Millaisia ovat muut 1,5-vuotiaat?
Kiinnostaisi kovasti tietää, millaisia muut 1,5v. mukulat ovat... Meillä on yksi lapsi, poika, joka on tarkalleen 1,5v. vanha. Poika on erittäin tempperamenttinen ja omapäinen. Myös erittäin hoksaavainen, fiksu, toimelias ja vilkas. Epäilin suuresti, että kyseessä on ylivilkkaus, mutta neuvolantäti väitti, että kuuluu ikään... Siksi siis haluan tietää, millaisia tämän ikäiset sitten ovat? Vertailuksi sen verran, että meidän poika (puhuu vasta muutamia sanoja, mutta ymmärtää puhetta jos haluaa...) haluaa tehdä aina oman tahtonsa mukaan ja suuttuu silmittömästi kieltämisestä ja rajoittamisesta. esim. tänään pihalla ei annettu pojan lähteä kadulle juoksentelemaan, niin poika järjesti kunnon huutokonsertin, kävi maahan makaamaan ja kiljui ja itki. Näitä suuttumisia tulee päivässä tosi useita ja lisäksi poika kitisee ja inajaa jos asiat ei mene kuin haluaisi. Sisällä poikaa vahditaan tarkasti, koska aina kun silmä välttää, poika laittaa uunin päälle, aukoo pakastimen ja laittaa sinne leluja, avaa cd- ja dvd -koteloita ja laittaa levyjä soittimiin. Tietokoneella poika käy käynnistämässä ja sulkemassa konetta ja laittaa cd-dekkiin levyjä. Puu-uunista poika käy tyhjentämässä tuhkat lattialle ja jos ulko-ovi ei ole lukossa, karkaa pihalle ja juoksee lumihangessa ilman kenkiä. Kissanhiekkalaatikkoa poika käy tyhjentämässä salaattiottimilla (ollaan piilotettu lapio, mutta eihän se auta...) ja jos vessan ovi jää vahingossa auki (tavallaan säpissä) poika käy hyppimässä vessapöntössä! lelut ei kiinnosta, ellei isi tai äiti ole koko ajan leikissä mukana. Kirjoja ei jaksa kuunnella...
Miten muilla? Valakaa nyt toivoa, että tää on vaan ikään kuuluvaa...Miksi vaan muiden lapset tuntuu huomattavasti rauhallisemmilta?
t.hannah81
Kommentit (7)
ja on kyllä vilkas. Puhuu 2- ja 3-sanaisia lauseita. Kotona kaipaa huomiota paljon, kun on ainoa lapsi. Elikkä ei kovin kauaa viihdy yksinään, vaan tuo aina kirjoja ja leluja ja pyytää että äidin pitää lukea/leikkiä. Kiipeilee joka paikkaan, ja yrittää väännellä hellan/pesukoneen nappuloita, mutta en koe että olisi mitenkään ylivilkas. Kunhan keksii tarpeeksi aktiviteettia ja huomiota, niin on ihan kiltisti. Tietyissä asioissa olen tiukka, ja niistä saa ollakin koko ajan huomauttamassa, että " Ei saa koskea!"
Ulkona ei kyllä usko oikein mitään, lähtee vaan juoksentelemaan ympäriinsä. Ja ei hän välitä siitä, onko äiti näkyvissä vai ei. Yritä siinä sitten puhdistaa autoa lumesta ;)
Meillä ei ole (ainakaan vielä) ollut kovin paljon noita kiukku-itku-kohtauksia, vaan jos alkaa kiukutella esim kaupassa, niin sanon " XX kuuntelee nyt, äiti kertoo..." Selitän miksi jotain ei saa tehdä tai miksi pitää tehdä. Kiukuttelua esiintyy esim silloin kun kaupassa poika haluaisi syödä jotain ennen kuin on edes maksettu, enkä ole tässä asiassa antanut periksi. Silloin kerron että saa heti syödä, kun tavara on maksettu. " äiti lupaa" , sanoo ipana..! =)
Mutta meillä siis selvitään kaikesta (huom! YLEENSÄ) puhumalla ja sillä, että äiti istuu lattialla ja touhuilee. Tai ipana auttaa, jos joudun jotain hommia tekemään. Kun on lapsen kanssa kaksin, ei ole niitä velvoitteita muita ihmisiä kohtaan, joten tiskit ja muut saavat odottaa iltaan. Näin meillä selvitään..! =)
Eli vaikuttaa siltä, että meillä on kovasti samanluontoiset lapsoset!!! Poika täytti viime viikolla 1v6kk ja on TODELLA ehtiväinen ja omaa tahtoaan uhkuva lapsi. Meillä myös touhutaan kaikkea mahdollista ja tuntuu, että sen mukavampaa jos on kiellettyä. Eli hellan levyjä laittaa päälle(tänään menen ostamaan liesisuojan) jos vain silmä välttää, tietokonetta räplää, samoin tv ja stereot.. Välillä tuntuu toivottomalta, että kaunis ei tehoaisi, äänen korotus on aina välillä paikallaan. Ulkona tosiaan tahtoisi mennä just sinne minne itse haluaa ja siiten kiukkuaa kun kiellän yms. Itse olen sitä mieltä, että on ikään kuuluvaa koitella rajojaan ja uhmata äitiä...
suurimmasta osasta uuneja saa ne nappulat otettua pois. itse olen aikaisemmin ottanut ne pois siksi että olen pessyt ne ihan fairy vedessä.. mutta hyvin toimiva ja hyödyllinen kikka on myös hellasuojana. meillä on kaikki hellan nappulat laitettu hellan viereen laatikkoon ja siitä otan kun tarvitsen :D ei ole tarvinnut tulipalovaaraa pelätä ;)
mutta kyllä tuo teidän meininki aika samalta kuulostaa. Tyttömme on tosi temperamenttinen ja saa tosi kovia ja pitkiä raivareita, kun ei saa haluamaansa. Samoin tekee koko ajan kaikkia kiellettyjä juttuja, vaikka ymmärtää kyllä täsmälleen EI-sanan merkityksen. Musta tuntuu, että tuollainen käytös kuuluu ihan tiettyyn ikävaiheeseen. Toiset vaan on niin paljon rauhallisempia lapsia ja toisille taas on tätä temperamenttia siunaantunut ihan liikaa!
Koita vaan jaksaa! Tiedän nimittäin, että ainakin omat hermoni ovat välillä aika kovilla:(
Meillä on 3-vuotiaan pojan lisäksi 1,5vuotiaas tyttö. Silloin kun sain esikoiseni, kaikki jutteli mulle samaan ääneen, että en tiedä lapsista vielä mitään.(esikoinen kun oli niin rauhallinen ja kiltti noin 2,5puoleen vuoteen.)
MUTTA kun sain tyttelini,niin tajusin että ihmiset olivat oikeassa.
Nykyään joskus tuntuu että olen ihan hukassa, koska en millään ehdi likan perään. Hän osaa avata lukkoja, karkaa pihalle, istuu takassa syömässä hiiliä,raivoessan hän repii itseltään hiuksia ja hakkaa päätää lattiaa tai seinää vasten. Ja silti kuulemma hän ei ole liian vilkas- hän on 1,5-vuotiaas.
Hänen kanssa pystyy tekemään sovinto vain silloin kun hän sitä itse haluaa - ei hyvin harvoin. Mutta näiden kaikkien kauhuuksien taustalla löytyy tyyppi, joka on täynnä iloa ja huumoria.
Naurua ja itkua piisaa 1,5-vuotiaalta ja vanhemmiltakin.
Ei muuta kun onnea. 1,5-VUOTIAAT-HELPPO HOMMA:)
Ap:n teksti kuullosti samalta, kuin meillä vielä n. pari kk sitten. Poika on nyt tasan 1,5v ja rauhoittumaan päin. Kesä oli ihan mahdotonta aikaa. Tuntui, että tosiaan jalat toimii, mutta pää ei. Nuo hella, vessa, kissanhiekka-asiat ovat tulleet tutuiksi todellakin.
Jotain on kuitenkin tapahtunut...nytkin poika leikkii itsekseen autoilla jo kolmatta varttia eikä ole kertaakaan tullut kiukkuamaan tai halkemaan huomiota. Toki myös kikkailua esiintyy, esim nämä tv,dvd, cd-jutut kiinnostaa, mutta yleensä osaa ilmoittaa, että haluaa esim. Titi-nallen ja sitten sitä katsellaan rauhassa puolikin tuntia.
Nappulat ja nippulat kiehtoo edelleen. taitaa tulla isäänsä:)..ja lempilukemisia ovat Tekniikan maailmat ja tuulilasi-autolehdet. Niitä selailisi vaikka kuinka kauan. Tunteekin jo kaikki avo-autoista ralli-, kilpa-, maasturi-, paketti- ja urheiluautoihin.
Eilen oli laittanut lieden päälle huomaamattani. Tätä ei ole tapahtunut enää hetkiin. Siitä on vaan toitotettu niin kauan ja pantu aina omaan huoneeseen jäähylle, että on tainnut mennä perille!
raivareita ei poika juurikaan saa. Sillä lailla kyllä kiukkuaa, että heittäytyy lötköksi ja itkee...mutta yleensä asia korjaantuu pian. Esim. ulos lähettäessä (kun ei halua pukea) totean vaan, että jaahas, äiti sitten lähtee ja XX jää kotiin--heippa! ja poikaan tulee liikettä;)
Poika puhuu myös 2-3 sanan lauseita ja rakastaa kuunnella juttuja mistä vaan. Satuja ei vielä malta kuunnella, mutta kun kirjoita kertoo asioita itse, jaksaa hyvin.
Meillä oli ongelmana pureminen jokin aika sitten. Poika saattoi mennä ja puraista toista lasta esim. puistossa tuosta vaan. Apuna käytettiin sitten " hylkäämistä" , eli niin, että itkevä lapsi saikin kaiken huomion ja poika, joka puri, jäi täysin huomiotta. Näin oppi, ettei puremalla ainakaan saa muiden huomiota itselleen.
Onhan tuossa vilpertissä vauhtia ja actionia, mutta niin kai se kuuluukin olla?! jaksamisia kaikille taaperoiden äideille!
Sitruska
itse mietin vaikka mitä ylivilkkaus yms juttuja muksun ollessa 1-1,5v...
neiti kun oli vauvana kehitykseltään nopea ja kun liikkeelle pääsi ei jarruja löytynyt enää. meno oli välillä ihan mahdotonta. (ei siis riehunut tai muuta mut ei ollut hetkeäkään ollut paikallaan, malttanut kuunnella tai lukea/katsella kuvia yms.)
neuvolassa kun tätä kyselin kysyttiin et keskittyykö koskaan mihinkään hetkeäkään, johon minä et ' ' no joo, mut todella harvoin' '
nyt neiti 2v. juttelee paljon 4 sanaisiakin lauseita, ymmärtää hyvin (silloin kun haluaa...) lukee myös paljon kirjoja itsekseen, kuuntelee lastenlauluja (istuen paikallaan nojatuolissa ) ja leikkii legoilla. näitä toimintoja siis yksinkin ilman ohjausta ja tuntikin voi vierähtää.
saqnon siis samaa kun neuvolan täti. meillä ainakin oli ohimenevää. tai onhan tuo vilkas vieläkin (tai sit meidän ympärillä kuhisee ' etanoita' ... :) mut rauhoittunut huomattavasti puolessa vuodessa. selkä rytmi ja säännöt.
sellainen juttu vielä et meidän neitin serkkupoika oli ihan kamala rasavilli. tikkejä siellä sun täällä ollut useasti kun päiväkodissakin (on nyt 3,5v) kaatanut mm kirjahyllyn päälleen, pudonnut liukumäestä/kiipeilytelineestä yms) nyt on viimeisen vuoden sisällä rauhoittunut todella paljon ja uskookin joskus jotain mitä hänelle sanoo. keskittyy kiitettävästi tekemisiinsä, pukemiseen, telkkariin, leikkeihin yms.
kyl se menee ohi :)