Raskausajan hepatoosi vai levettomat jalat?
Kumpikohan mua vaivaa?
Ehkä kuukauden ajan on jalkapohjia kutittanut/pistellyt silleen oudosti ja kiusallisestikin silloin, kun olen menossa nukkumaan (siis olen jo sängyssä) ja myös silloin, kun nukutan esikoista päiväunille ja makaan sängyssä. Eli liittyy tohon makuuasentoon jotenkin. Sama vaiva jatkuu kylläjin ton päiväunille nukutuksen jälkeen myös istumassa, mutta silloin se ei kestä kovin kauan. Mahaa kutittaa myös, mutta se alkoi sen jälkeen, kun aloin käyttää tukivyötä. Luulen siis, että tukivyö kutittaa mahaani. Mulla on atooppinen iho, joten talvisin sitä kutittaa vähän joka paikasta.
Etsin tietoa myös levottomista jaloista ja kaikki ne oireet täsmää. Epäilen siis kärsiväni ennemminkin niistä kuin tosta hepatoosista. Mulla on keskiviikkona neuvola, jossa aion kyllä asiasta kertoa/kysyä. Mutta kertokaa te raskausaikana hepatoosista kärsineet, että kuulostaako noi mun " oireet" siltä vai levottomilta jaloilta!?
T:Fassiloora rv 28
Kommentit (7)
Itselläni oli ekassa raskaudessa hepatoosi, heräsin kutinaan yöllä ja rapsuttelin jalkapohjia kynnyksiin yms. Soitin neuvolaan ja sain käskyn tulla heti verikokeisiin, maksa-arvot olivat tosi korkeat ja sain samantien lähetteen äitipolille. Hepatoosi voi olla sikiölle vaarallinen tila (hapenpuute) joten kannattaa soitella heti huomenna neuvolaan ja kertoa tuosta vaivasta!
Mulla on tota kutinaa ollut kyllä jo ehkä kuukauden ajan. Hitsi, täytyykö taas mennä verikokeeseen. 1,5 viikkoa sitten kävin hb-mittauksessa lapbrassa ja se näytteenottaja vissiin jotenkin mokasi, koska käsi tuli tosi kipeäksi ja siihen tuli kamala mustelma. Käsi on siitä kohdasta edelleen kosketusarka ja mustelmainen. En halua, että siitä kädestä otetaan ihan lähiaikoia verta, mutta pelkään, että jos otetaan oikeasta kädestä ja siinä käy joku moka, olen sitten useamman päivän ihan rampa. Mutta kai se asia on pakko varmistaa, vaikka kutina onkin tosi pientä (vaikkakin erittäin rasittavaa).
Mulla on kaksi hepatoosi-raskautta takana. Eka meni todella pahaksi, ja lapsi syntyi viikolla 35 lapsiveden ollessa vihreää. Toinen käynnistettiin vko 38. Ensimmäisessä oli todella pahaa kutinaa joka paikassa, käsissä, jaloissa, ihan missä vaan. Maksa-arvot olivatkin yli 300... en edes muista mitä! Toinen oli lievempi.
Nyt olen 17 viikolla, ja mietin mitä tuleman pitää. Toivotaan ettei ala kutisemaan ja menisi edes tämä raskaus ilman tuota vaivaa... On rankkaa olla koko ajan tutkittavana! Ja miettiä miten vauva voi masussa.
Mutta, verikokeessa käynti antaa varman tiedon, joten kannattaa mennä!
habiibti
raskauksissa ollut aika ajoin ihan hirveitä kutina " kohtauksia" kestävät noin pari päivää ja alkavat aina yöllä. Kutinaa on ollut erityisesti jaloissa, kämmenissä ja vatsassa, eli just näissä perinteisissä hepatoosi paikoissa. Mutta hepatoosia se ei kuitenkaan ole ollut , kun testattiin. Eli kyllä ne kutinat voi olla ihan vaikka turvotuksistakin, mutta toki asia kannattaa varmistaa!
Terkka sanoi, että mun täytyy itse vaan tietää, miten paljon mua kutisee. Hän sitten laittaa lähetteen labraan, jos musta siltä tuntuu. Mutta mä en tiedä, miten paljon ja millä tavalla mua kutittaa. Labraan menisin varmuuden vuoksikin ihan mielelläni, jos käsivarsi ei olisi siitä vajaan 2 viikon verinäytteen otosta vieläkin kipeä. Mutta sen takia mulle tuli labra-kammo, eikä huvittais yhtään mennä sinne näin pian uudestaan. Ja pelkään oikeasti, että olen sen jälkeen ihan toimintakyvytön ja kuka sitten hoitaisi esikoista (2,5 v). Siis jos mun käsi tulee taas niin kipeäksi. Luulen, että odotan sitä keskiviikon neuvolakäyntiä, jos kutina pysyy samanlaisena. Ehkä osaan sitten kuvailla kutinaa paremmin. Kun se ei jalkapohjissa ole oikeastaan kutinaa, vaan sellaista pistelyä ja jotain ihmeellisiä pakkoliikkeitä. Niin, terkka sanoi myös, että turvotus voi aiheuttaa kutinaa jaloissa ja on mulla ainakin sen verran turvotusta, että sukan resorista jää jäljet.
Mehän ollaan kerran tavattukin:)
Mulla myös hepatoosi eka kerralla, tokalla ei mitään, nyt jännitän miten käy... En kyllä usko, että sulla hepatoosia. Mulla ainakin oli ihan selkeää kutinaa, ei mitään pistelyä. Eikä kyllä liittynyt mitenkään makuuasentoon, mua vaivasi ihan joka asennossa, eniten iltaisin. Muistan, kun rapsutin jälkapohjia kaikki illat paperinarumattoa vasten.
Kaikki, joilla tiedän vaivan olleen, on kärsineet siitä ainakin eka raskaudessa, en ole kuullut että kellekään tulis vasta toka kerralla. joko pahenee kerta kerralta tai sitten on tätä mun lajia, että iskee tod.näk.joka toisella raskaudella. Kuinkahan hyvin tauti pysynyt mun kohdalla laskuissa, raskaushan viides, vaikka kolmatta odottelen:) Hyviä vointeja sulle, kannattaahan ne verikokeet kuitenkin tsekata.
Oli pakko käydä nostamassa tämä ketju esille, koska minulle annettiin eilen diagnoosiksi tuo hepatoosi. Kyseessä on neljäs raskaus, enkä ole vaivasta aiemmilla kerroilla kärsinyt.
Joten kertokaa ihmeessä kutinasta neuvolassa, vaikka kyseessä olisi kuinka mones raskaus.
enyo 35risat