Milloin olette antaaneet vauvan nukkua mahallaan? ov
vauvani on 6 ½kk, koko ajan haluaisi nukkua mahallaan. on ollut pientä flunssaa, eikö se kätkytkuolema riski ole hiukan suurempi. viime yönäkin jouduin kääntämään mahalta pois, ja aina heräsi. tais 2-3 kertaa olla näin viime yönä.
Kommentit (18)
joten 3kk olen nyt tätä tehnyt. eli kääntänyt ja vauva sitten herää siihen.sitten maitoa ja nukuttamaan uudelleen, jolloin saan selälleen tai kyljelleen nukkumaan. muuten ei välttämättä edes heräisi yöllä.
itse en saa unta jos vauva nukkuu mahallaan, heti tulee kaikki pelot mieleen. olen yrittänyt laittaa lakanoita ja kaikkea esteeksi, mutta ei auta,, kääntyy kuitenkin.
mutta sitkeästi yritin kääntää selälleen n. 8-9 kk ikään asti. Oma esikoiseni on kuollut kätkytkuoleman :-(( Olen tutustunut aika moniin saman kohtalon kokeneisiin vanhempiin näinä muutamana vuonna lapsemme kuoleman jälkeen, ja täytyy sanoa etten tiedä yhtä ainutta lasta, joka olisi kuollut kätkytkuoleman selällään nukkuessaan. Kaikki ovat nukkuneet mahallaan, joko itse kääntyneet tai vanhemmat nukuttaneet vatsalleen.
mahallaan kun kerran kääntyy ite, mut kukin tyylillään..
3
Uusimmat suositukset sanovat, että ihan pientä vauvaa ei nukuteta kyljellä. Sen jälkeen, kun vauva alkaa itse kääntyä, niin ei sitä voi eikä pidäkään estää. Lapsi hakee itse oman asentonsa ja siihen on turha puuttua. kääntelemällä herätät vain vauvan ja aiheutat vaikka hermovian! Eli älä käännä. Anna vauvan itse etsiä asentonsa.
Nukkui ensimmäistä kertaa mahallaan, ja minä tyhmä itse vielä laitoin hänet mahalleen :-(( Hänellä oli ilmeisesti maha kipeä, ja eräs sairaanhoitajaystäväni kehotti kokeilemaan mahallaan nukuttamista...
Vierailija:
kuinka vanha vauvasi oli?
ap
onhan vauvani jo yli 6kk ja eikö silloin kätkytkuolema riski ole jo pienempi? oliko riski aika 2-4kk?
eikös ihan terve vauva pysty mahallaan nukkumaan ja päänsä kääntämään.Eikö suurempi riski ole jos vauva selällään nukkuessa tukehtuu oksennukseensa?
Mahallaan nukkumisella ja päänsä kääntämisellä ei ole mitään tekemistä kätkytkuoleman kanssa, sillä kätkytkuolema ei johdu tukehtumisesta. 12
12
Vierailija:
eikös ihan terve vauva pysty mahallaan nukkumaan ja päänsä kääntämään.Eikö suurempi riski ole jos vauva selällään nukkuessa tukehtuu oksennukseensa?
tuttavani lapsi oli kyljellä kun koki kätkyt kuoleman, serkkuni selällään
Ainakin tupakointi altistaa ja
kuumuus
kääntää lasta selälleen sen jälkeen kun se itse osaa kääntyä masulleen nukkumaan ja tekee niin. Ihan pöllöähän se olisi. Pidät vaan huolta että ei ole liian pehmeää peittoa, patjaa, tyynyä tms. siinä ettei vaan käy mitään vahinkoa. Kätkytkuolemaan ei varmaankaan pysty kukaan vaikuttamaan mitenkään. Se tulee jos tulee. Se on epätodennäköistä.
Olen nukuttanut omiani aika pienenäkin masullaan silloin kun heillä on ollut vatsanväänteitä, silloin jostain syystä on helpompi olla masullaan. Ovat nukkuneet silloin joko minun rintani päällä tai vieressäni meidän sängyssä niin että kuulen koko ajan hengityksen ja " mitä tapahtuu" .
Ikää jo yli 6 kk. Vaikeinta oli muistaakseni noin 3-4 kk iässä, jolloin vauva oppi kääntymisen ja tuppasi kääntymään nukkuessaankin. Kääntymisyritykset hän kuitenkin lopetti itsekseen ajan kuluessa. Saimme sairaalasta ehdottoman mahallaannukuttamiskiellon.
Toisin kuin kirjoituksestasi kerrot kätkytkuolemariskiä voidaan pienentää. Mahallaan nukuttaminen on yksi riskitekijä! Tätä yksinkertaista neuvoa noudattamalla kätkytkuoleman ovat pienentyneet ympäri maailman.
Ja hyvin ovat kaikki 4 nukkuneet.
altistavia tekijöitä: tupakointi (sekä äidin raskaudenaikainen että kumman tahansa vanhemman myöhempi tupakointi), mahallaan nukuttaminen, (samoin kyljellään nukuttaessa riski on suurempi), samassa sängyssä vanhempien kanssa nukkuminen (ja toisaalta myös yksin omassa huoneessa nukkuminen), pienipainoisuus/keskosuus syntyessä. Poikia kuolee aavistuksen enemmän kuin tyttöjä.
12
mutta n. 4 kk:n iässä hän kääntyi välittömästi kääntämisen jälkeen takaisin mahalleen.