Pitääkö työnantajan perustella jos työsuhde puretaan koeaikana?
Lastenhoitajamme on osoittautunut täydeksi tumpulaksi..
Kommentit (24)
Joten syy on kerrottava. Koeajan tarkoitus on molemmin puolin kokeilla sopiiko työntekijä työhön. Pelkkä maininta koeaika ei siis riitä syyksi.
Jolloin voisi uhkailla työntekijää että voi irtisanoa työntekijän koska hyvänsä. Ei voi ilman syytä, joskin koeaikapurkuun käy lievemmät syyt.
Itse olin juuri tällaisessa työpaikassa. Työnantaja itse sähläsi ja palkkasi liikaa väkeä. Sitten alkoi huutaa, että voi koska tahansa irtisanoa meidät.
Olisi muuten laittomat potkut tulleet kalliiksi, asia ei todellakaan olisi jäänyt siihen.
Kun palkkasi väkeä?? Kyllä työnantaja oikeasti voi irtisanoa, jos on ylimääräistä väkeä. Silloin taloudelliset syyt on hyvä peruste.
Koeaikana ainoa muusta työsuhteesta eroava purkuperuste on koeaika. Jos koeaikaan liittyy mitään muuta, kuten raskaudesta ilmoittaminen, on tärkeää, että työntekijälle on selvä, ettei se syrjivä peruste ole syy. Jos on olemassa muu syy kuin koeaika, siihen pitää olla pätevä irtisanomis- tai purkuperuste.
Helppo peruste on, että henkilö ei ole vakuuttanut, koska koeajan tarkoitus on nimenomaan osoittaa kykynsä tehtävissä. Koeajan tehtävä on antaa mahdollisuus subjektiiviseen arvioin työntekijän kyvyistä. Paras on kun sitä ei tarvitse ilmoittaa, eikä ole mitään syrjiväksi laskettavaa perustetta. Aina kun perustelee, perusteen riittävyys saatetaan arvioida oikeudessa.