Yleenä mulla ei ole tapana arvostella muiden tekemisiä
kun ne oikeastaan eivät mua kiinnosta mutta nyt kyllä ihmetyttää.
Naapurin poika taas eilen kävi salaa hakemassa äitinsä kukkarosta rahaa ja oli lähdössä kauppaan ostamaan karkkia ja jäätelöä. Äitinsä sitten kyseli että mihin on menossa, mitä aikoo ostaa ja paljonko otti äidin kukkarosta rahaa. Siis tällä tavalla reagoi siihen että 8v poikansa käy vanhemipein kukkarolla pöllimässä rahaa :D Poika ei vastannut muuta kuin että :" otin muutaman euron ja mulla kestää ehkä tunnin"...
Mun oma poikani on ennenkin maininnut siitä että kaverilla on tapana varastaa vanhemien kukkarosta rahaa ja sillä asialla poika leveilee kavereille. Samoin nimittelee kuulemma omaa äitiään.
Tämän eilisen sananvaihdon satuin kuulemaan ulkona. Olen tiennyt että heillä on vapaa tapa kasvattaa lasta mutta että ihan näin vapaa...
Kommentit (53)
enkös juuri kummastelut tapaa kasvattaa?
ap
Perheessä mitä ilmeisimmin sovittu, että äidin kukkarolta saa käydä hakemassa. Eihän se silloin ole varastamista! Näin meilläkin on, eikä tulisi mieleenkään nostaa siitä älämölöä. Lapseni ovat fiksuja, ja ottavat sen verran kuin esim. yhteen jäätelöön menee. Kertovat myös ohimennen paljonko ottivat, jos en ehdi sitä kysymään.
Ap vois hankkia elämän!
mutta meitä tosiaan on moneen junaan myös kasvattajina!
Äiti tietää ja ilmeisesti hyväksyy asian, joten ei siinä mistään varkaudesta ole kyse. Lapset välillä värittää tarinoitaan. Onhan se varmaan sen omasta mielestä (ja varmaan kavereidenkin) aika cool, kun pystyy vastustamaan auktoriteettia. Muistan omista kavereistani, miten piti aina esittää niin kovaa ja välinpitämätöntä, kun mutsi oli lähellä.
sille että käy aina halutessaan hakemassa rahaa toisten kukkarolta...tai jos on niin äidin päässä pahasti vikaa :D
voi kai sanoa että kasvatusperiaatteet tällaisella äidillä totaalisen hukassa jos tuollaisen hyväksyy.
Toki palsta mammukka on sitä mieltä että kun äiti on vätys kasvattajana niin asia ok. Se vaan ei tee lapsesta fiksua saati hyvin kasvatettua.
Ja eikö kukaan muu ihmettele sitäkin että lapsella tapoana rehennellä esim sillä miten nimittelee äitiään? Mitä se kertoo lapsesta?
työkalun lainaaminen. Millainen idiootti aikuinen ei tätä tajua :D
Saako kakara mennä sitten samalla logiikalla varastamaan esim isoveljeltä rahaa kun voi lainata esim sen pyörää ilman lupaa?
Ei hyvää päivää millaista asennemallia...
meillä ei kakara saa mennä isonveljen lompakolle EIKÄ lainata pyörää ilman lupaa.
Mutta on asioita, jota tämä saa tehdä. Hän saa mennä työkalukaapille.
Kyse on siitä, mitkä ovat meidän perheen säännöt, mitä lapsi voi tehdä. Jos lapsi saa mennä hakemaan rahaa isonveljen lompakolta - se ei ole varastamista.
kakarat saavat tehdä mitä huvittaa mammukan hyssytellessä. Tällaisista kasvaa joskus niitä jotka aikuisena vetävät mammukkaa turpaan jos mammukka ei suostukaan antamaan sitä rahaa!
jossain perheessä on sääntö että vanhemmilta saa ottaa rahaa aina kun haluaa ja ilman erillistä lupaa?
en pelkästään kakarasta joka selvästi on saamassa liian vapaan kasvatuksen.
lapselle luvan että saa jatkossa mennä vapaasti ottamaan äidin kukkarosta rahaa aina kun siltä tuntuu vai mitä palstalaiset?
Eikös kuitenkin uskottavampi selitys nyt ole se että mukula on ottanut ilman lupaa ja äiti katsoo sitä läpi sormien?
Palstalaiset hei järki käteen nyt!
jossain perheessä on sääntö että vanhemmilta saa ottaa rahaa aina kun haluaa ja ilman erillistä lupaa?
Minua myös ihmetyttää lapset, jotka kiroilevat ja nimittelevät. Meillä lapset eivät mene lompakolleni, eivätkä nimittele minua.
Mutta mikä minä olen puuttumaan toisen perheen sääntöihin?
mitään ihmeellistä.
Tapoja on erilaisia ja mikä toimii yhdellä, ei välttämättä sovi toiselle.
en tiedä onko eräillä palstalaisilla nyt järki jäässä ja aivot narikassa :D
Poika jolla tapana muutenkin kohdella äitiään epäkunnioittavasti, on vaan nyt mennyt taas pöllimään mutsin rahoja ja mutsi huomannut sen ja katsoo läpi sormien kun ei jaksa, uskalla pitää kakaralle kuria.
Karmivaa ajatella että jos 8v tekee tuollaista ja se hyväksytään niin mitä sitten teininä!
Entäs kun poika teininä päättää mennä ottamaan rahaa sata euroa tupakkaan ja viinaan?
:D:D:D
Ennalta sovittua. Lapsi on hoitanut kotityönsä ja ansainnut rahat. Äidin kanssa sovitaan, että lapsi ottaa rahat itse kukkarosta, ja heittää pari hassua sanaa. Lapsi on muiden lasten silmissä nyt cool. Ja äiti joka antaa ottaa rahaa, eikä suuttunut edes nimittelystä on rento. Tilanne on win-win. Siihen päälle vielä tieto, että muut mammat kiemurtelee tuskissaan tekee tilanteessa win-win-win.
tässä on pahasti vialla kasvatus jos noin toimitaan!
ei todellakaan ollut ennalta sovittua tämä :D
ap
varmaan sitten ihan oikein että jätkä muöhemmin tulee pöllimään helvetisti enemmän ja kohtelee muutenkin äitiään kuin sontaläjää tallipihalla :D
aikuisten kukkarolla, teki sen sitten "salaa" tai ei. Siitä voimme olla eri mieltä, että onko tuo järkevää, että lapsi saa koska vain päättää, että ostaako jäätelöä yms vai ei. Silti tuo ei tee sitä varastamiseksi.
Minunkin lapseni saa käydä "salaa" hakemassa vihanneksia jääkaapista jos tulee nälkä. On sovittu, että siihen ei tarvitse pyytää lupaa. Kuulinpa kerran kun lapseni 6v kertoi kaverilleen, että hänpä saa ihan itse otta ruokaa ihan milloin vain haluaa... ei maininnut olenkaan, että ainoastaan nuo valmiiksi pestyt ja paloitellut vihannekset ovat niitä, joita hänellä on lupa ottaa... kaveri taas rehenteli tuon jälkeen, että heilläpä saa ajaa omalla pihalla polkupyörällä ilman kypärää. tätä taas ei meillä saa tehdä missään nimessä.
Lapset rehentelevät, jättävät osia totuuksisita kertomatta ja muovaavat asiat sen mukaan, että saavat hyvän maineen tai aseman kaveripiirissään. Samoinhan me aikuisetkin teemme: emme me kaikille tutttaville kerro rahavaikeuksista vaan sanomme, että tänä kesänä halusimme lomalla erityisesti viettää aikaa kotona. Ehkä sitten ensi vuonna lähdemme reissuun, jos mieliteko tulee.