Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri uni (ja unien tulkinta) ketju

Vierailija
26.08.2012 |

Kertokaahan tähän ketjuun viimeisin muistamanne uni.

Ehkäpä joku tulkintataitoinen osaa sanoa mitä alitajunta ja unimaailma yrittää kertoa....

Oma viimeisin uneni:

Olin jossakin itselleni vieraassa ok-talossa lievästi ylipainoisen miehen kanssa ilmeisesti opettamassa/kouluttamassa häntä seksuaalisissa asioissa. Kaveri oli ilmeisesti kokematon ja naisten seurassa täysin kömpelö/osaamaton. Unessa olin tosi kannustava (vaikka oikeassa elämässä olisin turhautunut ja kärsimätön) puuhastellessamme kylpyhuonetiloissa. Miehellä oli lyhyehkö mutta paksu.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin unta, että opiskelin teatterikorkeakoulussa ja opiskelutovereina minulla oli muutamia tosin jo tunnettuja suomalaisia näyttelijöitä.

Meillä oli meneillään joku harjoitus, missä kaikkien piti olla alasti. Olin ihan ok sen alastomuuden kanssa, en hävennyt tai pitänyt outona, koska tiesin, että se kuuluu opintoihin. Suutelin erään miesnäyttelijän kanssa, mutta se ei tuntunut miltään, koska tiesin että se on pelkkää näyttelemistä.

Löytyykö tälle tulkintaa? :D Olen aloittamassa lähiaikoina uudessa koulussa, mutta en sentään teatterikorkeakoulussa. Sinnekin tosin hain, mutta en päässyt.

Vierailija
2/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona mahdollisesti nukkumassa avomiehen kanssa, kun heräsin ja huomasin taloyhtiön SATOn työntekijöiden pakkaavan ja kantavan tavaroitamme ulos. He kertoivat, että koska asuntomme sijainti on niin hyvä niin he tarvitsevat sen jollekin suurlähettiläälle asunnoksi. Meillä oli kuulemma viikko aikaa muuttaa ulos ja he olivat varanneet meille toisen kämpän Jakomäestä. Asunto oli kuulemma kokonaisuudessaan suuri (ehkä 200 neliötä tms) mutta koska osa huoneista oli käyttökelvottomia olisi käytössämme 2 huonetta ja keittiö. Vuokra olisi kuitenkin ison kämpän mukainen. Koitin protestoida, mutta minut vietiin jeepillä johonkin betonirakennukseen, jonka sain myöhemmin tietää olevan vankila ja että viettäisin siellä ainakin 2 kuukautta. En tiennyt mitä miehelle kävi, ahdisti.

Unessa oli myös kohta, jossa minulla oli akvaario jossa oli miljoonakaloja. Kalat olivat jostain syystä jääneet hoitamatta, jolloin yksi kaloista oli tehnyt mahaansa poikasia, mutta ei onnistunut synnyttämään niitä. Maha oli pullistunut läpikuultavaksi palloksi, jonka sisällä pienemmät miljoonakalat uivat. Osalla niistäkin oli kalanpoikasia mahassaan. Lopuksi huomasin, että tämä alkuperäinen pullistunut kala olikin kuollut ja mädäntynyt punaiseksi löntiksi pallomahan pinnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin unta, että olin lapsuuskodissani. Ikäni noin 10 vuotta. Talon ulkopuolella kiersi lauma aggressiivisia ja pelottavia leijonia (omituista että tätä lajia olisi vapaana Suomen luonnossa:)) jotka pyrkivät sisälle kellarikerroksen kautta. Lopulta ne äänistä päätellen pääsivät kellariin ja raatelivat + söivät isäni. Näin vilaukselta miten häntä revittiin. Tunsin unessa suurta helpotusta. Heräsin rauhallisen tyynenä.

elämässä psyykkisen kasvun kausina. Yleensä ne muutokset ovat jotenkin pelottavia ja ahdistavia, mitä kuvaa unessa pedot. Isä kuvannee jotain mielesi tai ajattelumaailmasi puolta, joka voi liittyä oikeasti isääsi (esim. sisäistetyt isän ajatukset) tai olla mitenkään liittymättä häneen. Kuitenkin uni kertoo että jonkin pelottavan muutoksen kautta vapaudut jostain mielessäsi olevasta ahdistavasta taakasta.

Vierailija
4/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa ystävättären kanssa johonkin vanhaan korkeaan historialliseen torniin turistina. Sinne oli valtava jono muita turisteja, ja meille sanottiin jossain vaiheessa että ei tänne enää tänään pääse, turha odottaa.

Kuitenkin päästiin jotenkin jonon ohi ja lähdettiin kiipeämään hiekkakiviseen torniin. Vaikken yleensä pelkää korkeita paikkoja, mitä ylemmäksi mentiin, sitä heikompi olo minulle tuli. En halunnut näyttää kammoani ystävättärelle joten kävelin sydän hakaten ylös asti. Kun katsoin tasanteelta ylhäällä alas, sain sellaisen paniikkikohtauksen että minun oli pakko alkaa peruuttaa alaspäin. Kauhun vallassa minusta tuntui että rappusetkin murenevat altani ja pidin seinästä kiinni kun heikkona menin alaspäin. Huimasi ja pelkäsin kuolevani. Sitten ystävätär joka oli rauhassa katsellut maisemia tasanateelta tuli viereeni ja sanoi "enpä olisi sinusta uskonut että pelkäät korkeita paikkoja, sinä olet aina niin järkevä ja rauhallinen".

Vierailija
5/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkemiäni unia, johtuukohan siitä kun heräilen vauvan kanssa pitkin yötä ja olen ihan rätti-poikki.

Mutta tuli tuosta talo asiasta mieleen, että olen vuosia nähnyt unta samasta talosta. Talo on ihan mielettömän iso ja hieno, se ei ole minun, mutta asun siellä. Joskus siellä on myös lapseni, mutta ei aina. Talo on aina sama, mutta tapahtumat siellä vaihtelee, välillä siellä on kivaa, mutta yleensä pelkään siellä, kerran joku kävi siellä kimppuuni. Yleensä siellä on kauhea sotku, ihan kun joku olisi myös lähtenyt sieltä kiireellä, ruuan tähteitä ympäriinsä ym. Siivoan siellä todella kovasti ja minulla on sinne paljon ideoita. Kerran siellä oli tavaraa jätesäkeissä ja suurin osa oli lasten tavaroita, jaoin niitä lapsilleni ihan kuin ne olisivat olleet minun omiani.

Kerran tapasin siellä myös naapureita ja heillä oli hevonen mukanaan. Hevonen käveli suoraan keittiö takaovesta sisään ja siinä oli kaksi erilaista pintaa lattiassa, ensin oli puuta mikä muuttui laattalattiaksi, olin tosi huolissani, että se laattalattia menee rikki ja halkeaa kun se hevonen tulee sisälle.

Se on ihan outo talo ja uni :)

Olen nähnyt myös todella usein noita peto unia ja aina ne on karhuja, yleensä pakenen niitä johonkin ja niitä on paljon, välillä siis tyyliin joka mutkassa odottaa karhu :D

Vierailija
6/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia uneni olivat maagisia ja täynnä symboliikkaa. Pystyin vaikuttamaan unien kulkuun, tiesin näkeväni unta.

Nykyään ei mitään. Pelkkää mustaa pimeää ja kas onkin jo aamu. Mistä tällainen voi johtua ja miten untennäkemisen saa takaisin. Unet olivat minulle hyvin tärkeitä!

Vierailija
7/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia uneni olivat maagisia ja täynnä symboliikkaa. Pystyin vaikuttamaan unien kulkuun, tiesin näkeväni unta.

Nykyään ei mitään. Pelkkää mustaa pimeää ja kas onkin jo aamu. Mistä tällainen voi johtua ja miten untennäkemisen saa takaisin. Unet olivat minulle hyvin tärkeitä!

Yleensä stressi ja liian suuri henkinen tai fyysinen rasitus päivällä aiheuttavat sen ettei unia muisteta. Itsekin näen (tai muistan, ainahan niitä tutkimustiedon mukaan näkee) unia lähinnä kesälomalla, IT-alan duuni valitettavasti imee muuten sen verran piippuun että unien muistamiseen ei jää energiaa :(

Vierailija
8/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää arjen pyöritys kolmen minin kanssa on välillä sellaista hulabaloota, että oksat pois.

Vierailija
9/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unessa sain tietää, että mieheni on kuollut auto-onnettomuudessa. Oli ajanut varomattomasti ja puhunut kai kännykkään ajaessaan.

Yhtäkkiä mieheni oli luonani haamuna, mutta kuitenkin omana itsenään. Siinä juttelimme, että onko hän todella kuollut ja miten saamme sen selville, kun hän kerran on kuitenkin täällä. Sitten mies yhtäkkiä olikin pyörätuolissa ja rullaili kotonamme huoneesta toiseen.

Oma tulkintani: Menettämisen pelko, joka on niin suuri, että unessakin yritän keksiä jotain mahdotonta ratkaisua väistämättömän tilalle. En ole oikeassa elämässä miettinyt näitä asioita.

Vierailija
10/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää arjen pyöritys kolmen minin kanssa on välillä sellaista hulabaloota, että oksat pois.

tarkastelisit sitten sitä arkea kuten tarkastelisit uniasi :) Esim. miten lapsesi edustavat itsesi eri puolia tai puolisosi omaa animustasi (siis jos olet naispuolinen).

Vierailija
11/33 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talo tarkoittaa aina sinua itseäsi.

Se, että talo oli vieras, voisi kertoa, että et ole ihan "kotonasi" itsesi kanssa. Tai jonkun itsesi osan kanssa.

Sanotaan myös, että unessa kaikki ihmiset ovat minä itse. Eli tuo mies oli myös jokin sinun osapuolesi. Tunnetko itsesi lihavaksi ja kömpelöksi?

Toisaalta olit myös kärvsivällinen ja kannustava. Se on siis toinen puolesi sinua itseäsi. Sinussa on siis tavallaan kaksi eri puolta.

Olitte kylpyhuoneessa. Huoneella on merkitystä. Kylpyhuoneessa tehdään tarpeita. Seksikin on tarve.

Eli tässä johtopäätökseni: alitajuntasi yrittää viestittää sinulle jostain tarpeesta (ei välttämättä seksi, vaan jokin muu), jossa tunnet itsesi osaamattomaksi. Yrität auttaa itseäsi oppimaan.

Vierailija
12/33 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkita tämän hyvin saman tyyppisenä toistuvan unen; Isoisäni kuoli kun olin 6 vuotias äkillisesti. Viime keväänä ollessani 20 vuotias näin kolme kertaa saman unen; Tapasin isoisäni, hän ei ollut vanhentunut päivääkään kuolinpäivästään, mutta minä olin kuitenkin vanhentunut eli olin siis unessakin 20 vuotias. Isoisä olikin ollut kokoajan hengissä ja mä ryntäsin joka kerta itkien hänen kaulaansa. Hän ei koskaan kysy mitään vaimostaan, mummasta joka on nyt 15 vuotta ollut leskenä ja nykyään makaa dementoituneena vanhainkodissa. Itku on jotain ihan hallitsematonta itkua, mutta en kuitenkaan ole lohduton. Joka kerta herään unesta keskellä yötä tyyny litimärkänä. Uni vaivaa mua edelleen ja ajattelen isoisää joka päivä....

Vierailija
13/33 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuresta rakkaudestani kun näin unen:

hän johdatti minut vanhan puuhuvilan tornihuoneeseen. Huoneessa oli pöytä ja pöydällä samettipussukka. Hän kaatoi satoja värikkäitä kimaltelevia jalokiviä pöydälle, mutta kun yritin tavoitella niitä hän nauroi ja veti ne kätteni ulottumattomiin.

Kerroin hänelle tästä unesta 17 vuotta myöhemmin ja sanoin että hän olisi voinut antaa minulle koko maailman - rakkauden ja elämän, mutta hän vei sen kaiken pois, aivan kuin ne jalokivet unessa.

Hän sanoi että on samaa mieltä "tulkinnasta", rakasti minua enemmän kuin ketään ja silti omaa pelkuruuttaan esti sen kaiken kauniin toteutumisen. Ja yhä suree tekikö oikein....

Vierailija
14/33 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne tuli pieni tyttö jolla oli huomiotaherättävän oranssi feikki rusketus. Siinä samassa tajusin että tytöllä oli kameranainen perässään ja kohta bussiin asteli rivissä koko Super-Marjon perhe. Istuin bussissa seinän suuntaiselle penkillä ja koko tämä katras asettui viereeni riviin istumaan. Sitten heräsin.

Vierailija
15/33 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin unta, että olin lapsuuskodissani. Ikäni noin 10 vuotta. Talon ulkopuolella kiersi lauma aggressiivisia ja pelottavia leijonia (omituista että tätä lajia olisi vapaana Suomen luonnossa:)) jotka pyrkivät sisälle kellarikerroksen kautta. Lopulta ne äänistä päätellen pääsivät kellariin ja raatelivat + söivät isäni. Näin vilaukselta miten häntä revittiin. Tunsin unessa suurta helpotusta. Heräsin rauhallisen tyynenä.

Vierailija
16/33 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin veljeni ja serkkuni kanssa ajalemassa autolla. Olimme matkalla lapsuuden koti taloon. Tiellä oli tulipalo ja pojat käski minun ajaa siitä läpi. Ajoin tulen läpi ja päästyäni sen läpi, törmäsin tolppaan ja auto hajosi. Tuli oli lähestymässä meitä, joten kiirehdimme turvaan. Vedin auton mukana, joka oli muuttunut pulkaksi. Meillä oli kiire taloon, sillä siellä oli tulelta turvassa. Juoksimme ja hypimme tulien yli. Lopulta pääsimme taloon sisälle ja olimme turvassa. Siihen heräsin.

Vierailija
17/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin wc:ssä tuttuun tapaan tekemässä clear bluen r-testiä joka oli luvussaan varmaan 100. En kiinnittänyt tulokseen juurikaan huomiota, koska oletin tuloksen olevan tuttu negatiivinen. Vilkaisin kuitenkin testiä ja siihen oli piirtynyt selkeä sininen plussa! En meinannut uskoa sitä. Tein perään rsfu:n testin, joka myös posittiivinen. Tunne oli sanoin kuvaamaton. Olin onnellinen. Samala hetkellä aloin pelätä keskenmenoa...Oli kyllä pettymys kun heräsin. Se oikin vain unta.

Vierailija
18/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin wc:ssä tuttuun tapaan tekemässä clear bluen r-testiä joka oli luvussaan varmaan 100. En kiinnittänyt tulokseen juurikaan huomiota, koska oletin tuloksen olevan tuttu negatiivinen. Vilkaisin kuitenkin testiä ja siihen oli piirtynyt selkeä sininen plussa! En meinannut uskoa sitä. Tein perään rsfu:n testin, joka myös posittiivinen. Tunne oli sanoin kuvaamaton. Olin onnellinen. Samala hetkellä aloin pelätä keskenmenoa...Oli kyllä pettymys kun heräsin. Se oikin vain unta.

Vierailija
19/33 |
27.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sisällöltään, mutta eilen aamulla näin unta että suunnittelin päivän tekemisiä ja jossain vaiheessa unta tajusin että hei minähän olen hereillä ja avasin silmäni.

Vierailija
20/33 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että tämmöinen keskustelupalsta on olemassa. Juuri etsin sellaista. <3

Oon nähnyt nyt tän vuoden aikana pari kertaa omituisia unia, ilman että oon osannu itse itselleni kertoa mitä niillä on tarkoitettu. 

Oon hakemassa nyt jatko-opiskelemaan ja oon käynyt n. 4kk valmennuskurssia jossa en koe oikee saaneeni paljon mitään irti. Jotenkin heidän kanssa ymmärrys ei toimi. Lopetin sen hiljattain ja vaihdoin toiseen valmennukseen omassa hiljaisuudessani. 

Mut vielä ku kävin tota valmennusta niin näin unta kuolemasta tosi usein, kuoleman pystyn tulkitsemaan hyvin tulevaisuuden muutoksena omassa elämässä joten se oli omalla tavallaan ymmärrettävä uni. MUTTA .. kunnes eräänä yönä mä kuulin unessani suden ulvontaa. Ulvonta kuului kaukaa ja sen äänen osasin suunnistaa edestä päin, vaikka oikeesti valveilla olen huono suunnistamaan. Unessa olen jossain mäen päällä, et kun katsot eteenpäin niin näet pikkutien joka johtaa metsään. Sieltä edestä päin tulee lauma ihmisiä, jotka lähestyessään sanoo mulle, et "Susi on tuolla" ja tää porukka poistuu hätäsesti pois tieltä.  Mä en seuraa tätä porukkaa vaan jään katsomaan sinne metsään, ilman että liikahdan ja havahdun siihen, että herään unesta. 

Luin netistä, että suden ulvonta tarkoittais unessa hätiköityä päätöstä ja mietin sitä sen jälkeen, kunnes yhtenä päivänä päätin etten haekkaan toiseen vaihtoehtoon, mihin alunperin ajattelin hakea opiskelemaan, olisin hakenut siihen koska  se olis mun unelma. Kyseinen ala on sellainen mikä mua kiinnostais ja näin, vaikka se vaatis multa paljon pusertamista. Mutta myös olen ton ekan valmennuksen jälkeen miettinyt olla hakematta, koska koen olevani en kovin tarpeeks lahjakas alalle. Mut kuitenkin joku vetää mua silti puoleensa sille alalle ja sanotaan näi et ala, minkä piti päättämiseni jälkeen olla mun uus ykkösvaihtoehto on nyt tuntunut alalta, johon en välttämättä ehkä ekana hakis. Varmasti parempi työllistyminen olis ns. liiketalouden puolelta, mutta oon opiskellut sitä jo ja en oikeen tunne sitä omaks sillai. Tässä on myös se, että se on kuitenkin 50-50 otanko liiketalouden jälleen vai tän unelma alan, koska yrittäjyys kiinnostaa ainakin nyt ja lopulta yhdistäisin kummankin. Se mikä jarruttaa unelman kanssa on, et kyseinen koulu mihin menisin niin välttämättä opetus ei oo sellaista mitä ne mainostaa itse sen olevan. Ja mulla on kokemusta datanomi opintojen kautta myös aivan surkeastakin koulusta. Joten laittaa miettimään..

Piti kertoa tää äskönen liibalaaba sen takia, et NYT viime yönä taas mä näin  unta jossa olin normisti kotona, mutta  ensin mun jalkojen välistä suhahtaa hiiri, joka hetken kulttua mentyä mun ohi osaakin lentää xD 

Ja noh.. Se hiiri lenteleekin kuin kärpänen mun ylläni ja mä oon ihan paniikissa unessa tietenkin, koska en nyt vaan ole mikään hiirien ystävä. Herään siihen, kun se hiiri laskeutuu mun päänpäälleni unessa.

Se miksi kerroin nää unet on se, että osaisko joku kertoa mulle mitä tää HIIRI unessa oikeesti tarkoitti? Miksi se osas lentää yhtäkkiä? Ja tää susi juttu,  olenko oikeilla jäljillä oman tulkinnan kanssa et se uni halus et harkitsen asioita uusiks vai mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä