Hyvällä itsetunnolla varustetut, itsenäiset ja älykkäät ihmiset ovat alkaneet lopetella Facebook-...
...tilejään. Tällaisen mielenkiintoisen(?) ilmiön olen havainnut vahvistuvan viime kuukausina. Mitä ajatuksia tämä ilmiö sinussa herättää? Vai herättääkö mitään?
Useimmat noista mainitsemistani tyypeistä muuten ovat myös sekä pitkälle koulutettuja että taloudellisesti aika lailla riippumattomassa asemassa, eikä joukossa siis ole lainkaan wt-tyyppisiä henkilöitä.
Kommentit (42)
että oikeasti itsenäiset ihmiset eivät ole koskaan liittyneetkään facebookiin.
vähemmän älykkäät ihmisethän siellä aina kailottavat pentujensa muka "saavutuksia", kerjäten muilta huomiota. Itse kun eivät saa mitään aikaseksi.
Tää palsta on kyllä mainio!
P.s. Mä niitä kommentteja laitan sukulaisten, kummien ja tuttujen luettavaksi. Välimatkaa kun sattuu olemaan yli 10.000 km ;)
Facebookissa kun vastuu jää lukijalle, jos ei kiinnosta, voi jättää lukematta. Enkä tuki kenenkään sähköpostia "turhilla" meileillä
Nyt sitten ihaillaan muka-kriittisyyttä ja elitisminä nähdään laumasieluisuus/trendien haistelu. Ja nyt näköjään joku on keksinyt, että on trendikästä erota Fbookista. Voi blääh. Kuinka persoonatonta.
Minä en ymmärrä, mikä siinä FB:ssä on niin pahaa. Sehän on hauska tapa kuulla vanhoista tutuista jotain pintapuolista. Olen sosiaalinen ja mielellään kuulen, että "sillä luokkakaveri Maijalla on kaksi lasta nykyään". Ei se korvaa sosiaalisia suhteita, eikä sinne kannata koko elämäänsä repostella.
ulkomailla asuvien serkkujen lasten kuvia ja pitää yhteyttä kauempana asuviin sukulaisiin sekä kuulla heidän arjestaan, joten mä en lähde sieltä kuin vasta viimeisenä. Olen myös saanut hurjasti enemmän kutsuja kekkereihin, joten mä en valita. Oma into päivitellä sinne aika turhanpäiväisiä juttuja sinne on toki aika paljon laantunut.
facessa roikutaan koko ajan ja päivitetään sinne kuvia ja sit odotellaan, että kaikki peukuttaa. Se on musta siis niin tyhmää.
niin huomionkipeitä ihmisiä. tuntuu niiden olevan muutenkin aika yksinkertaisia laput silmillä kulkevia ihmisiä. en saisi fb:n määrittää ihmisiä, mutta ei heistä ennen ole tuollaisia piirteitä tullut esiin. kannattaa oikeasti miettiä mitä kirjoittaa ja kuinka usein. KAIKKI pitää kertoa siellä. olen niin pettynyt heihin. laitoin estot päälle heidän tilapäivityksiin, kun en vaan jaksa.
eli korkeasti koulutettu, hyvin toimeentuleva, ja lopettanut Facebook-tilini. Minä lopetin jo vuosi sitten. Mulla syy on että olen sen verran epäsosiaalinen persoona että en oikeasti halua pitää yhteyttä netitsekään ihmisiin. Tuntui pelkältä rasitteelta se että joku kumminkaima jota en ole ikinä nähnyt tai vastaava saattoi ottaa yhteyttä sitä kautta ja odottaaa kommunikointia.
...tilejään. Tällaisen mielenkiintoisen(?) ilmiön olen havainnut vahvistuvan viime kuukausina. Mitä ajatuksia tämä ilmiö sinussa herättää? Vai herättääkö mitään?
Useimmat noista mainitsemistani tyypeistä muuten ovat myös sekä pitkälle koulutettuja että taloudellisesti aika lailla riippumattomassa asemassa, eikä joukossa siis ole lainkaan wt-tyyppisiä henkilöitä.
älykkäästä en tiedä, koulutettu ja melko hyvin toimeentuleva. En ole koskaan päivittänyt mitään jonninjoutavuuksia, facebook on hyvä verkosto kertoa jostakin merkittävästä tai kivasta, sekä pysyä hiukan kartalla, mitä esim. kolleegille maailmalla kuuluu. Siihen se on kelpo väline. Mutta varsinaiseen ihmissuhde-elämään tai arjen tilitykseen mielestäni ei.
sellainen "elämän hehkutus kautta pätemisen paikka"? Voi kertoa matkoistaan, ihanista aterioistaan, ihanista lapsistaan tms.höpö höpöä jota kukaan ei jaksa lukea?
Tehdä numeroa Facebookista? Ei kai nyt kukaan ihan tosissaan pohdi, et oonko trendikäs jo mulla on/ei ole FB-tiliä?
Liitätköhän sinä nyt vähän liikaa merkityksiä Facebookiin? Etkö ymmärrä, että se on ainoastaan monelle työväline tai kommunikaatioväline, ei sen enempää.
sellainen "elämän hehkutus kautta pätemisen paikka"? Voi kertoa matkoistaan, ihanista aterioistaan, ihanista lapsistaan tms.höpö höpöä jota kukaan ei jaksa lukea?
Mutta en jaksa heidän päivityksiään lukea. Suurin osa kavereistani on Punavuoren ja Kallion viiltävän ironisia luovan luokan työntekijöitä tai sitten vihlovan älykkäitä vasemmistosissejä, joukossa toki normaaleja sukulaisia, tuttuja muusikoita ja taiteilijoita ja naapureita. Muutama keskiverto siellä vinkuu että lopettaa tilinsä mutta ei kukaan tuosta luovasta luokasta.
Lopettavat, koska haluavat ylläpitää mielikuvaa itsestään hyvätuloisena, itsenäisenä ja älykkäänä ihmisenä.
Mun kavereiden päivitykset on vähentyneet ihan roimasti. Muutama jaksaa vielä aktiivisesti päivittää mutta hiljentynyt on.
Ja toinen ilmiö jonka olen huomannut että päivitetään pelkkää hehkutusta ja hyviä asioita. Mennyt sellaiseksi brassailuksi koko fb.
Huvittavimpia on ollut seurata niitä jotka joskus kirjoitteli hehkutusta perheestään ja miehestään. Sitten hiljeni fb ja jonkin ajan päästä kuulin: ai ne on eronneet.
Ootteko muut huomanneet samaa?
En kyllä tunnista tätä omasta kaveripiiristäni lainkaan.
Tollasii luovan luokan älykköi koko sun kaveripiiri täynnä. Reps, voihan sitä tuolla tavallakin päteä.
Mutta en jaksa heidän päivityksiään lukea. Suurin osa kavereistani on Punavuoren ja Kallion viiltävän ironisia luovan luokan työntekijöitä tai sitten vihlovan älykkäitä vasemmistosissejä, joukossa toki normaaleja sukulaisia, tuttuja muusikoita ja taiteilijoita ja naapureita. Muutama keskiverto siellä vinkuu että lopettaa tilinsä mutta ei kukaan tuosta luovasta luokasta.
ne ovat lopettaneet, joilla on jotain ongelmaa esim. itsetunnossa tai stressinsiedossa, mutta jotka tiedostavat sen itse. Tasapainoiset ja sitten ne, joille fb ei sovi, mutta jotka eivät tajua sitä, ovat jääneet.
Mä huomaan, että mulla on vähän sellaista itsetunto-ongelmaa, että fb ei tee sille hyvää. Mutta ei se niin vakavaa ole ja toisaalta sen avulla voi harjoitella sitä, ettei niin loukkaannu jos muilla on kivaa ilman mua. Olen fb:ssa lähinnä siksi, että on kiva seurata vähän kaukaisempien kaverien elämää.
Enää harvoin saa lukea järkeviä ja mielenkiintoisia päivityksistä ja tuleepa toisinaan tunne, että osa ihmisistä suunnittelee elämänsä sen mukaan että pääsee fb:ssä hehkuttamaan.
4 lasta, naimisissa, 37-vuotta
"Huh takana 15 km aamulenkki - suihkun jälkeen ihan nauttia kahvista Pentikin vanilla makusiirapilla ja muistella superromanttista viikonloppua Pariisissa - ihanaa vieläkin tuntuu hyvältä lenkin jälkeen, on timmi olo - ihana työpäivä - ruuaksi herkullisia kasviksia omasta täydellisesti hoidetusta kasvimaasta - kuntosalilla tein uuden ennätykseni, uudet sikakalliit treenikuteet varmasti innosti, ihanaa - onpa ihana olo salin jälkeen - nyt on koti siivottu täydelliseksi - kohta nukkumaan puhtaisiin Marimekon lakanoihin Hästensin sänkyyn jne.
Eli ketä kiinnostaa?
on facebook pullollaan ap. Mutta ne mainitsemasi henkilöt eivät roiku tälläisillä palstoilla.