Miksi työttömyyskassaan pitää ilmoittaa jos on maata tai metsää?
Ei noista perintöplänteistä mitään tuloa ole, haittaa, vaivaa pikemminkin, niin miksi se kassa tarvii tiedon?
Kommentit (25)
Vähän asian vierestä, mutta miten siinä tapauksessa mahdollinen työttömyystuki, kun aloittanut viljelyn vuokrapelloilla tänä vuonna?
Viljely on siis sivutoimista, mutta MYEL pakollista (kuten lähes kaikilla nykyään). Normi palkkatyössä nyt lomautusuhka.
Tuilla ja viljan myynnillä ei elä, kun pakolliset kustannukset (pellon vuokrat ym. vähennetään).
Verotuksessa viljely ei vielä näy.
Mistä pälkähti päähäsi, että kassa tarvitsisi sellaista tietoa?
Ei, sinä olet nyt ymmärtänyt jotain aivan väärin. Ei sitä mikään kassa edes kysy, vaan työvoimatoimisto. Haluavat selvittää, onko sinulla hoidettavana niin paljon metsää ja peltoa, että työllistyt siinä etkä ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Vaikuttavatko kaikki muutkin pääomatulot työttömyyskorvauksiin?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2012 klo 08:43"]
Kaikkien kuuluu ilmoittaa. Ei niitä keneltäkään kysellä erikseen että hei, olethan varmasti ilmoittanut jos omistat maata tai metsää.
Jotain asioita pitää katsos tehdä ihan itse.
[/quote]
Mutta kun ei tarvitse. On se hyvä huomata, että osa meistä ei ole koskaan asioinut työttömyyskassan kanssa.
Mistä mahtaa johtua, että minun ei ole koskaan tarvinnut toimittaa omalle kassalleni mitään todistuksia verotuksesta tai maista ja mannuista? Kassa on kuitenkin nimenomaan maa-, metsä- ja merialojen työttömyyskassa.
Onko kyseessä Loimaan kassa vai ammattiliiton työttömyyskassa? En minä ainakaan joutunut kertaakaan selittelemään ammattiliiton kassalle, onko mulla metsää ja kuinka paljon. No ei ollutkaan, maatakin vain kynsien alla. Yhdestä pakkolomasta tuli muistaakseni pieni korvaus. Muuten en joutunut kassaa vaivaamaan.
Ainakin oma kassani vaati selvityksen metsäomaisuudesta. Mitään vaikutusta ei päivärahaan ollut kuitenkaan koska ei yritystoimintaa. Ammattiliitto kyseessä.
Riippuu varmaan myös ihan vain virkailijasta ja toimistosta. Minun piti tehdä työkkäriin selvitys maatilasta, jota en omistanut ja jossa en ollut päivääkään työskennellyt, enkä ollut tilalta palkkaakaan saanut. Minulla ei myöskään ollut maatalousalan koulutusta eikä käytännön ammattitaitoa, silti virkailija väitti, etten voi saada työttömyyskorvausta, koska olen maatalousyrittäjä. Oikeasti satuin vain olemaan tilallisen kanssa naimisissa. Ei auttanut, vaikka kuinka sanoin virkailijalle, että ei pelkkä naimisiin meneminen tee minusta maanviljelijää ja maatalousyrittäjää. Kyllä vain piti tehdä kirjallinen selvitys jollekin lautakunnalle, että miksi olen oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Ylä olevat selvitin paperilla ja lautakunta päätti, että olen työttömyysturvaan oikeutettu palkansaaja, en viljelijä.
Eli virkailijat saattavat tehdä hyvin lennokkaita tulkintoja, jos ovat katsoneet liikaa sub chatin maatalousvihamielisiä kommentteja tai ovat muuten vain jörn donnerin kavereita.
siinä on oma ideksi, johon vaikuttaa maapaikan sijainti, maasto tms.
Eli että olisi tullut haittaa tai ongelmia korvausten kanssa?
siinä on oma ideksi, johon vaikuttaa maapaikan sijainti, maasto tms.
Mites tuo lasketaan, onko tuohon jotain linkkiä?
Mulla on kokemus viime syksyltä, kun olin kuukauden lomautettuna. Metsää on noin 320 hehtaaria + peltoa 10 ha. Vein työkkäriin todistuksen jonka mukaan pelto on vuokrattu (=en viljele itse, en työllisty sillä). Koska olin tehnyt vakinaista työtäni 40 h viikossa, katsottiin etttei metsä tai pelto työllistä minua = sain täyden lomautuskorvauksen.
Tuntui byrokratiapullalta, jonka joku vain on käsnkenyt tehdä.
Vai olisiko sinusta OK, että minä, joka tienaan yrittäjänä noin 3000 e/kk ja sivutoimisessa työssä noin 2000 e/kk, saisin työttömäksi jäädessäni täyden korvauksen, vaikka edelleen tienaisin sen 3000 e/kk.
Mutta minulla pienenisi kotihoidontukea ja asumistukea. Katsottiin tuloksi.
Ansiosidonnaiseen päivärahaan EI vaikuta pääomatulot eli mullakin on osinko-, vuokra + metsänmyyntituloja noin 30 000 euroa/vuosi, ja silti sain tuon lomautuksesta johtuvan työttömyyspäivärahan.
Te-toimisto ei katso sua päätoimiseksi yrittäjäksi, ellet oikeasti ole joku jyväjemmari. Ainakin se on tosi harvinaista. Päätoimisena yrittäjänä et olisi oikeutettu päivärahaan lainkaan.
Työttömyyskassa taas tuijottaa verotuspäätöksessä/erittelyosassa näkyviä maatalouden ansiotuloja. Jos näitä jommassa kummassa näkyy, tulo jaetaan 12:lla ja tästä osuudesta 50% laitetaan vaikuttamaan vähentävänä päivärahan määrään.
Jos taas ansiotuloja ko. papruissa ei näy, maa/metsätalous ei vaikuta mitenkään päivärahan maksatukseen.
Jos kyse on pellon vuokratulosta, sekään ei tietyissä tapauksissa vaikuta päivärahaan, vaikka olisikin ansiotuloa.
Pääomatulot ei vaikuta työttömyyskorvauksen määrään, vain ansiotulot.
(Turhaa) byrokratiaahan se yleensä on, mutta kantsii vaan kiltisti toimittaa työttömyyskassaan verotuspäätös ja erittelyosa (viim. vahvistettu verotus eli nyt v.2010) ja ilmoittaa työkkäriin maa/metsätilasta, niin pääsee helpoimmalla.
Ei tarvitse ilmoittaa.
Vain työvoimatoimistossa pitää täyttää semmoinen lomake, jossa sitä kysytään.
Käsittääkseni ennen riitti, jos ei ollut YEL- eikä MYEL-vakuutusta tai muuta vastaavaa, jotka ovat pakollisia yrittäjille. Nyt ne kysyvät omistusta, mutta PÄÄOMATULOT EIVÄT VAIKUTA TYÖTTÖMYYSKORVAUKSEEN.
Jos omistat maata, metsää tai osakkeita, saat silti työttömyyskorvausta vaikka saisit niistä tuloa. Kunhan et omista yli 15% yrityksestä tai osuuskunnasta etkä tee töitä sen hyväksi.
Mutta minulla pienenisi kotihoidontukea ja asumistukea. Katsottiin tuloksi.
Tietenkin kaikki tulot pienentävät asumistukea, mutta asumistuki, lapsilisä ja muut sosiaalietuudet eivät pienennä päivärahaa. Vain kotihoitotuki vaikuttaa.
Esimerkiksi omaishoitotuki ei vaikuta, jos hoitotyö ei ole niin sitovaa, että estäisi kokopäivätyön vastaanottamisen.
Mistä johtuu, ettei minun ole koskaan tarvinnut KASSALLE ilmoittaa mitään omistuksia, ei metsää eikä peltoa?
Kaikkien kuuluu ilmoittaa. Ei niitä keneltäkään kysellä erikseen että hei, olethan varmasti ilmoittanut jos omistat maata tai metsää.
Jotain asioita pitää katsos tehdä ihan itse.
Metsänmyyntitulot vaikuttavat ansiosidonnaiseen päivärahaan, tarkistettu 15.10. JHL:n työttömyyskassasta! Tulo jaetaan 12 kk:lle. Tieto saadaan viimeisestä vahvistetusta verotuksesta, eli tulee pari vuotta myöhässä vasta käytäntöön!