Noniin.. Missä kaikessa voi nyt alkaa säästämään? Ihan yllättäen tulot tippuu 500e ensi kuun alusta.
Tänään kuulin, että mun palkkani tippuu 500e. Itkettää ja masentaa. Miten me nyt pärjätään? Muutenkin on todella pienet tulot, joten ei näillä muutenkaan hirveästi juhlita. Missä kaikessa nyt sitten voi alkaa säästämään?
Kommentit (37)
ja kirjat kirjastosta.Käy ruokakaupassa vain kerta vikko.Itse ostan leipiä paljon tehtaanmyymälöistä,saa isot säkit halvalla.
Vaihda tuotteita kauppojen omiin merkkeihin.
Vähän vaikee, kun ei tiedä mihin rahat on tähän asti riittäny...
Mutta siis kaikenlaisiin pikkuostoksiin menee yllättävän paljon rahaa: ostat iltapäivälehden (pääkohdat voi lukea netissä), käyt kaverin kanssa kahvilla (tavatkaa jomman kumman kotona tai menkää vaikka kävelylle), ostat uuden trendisävyn meikin (kelpaisiko sittenkin vielä se vanha), ostat suklaapatukan (leivo itse keksejä) jne. Eli nämä kaikki pois.
Samoin pois kaikki ulkona syömiset - omat eväät kunniaan tai päivän aikatauluttaminen niin, että ehtii kotiin syömään.
Kampaaja, hieroja, kynsien laitto jne on luksusta, josta nyt vaan on tingittävä.
Vaatteet kirpparilta - ostetaan vain tarpeeseen. Samoin lelut kirpparilta. Lehtitilaukset seis.
Auttaako näistä mikään?
No sanomalehti pitääkin nyt sitten lopettaa, muita lehtiä ei tule. Pieni on palkka ollut ennenkin, joten meikkeihin ja kampaajalle en ole rahoja laittanut.
Nuo pikkuherkuttelut pitää jättää pois, liian usein sortuu siihen suklaapatukkaan.
Millään ei haluaisi tinkiä esikoisen harrastuksesta, mutta pelkään että sekin tulee eteen :/
ap
Hyvässä lykyssä verotus kompensoi niin että erotus on vain muutamia satoja euroja.
Kerro kuinka paljon rahaa sinulla menee asumiseen/ruokaan jne.
Millä työnantaja perustelee noin suuren palkanalennuksen, muuttuuko esim. työnkuvasi olennaisesti?
Myy tavaraa kirpparilla (fb:n myyntipalstat ilmaisia)
Asumiseen menee 700e/kk. Autoon 200e/kk. Vakuutukset ja muut laskut 200-300e/kk. Joten sillä jäljelle jäävällä 400-500e on ostettu ruuat, vaatteet, bensat, esikoisen lääkkeet ja harrastus.
ap
3 kk:n jälkeen palkanalennusilmoituksesta
Siitä johtuen palkkani myös pienenee. Toki vaihtoehtona olisi sitten työttömyys.
ap
Miten ketjun aloittajalle kävi? Olisi kiva kuulla näin 1,5 vuotta myöhemmin, onnistuiko säästökuuri.
Onko sinun välttämätöntä pitää autoa? Siitä luopuisin ihan ensimmäisenä, jos se ei ole esim. työnkäynnin kannalta aivan välttämätön.
käytä tekstailuun whatsapp:ia, kahvilat ja ravintolat minimiin. Alkoholi minimiin, irtisano lehdet, vaihda halvempi netti, kilpailuta sähkö ja vakuutukset/ irtisano turhat,
Tee itse ruokaa mahd paljon älä käytä eineksiä,
Näistä kertyy ja jää säästöönkin...
Teillä on sellaisia säästökeinoja joilla säästää maksimissaan satasen, kaksi kuukaudessa. Kahvitukset, lehdet ja lidl ei ratkaise isoja tulonmenetyksiä vaan vain asumisen, energian ja kulkemisen muutos.
On paljon helpompi säästää, kun on tuloja. Säästäminen sitten, kun tulot ovat jo vähentyneet, on vähän takaperoista.
Hiusten värjäys itse, ei lehtiä, ei herkkuja, leivän teko itse, ei valmisruokia muutoinkaan, kirppikselle tarpeettomat ja sieltä mahdolliset tarvittavat, meillä ei ollut esim. nettiä pariin vuoteen, kun rahat oli niin tiukalla.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2012 klo 17:49"]Harmittaa suuresti nyt se kun kesäkuun alussa vaihdettiin nettiliittymä ja siinä on 2v sopimus! En minä osannut silloin ajatella tälläistä mahdollisuutta, pidin omaa työtäni varmana. Mutta eihän se sitä ollutkaan :/
Muutenkin tuntuu, että koko ajan vaan potkitaan päähän. Olen jo vuoden odottanut, että millon helpottaa eikä aina olisi jotain murhetta. Mutta ei tämä taida koskaan muuttua helpommaksi.
ap
[/quote]
Määräaikaiset netti- ja puhelinliittymäsopimukset voi purkaa sosiaalisin perustein, esimerkiksi tulojen pienetessä. Ota yhteys operaattoriin ja kysy, mitä tarvitaan määräaikaisuuden purkuun.
Harmittaa suuresti nyt se kun kesäkuun alussa vaihdettiin nettiliittymä ja siinä on 2v sopimus! En minä osannut silloin ajatella tälläistä mahdollisuutta, pidin omaa työtäni varmana. Mutta eihän se sitä ollutkaan :/
Muutenkin tuntuu, että koko ajan vaan potkitaan päähän. Olen jo vuoden odottanut, että millon helpottaa eikä aina olisi jotain murhetta. Mutta ei tämä taida koskaan muuttua helpommaksi.
ap