Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakkosvaiheen liukasrata edessä ja pelottaa paljon

Vierailija
28.08.2012 |

Talvella ajokokemusta ei ole yhtään ja nyt pitäisi mennä kakkosvaiheen liukkaalle radalle. Onko kukaan muu ollut totaalisen paniikissa ja kuinka hiljaa siellä saa tehdä juttuja? Tärkeintä olisi itselle vaan kerätä uskallusta ja ajaa edes hitaasti liukkaalla. Pienenä tullut liukkaaseen keliin kauheat traumat ja jos tämä oma kortti nyt helpottaisi tilannetta vähän. Mutta miten selviä tästä liukkaasta ....

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajettavat nopeudet ovat 30, 50 ja 60km/h. Tiettyihin tehtäviin pitää mennä tietyllä nopeudella. Siellä on suoralla öljyinen pelti ja samoin mutkassa. Ohjeen mukaan autoa pitää ohjata ja yrittää selvitä tilanteesta.

Kannattaisi ilmeisesti maksaa itselleen jo ennakkoon liukasrataharjoittelu, jotta pääsee pelosta.

Liikenteessä selviytymistä tuossa kuitenkin harjoitellaan. Tilanteet liikenteessä tulevat vielä yllättäin eikä ajamista saa pelätä koska silloin on vaara törmäillä ja tehdä ajovirheitä.

Talvella kannattaa tutustua oman auton käyttäytymiseen liukkaalla. Omaa autoakin testaan erilaisilla keleillä, niin normaali ajo tuntuu turvallisemmalta.

Vierailija
2/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella ajokokemusta ei ole yhtään ja nyt pitäisi mennä kakkosvaiheen liukkaalle radalle. /i]

mutta juuri tästä syystä itse ajoitin autokoulun aloituksen helmikuulle. Ehti sitten ajaa kaikki mahdolliset liukkaat kelit (täällä pohjoisessa kun helmikuussa on aina kunnon talvi) ennen kuin kortin sain toukokuussa. Sitten ei niin pahasti pelottanutkaan liukasrata.

Mutta todella, ota pari ajotuntia liukasradalle totuttelun vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että hommaa on harjoiteltu ennen tositilannetta. Tarkoitus ei siis ole, että liukasradalle mennään osoittamaan, että on jo liukasteltu ja sählätty oikeasti kunnes on opittu liikenteessä, vaan mennään opettelemaan ennen kuin sählätään muiden seassa.

Liukasrata ei oikeasti ole kokonaan liukas ja auton käyttäytyminen niillä liukkailla paloilla on helppo ennustaa. Niillä nopeuksilla, millä siellä jotain tehdään, ei käytännössä voi niillä paikoilla tapahtua mitään pahaa. Edes auto ei kolhiinnu, kuskista puhumattakaan. Se on siis turvallinen tilanne opetella, kun kaikki tekijät on käytännössä valmiiksi hallitu.

Oikeasssa liikenteessä tilanne on sitten vaikeampi, kun liukas tuleekin yllättäen, erilaisessa ympäristössä, siellä on puita ja vastaantulijoita ja ojanpenkkoja ja ties mitä muita hallitsemattomiaja yllättäviä tekijöitä ja siksi siinä voi hyvinkin helposti satuttaa sekä itsensä että muita. Mutta vähän. Vähemmän todennäköisesti jos on ensin harjoitellut radalla.

Vierailija
4/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä muutama vuosi liukasradasta aikaa, joten en enää kunnolla edes muista mitä siellä tehtiin. Mutta täysin turhanpäiväinen reissu se oli, siellä harjoiteltiin niin vähän ettei siitä ollut _mitään_ hyötyä. Ei kannata tosiaankaan panikoida..

Vierailija
5/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paria kuskireissua enempää, uhkasi mennä kortti umpeen, niin pakonedessä kakkosvaiheeseen.

Pyörin siellä kuin väkkärä liukkaalla öljytyllä pellillä :D käänsin sina rattia just väärään suuntaan! Mitäpä tuosta... olin ajokoulun "sihteerin" autolla, ja opet katto sit et voi voi, takarenkaat on ihan loppuunajetut, siitä se voi johtua ;)))

Nyt oon opetellu ihan "teoriassa" et mihin sitä rattia käännellään, jos perä lähtee. Ojaan oon kumminki päätyny (nyt jo 10v ajelleena) liukkaalla, takavedolla ja huonoilla renkailla).

Eli: ei siitä edes mitenkään tarvi selvitä. Riittää kun osallistuu. Menet ensin hitaasti, ei se ope sun puolesta kaasua paina. Tarkoitus ei olekaan selvitä virheettömästi, vaan saada tuntumaa siihen kun keli on ihan P!.

Vierailija
6/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkelillä ajossa ei ole ongelmaa, mutta nyt tuo liukas tosiaan pelottaa ja paljon, koska alla ensimmäistä kertaa automaatti ja siinähän ei kytkintä painella. Ja ei minun ei ole pakko talvella ajaa autoa, enkä koskaan niin tekisikään jos en ole varma suoriutumisestani erilaisissa tilanteissa. Parempi se on olla liikenteessä varovainen, kuin minä osaan kaiken tyyppinen kaasupohjassa ajaja. Nyt onkin kyse siitä saako siellä ajaa hiljempaa kuin mitä opettaja sanoo ja opetella sitä auton käsittelyä omassa tahdissaan. Haluankin tutustua radalla autoon ja miten automaatti käyttäytyy. Kiitos asiallisista kommenteista!

Vierailija
7/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkelillä ajossa ei ole ongelmaa, mutta nyt tuo liukas tosiaan pelottaa ja paljon, koska alla ensimmäistä kertaa automaatti ja siinähän ei kytkintä painella. Ja ei minun ei ole pakko talvella ajaa autoa, enkä koskaan niin tekisikään jos en ole varma suoriutumisestani erilaisissa tilanteissa. Parempi se on olla liikenteessä varovainen, kuin minä osaan kaiken tyyppinen kaasupohjassa ajaja. Nyt onkin kyse siitä saako siellä ajaa hiljempaa kuin mitä opettaja sanoo ja opetella sitä auton käsittelyä omassa tahdissaan. Haluankin tutustua radalla autoon ja miten automaatti käyttäytyy. Kiitos asiallisista kommenteista!

Todennäköisesti saa. Sit on se virallinen osuus, kun pitää ajaa siihen pellille tai mutkaan jotain nopeutta, ja katsotaan miten käy. Jotain tötsiä pitää koittaa kiertää ym. samaa auton hallinnan opettelua sekin on :)

Vierailija
8/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne kortiasi hylkää, vaikka ajaisi kaikki keilat nurin. Itse otin liukkaan harjoittelun huumorimielellä ja testailin rajojani. Osuinkin aika moneen keilaan ja puomiin, mutta ne ovat tarkoituksella sen verran pehmeitä, ettei autoon tullut mitään vauriota :D

Talviajo ja liukaanradan harjoittelu ovat kaksi täysin eri asiaa. Tavlvella kelit vaihtelevat ja välillä voi olla paljon höttöä lunta jne. Ajokokemuksen kautta sitä oppii ajamaan. Tärkeintä on tietää omat taitonsa ja rajansa.

Vierailija
9/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti homman ydin on juuri siinä, että radalle mennään ENNEN kuin oikeille liukkaille. Niin että hommaa on harjoiteltu ennen tositilannetta. Tarkoitus ei siis ole, että liukasradalle mennään osoittamaan, että on jo liukasteltu ja sählätty oikeasti kunnes on opittu liikenteessä, vaan mennään opettelemaan ennen kuin sählätään muiden seassa.

Vierailija
10/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkiä rallikuskia ja lääniä riittää, joten ei voi edes teloa mitään vaikka tötöilisit. Lääniä riittää. Minusta hauskinta mitä olen autolla tehnyt.

Kolarini ajoin rekan kanssa kuivalla tiellä keskellä kesää.

Vierailija
11/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin itsekin ja olin vielä melkein kaheksannella kuulla raskaana, mutta niin se vaan meni hienosti! Olin kyllä ajanut paljon jo sitä ennen, kun oli ollu kortti 2vuotta ennen liukkaankelinrataa. Mutta ei hätää, kerrot että jännittää ja kuuntelet ohjeita tarkkaan. Tsemppiä!

Vierailija
12/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmiannettu nettipoliisille. Jos jo omasta mielestä ei kykene ajamaan turvallisesti muun liikenteen seassa, ei tarvitse silloin ajokorttia ollenkaan. Toivottavasti korttisi otetaan pois.

Vierailija
13/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikkien pitäisi olla heti ajokortin saatuaan konkareita ja mitään ei saa jännittää. Jos et hallitse kaikkea niin kortti pois. Poliisille viestiä heti, jos joku ei osaa kaikkea... Eihän täällä kukaan omistaisi korttia, jos tuolla otetaan kortti pois

Vierailija
14/17 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinun tarvitse osata siellä mitään. Tarkoitushan on juuri saada käsitystä siitä miten auto liukkaalla käyttäytyy. Saat siellä hyviä ohjeita ja itse kokeilla mitä tapahtuu kun käännät rattia johonkin suuntaan.

Liukkaanradanajo ei vaikuta kortin saamiseesi mitenkään.

Vierailija
15/17 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kiekkaa avataan noin suunnilleen? Ajetaanko jonossa? Vantaan radalle menossa parin viikon päästä. Jännittää kun ei ole ajokokemusta.

Vierailija
16/17 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa nykyään käytetään jään sijaan liukastusaineita. Rauhallinen aloitus varmaan tarpeen, ei kannata hurjastella, ettei tule ruttua.

Vierailija
17/17 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin jännittää kun mullakin on ajaminen jäänyt. Kyllä mahtaa muita liukasratalaisia naurattaa ku auto stumppaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän