Yleenä mulla ei ole tapana arvostella muiden tekemisiä
kun ne oikeastaan eivät mua kiinnosta mutta nyt kyllä ihmetyttää.
Naapurin poika taas eilen kävi salaa hakemassa äitinsä kukkarosta rahaa ja oli lähdössä kauppaan ostamaan karkkia ja jäätelöä. Äitinsä sitten kyseli että mihin on menossa, mitä aikoo ostaa ja paljonko otti äidin kukkarosta rahaa. Siis tällä tavalla reagoi siihen että 8v poikansa käy vanhemipein kukkarolla pöllimässä rahaa :D Poika ei vastannut muuta kuin että :" otin muutaman euron ja mulla kestää ehkä tunnin"...
Mun oma poikani on ennenkin maininnut siitä että kaverilla on tapana varastaa vanhemien kukkarosta rahaa ja sillä asialla poika leveilee kavereille. Samoin nimittelee kuulemma omaa äitiään.
Tämän eilisen sananvaihdon satuin kuulemaan ulkona. Olen tiennyt että heillä on vapaa tapa kasvattaa lasta mutta että ihan näin vapaa...
Kommentit (53)
jos hyväksyy tuollaisen käytöksen, nimittelyn yms...
Tunnen minäkin tuollaisen kersan ainoalla erotuksella että on nykyään jo 15v ja meno senkun pahenee vaan. Ei saa äiti kakaraan enää mitään otetta.
Me saimme lapsena hakea talousrahojen purkista (joo, meillä oli sellainen) pari kertaa viikossa jätskirahaa ilman vanhempien lupaa. samoin saimme ottaa samaisesta purkista rahaa noin kerran kuussa elokuviin tai teatteriin (nuorena olimme kovia teatterin käyttäjiä). Lisäksi sieltä sai ottaa rahaa, jos tarvittiin koulun uimahalliin jne. Ainoastaan oli sääntönä, että laitettiin toiseen purkkiin ns. kuittipurkkiin kuitit tai edes selvitys siitä, mihin rahat ovat menneet. noin kuukausittain käytiin yhdessä läpi, että mihin ne rahat ovat huvenneet.
Kaikki perheen kouluikäiset saivat purkilla käydä. Muutaman kerran saattoi käydä niin, että ihastuksisaan uudesta vapaudesta, olikin käyttänyt rahaa liikaa. Tältä sitten evättiin purkin käyttö joksikin aikaa. Kerta riitti meiltä, jotta oppi käyttämään purkin rahoja oikealla tavalla.
Ehköpä tuossa perheessä on samantapainen oikeus käydä vanhemman kukkarolla.
lapselle luvan että saa jatkossa mennä vapaasti ottamaan äidin kukkarosta rahaa aina kun siltä tuntuu vai mitä palstalaiset?
Eikös kuitenkin uskottavampi selitys nyt ole se että mukula on ottanut ilman lupaa ja äiti katsoo sitä läpi sormien?
Palstalaiset hei järki käteen nyt!
ei todellakaan ollut ennalta sovittua tämä :D
ap
millainen tämä perhe on.
Mutta tässä keskustelussa ärsyttää se, että ihmiset tekevät omia johtopäätöksiä ilman tietoa kokonaisuudesta. Me emme tiedä siitä äidistä mitään. Hän voi olla vaikka kuinka jämäkkä tyyppi, joka naulaa poikansa seinään, mutta rahaa antaa sitten vaikka ottaa. Ehkä poika ei kotona saa tehdä yhtään mitään, ei koskea mihinkään, paitsi äidin lompakkoon. Poika voi vaikka tienata rahansa kotitöillä, kuten joku ehdotti. Äidin ja pojan kielenkäyttö voi olla vaikka kuinka roskia, ja siksi poika nimittelee äitinään.
Esimerkit ovat idioottimaisia, mutta pointti on se, että me emme sitä tiedä kokonaisuutta, eikä siksi tällaisella keskustelupalstalla kannattaisi alkaa tuomitsemaan toisia.
yleensä teinit ovat sen verran fiksuja, että eivät sulkisi rahahanoja.
Entäs kun poika teininä päättää mennä ottamaan rahaa sata euroa tupakkaan ja viinaan?
:D:D:D
ja tietää että poika ottanut rahaa ilman lupaa minkä äiti sitten hyväksyi niin mitä muuta johtopäätöstä tästä voi tehdä kuin että äiti katsoo pöllimistä läpi sormien?
Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta epäillä apn käsityskykyä ja tilannetajua. Itsekin usein kuulen toisten keskusteluja ja niistä pystyy aika pitkälle päättelemään asioita niin se vaan on.
t.ohis
On kyllä tosi outoa.
No meillä lapsia 5 ja jos kaikki tekisi tota niin eipä rahaa koskaan käteisenä olisikaan, mielettömät määrät rahaa menisi turhaan.
Muutenkin aika älytön tapa kasvattaa. Onko nämä lapset samoja jotka ottaa kavereiden taskusta koulussa ja yllyttää kavereita ottamaan vanhempien taskuista?
lupaa kysymättä...itse en sellaista suvaitsisi todellakaan sillä se on luvatta ottamista ja muutenkin haluan vahtia sitä milloin oma 8v syö jäätelöä.
ja tietää että poika ottanut rahaa ilman lupaa minkä äiti sitten hyväksyi niin mitä muuta johtopäätöstä tästä voi tehdä kuin että äiti katsoo pöllimistä läpi sormien?
Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta epäillä apn käsityskykyä ja tilannetajua. Itsekin usein kuulen toisten keskusteluja ja niistä pystyy aika pitkälle päättelemään asioita niin se vaan on.
t.ohis
Vaan kun ap ei tiedä, onko perheessä sovittu, että rahaa saa ottaa. Ap tulkitsee tämän varastamiseksi, mutta se ei välttämättä ole sitä. Lasten muuten on hyvä opetella jossain vaiheessa rahankäyttöä.
Ap:n tekstistä päätellen ap tietää varastimseta vain oman lapsensa suusta tulleesta viestistä. Tuon keskustelun, josnka hän referoi täällä kaverin äidin ja kaverin välillä, voi tulkita monella tapaa, riipuen sitten, mitä luulee taustalla tapahtuvan.
Jos kaverin äiti, olisi asiasta varastamisena puhunut, niin sitten asia olisi faktaa. ymmärtääkseni ap:n lapsen kaverikaan ei ole sanonut, että hänellä on lupa varastaa, vaan sanoo, että hänellä on lupa käydä kukkarolla.
Jos lapsi on varastanut, on asia toki törkeää kasvatuksen huomioimattomuutta. silloin kannattaisi ap:n olla mielestäni jopa ls-suojeluun yhteydessä asiasta. Näin vakavana asiana pidän sitä. Jos taas lapsella on lupa käydä siellä kukkarolla, ei asia varastamiseksi muutu.
Nimittely, varsinkin oman äidin nimittely, on paha asia. Toisaalta emme myöskään tiedä, että joutuuko lapsi pyytämään anteeksi tai pyytääkö hän itsenäisesti anteeksi. toisaalta taas varmaankin harvempi mamma tässä Suomenmaassa ei olisi koskaan saanut kokea olevansa tyhmä, kun kieltää lapsiltaan jotakin.
Isottelu ja leuhkiminen ovat toki epätoivottuja piirteitä. Kuitenkin kuuluu juuri tuohon ikään erityisesti pojilla, että omaa asemaa pönkitetään esim. perheen auton kalleudella, liikuntasuorituksilla tai sitten asioilla joita saa tehdä.
t.ohis
Meitä oli lapsena juurikin 5 lasta ja silti emme käyttäneet siitä talousrahapurkista liikaa rahoja. Itse asiassa yhteiset rahat opettivat meitä ottamaan toiset ja heidän tarpeensa huomioon ja miettimään myös tulevia omia/muiden/yhteisiä rahatarpeita.
t: 44
On kyllä tosi outoa.
No meillä lapsia 5 ja jos kaikki tekisi tota niin eipä rahaa koskaan käteisenä olisikaan, mielettömät määrät rahaa menisi turhaan.
Muutenkin aika älytön tapa kasvattaa. Onko nämä lapset samoja jotka ottaa kavereiden taskusta koulussa ja yllyttää kavereita ottamaan vanhempien taskuista?
lupaa kysymättä...itse en sellaista suvaitsisi todellakaan sillä se on luvatta ottamista ja muutenkin haluan vahtia sitä milloin oma 8v syö jäätelöä.
On kyllä tosi outoa.
missä äiti oli ja missä lompakko? Tuliko lapsi siihen jostain muualta ja meni suoraan lompsalle, vai puhuivatko/tekivätkö ensin jotain yhdessä?
Ihan vaan, että ymmärtäisin koko tilanteen...
ei todellakaan ollut ennalta sovittua tämä :D
ap
Eipä me tosiaan tiedetä, mikä on taustatilanne kyseisessä jutussa. Sen vaan olen huomannut henkilöstöravintolan kassalla työskennellessäni, että ilmeisesti useatkin lapset saavat hakea vanhempiensa lompakosta rahaa noin vaan. Usein on tullut vastaan tilanteita, joissa äiti on ollut maksamassa ostostaan kolikoilla ja sitten huomaa, että niitä ei enää lompakossa olekaan. Ääneen sitten huokailevat, että "taas on näköjään lapset käyny viemässä kaikki kolikot".
Itse en tajua tätä käytäntöä. Mutta kukin tyylillään.
esim meidän naapurissa missä poika saa esim ihan rauhassa heitellä kivillä kissoja ja äiti seisoo vieressä katsellen.