Miten saada lapsi syömään enemmän proteiinia?
Rahkaa sain syömään, kun laitoin joukkoon ananasta ja sokeria. Söi koko purkillisen. Maitoa juo.
Kyseessä 11-vuotias langanlaiha urheilijapoika.
Kommentit (4)
sille siitä mihin se sitä proteiinia tarvitsee ja mitä seuraa jos sitä ei saa riittävästi. Kysyt siltä itseltään, että missä muodossa mieluiten ottaisi päiväannoksen vastaan. Jos 5v tajuaa, että syötävä on syystä ja tuosta niin kyllä 11v:kin siihen pystyy (meillä siis sama vika). Ei tartte tykätä, mutta jotain on otettava. Maidosta luulisi saavan aika helposti, kananmunista, pähkinöistä, kesällä herneistä.
Meilläkin laiheliini, jolle yritän saada sekä proteiinia, että rasvoja lisää. Turkkilainen jugurtti eli partaäijä hunajalla, marjoilla, myslillä, banaanilla tms. höystettynä menee. Dippailee kurkkua, kirsikkatomaatteja, babyporkkanoita oliiviöljyyn (esim kun on ruuan lisukkeena lautasen reunalla), pähkinäsekoitusta on usein tarjolla naposteltavaksi. Paistettu kananmuna kelpaa, kalkkuna- ja broilerileikkeleet leivän päällä samoin juusto menee. Broilerin filesuikaleet itse hyvin maustettuna ja pannulla paistettuna menee (en käristä vaan hauduttelen nätin ruskeaksi). Maito, jota käyttää on kevytmaito. Kalaöljykapselin ottaa myös päivittäin, jotta omegakolmoset tulisi myös huolehdittua. Ylipäänsä pidän ruuat helposti saatavilla ja monia vaihtoehtoja "tarjolla" koska en halua aktiivisesti itse tyrkyttää, vaan saa itse heti ottaa, kun mieleen juolahtaa. Sokerilla en halua lasta "lihottaa".
ruoan kanssa raejuustoa. Maitotuotteet hyviä proteiinin lähteitä, samoin esim. tonnikala. Tonnikalaa tykkään itse syödä raejuuston joukossa tai leivänpäällä. Tonnikalasta saa myös hyvän pastakastikkeen
En sitten teidä tarvitseeko tuonikäisen kiinnittää huomiota proteiinin saantiin, jos ruokavalio on muuten monipuolinenja syö säännöllisesti