Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin yhteiskuntaluokkaan minä kuulun? Analysoikaapa :)

Vierailija
25.08.2012 |

Näen itse elämässäni piirteitä WT:stä, mutta myös muusta. Kertokaahan...

Isäni on DI (liikkuvaa asiantuntijatyötä monissa maissa on tehnyt suurimman osan elämäänsä), äiti YO+merkonomi (pankissa töissä). Äiti tosin oli pitkään myös kotiäitinä minun ja kahden veljeni ollessa lapsia, joten rahallisesti oli melko niukka lapsuus. Alkoholia vanhempani eivät juurikaan käyttäneet, vain esim. lasillinen viiniä illalla joskus. Elämä lapsena oli peruselämää. Äiti teki kotitöitä, minä ja veljet leikittiin keskenämme ja naapurin lasten kanssa. Paljon reissattiin kyllä ulkomaillakin isän työmatkoilla mukana. Olen lapsena matkustellut todella paljon. Välillä isä oli puolikin vuotta putkeen pois, ulkomaankomennuksilla. Isällä hyvä kielitaito, äidilläkin melko hyvä (osaa ainakin 4 kieltä).

Itse kävin peruskoulun jälkeen lukion, pyrin yliopistoon mutten päässyt. Menin toimistotöihin läheiseen teollisuuslaitokseen (laskutusta, puhelinpalvelua ym). Tulin yllätysraskaaksi 21v. Siinä vaiheessa olin seurustellut poikaystäväni (nyk. mieheni) kanssa noin 3 vuotta. Menimme kihloihin ja esikoinen syntyi 22v täytettyäni. Itse olin tuolloin vain lukion käynyt, mutta vakituinen työ löytyi. Miehelläni oli kans lukio käytynä ja samassa työpaikassa oli kuin minäkin. Ikää sama kuin mulla. Miehen isä insinööri, äiti kouluttamaton kotiäiti.

Esikoisen ollessa pieni kävin sihteerikoulutuksen ja irtisanouduin tosta aiemmasta työpaikasta ja menin töihin toisaalle, mutta aika samantapaisiin hommiin. Nykyään koulutus on sama edelleen (sihteeritutkinto) ja sihteeritöitä teen edelleen.

Mieheni luki itsensä insinööriksi ja on nyt "pikkupomo"/alansa vastaava eräässä isossa yrityksessä.

Lapsia meillä on nyt toinenkin lisää. Lapset saatu kun olin 22v ja 25v. Lasten syntymien jälkeen olen mennyt lapsen ollessa 1-2v töihin taas. Nyt ikää meillä on 34v ja lapset siis jo isoja ikiimme nähden..

Asumme velallisessa omakotitalossa aika syrjäisellä alueella.

Rahallisesti on ollut paljon tiukkoja aikoja (mm. miehen opiskeluaika, ajat kun olin kotihoidontuella ja mies elätti meitä pienestä palkastaan ennen opintojaan), mutta tällä hetkellä meidän yhteistulot on ihan ok eli 5000-6000e/kk.

Mies käy joskus lähiräkälässä kavereita moikkaamassa ja pelaamassa bilistä. Itse en baareissa viihdy. Luen paljon ihan hömppäkirjoja ja harrastan psykologian opiskelua ja kielten opiskelua ja kirppiksiä. Kalliita merkkivaatteita tms. meillä ei ole kellään. Autot on ihan luokkaa Volvo ja Rellu. Lasten pyörät jostain Hobbarista tilattuja. Joskus käydään kylpylässä, kerran käyty Kreikassa, mutta esim. tänä kesänä käytiinkin vain Virossa :)

Emme ole mitään hienoja ihmisiä, syömme ihan peruskotiruokaa ja sellainen tietty "hienostelu" mm. merkkivaatteilla ja hienoilla ruokalajeilla sekä kilpailu statuksista on meistä ärsyttävää.

No, mihinkäs luokkaan kuulumme? :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut ees lukea sun tekstiä.Analysoi ittes ja oma elämäs.Eikö sulla ole parempaa tekemistä?Huomionkipee ainakin oot!!

Vierailija
2/7 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut ees lukea sun tekstiä.Analysoi ittes ja oma elämäs.Eikö sulla ole parempaa tekemistä?Huomionkipee ainakin oot!!

Selkoa siitä en ole itse saanut, joten jos joku jaksaa vaivautua niin kiitän :D Mikään pakko ei ole, siirtykää kivempiin avauksiin, keitä ei vois vähempää kiinnostaa :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arvio olisi alempi keskiluokka. En kyllä tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta kuitenkin :D

Wt on kaukana, koska elätte noin säntillistä elämää. Kivalta elämältä kuulostaa mun korvaan.

Vierailija
4/7 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olet ns. alempaa keskiluokkaa, tai miehesi uuden työn perusteella perheenä keskiluokkaa. Tämä on ihan sinun ja miehesi perusteella, vanhempanne eivät sinänsä vaikuta asiaan. Vanhempien yhteiskuntaluokka toki voi periytyä lapsille, ennen periytyi vahvasti ja nykyäänkin vielä aika vahvasti, mutta jokaisen luokka katsotaan hänen omien koulutustensa, työnsä ja elinolosuhteidensa mukaan.

Vierailija
5/7 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arvio olisi alempi keskiluokka. En kyllä tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta kuitenkin :D

Wt on kaukana, koska elätte noin säntillistä elämää. Kivalta elämältä kuulostaa mun korvaan.

Toi "alempi keskiluokka" vaikuttaa kyllä näin äkkiseltään ihan osuvalta :)

ap

Vierailija
6/7 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempää keskiluokkaa että siis missään tapauksessa ole ettekä myöskään valkokaulusköyhälistöä, kun koulutustasonne ei siihen riitä.

Vierailija
7/7 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustat, numero 6, väitteesi että luokka katsotaan jokaisen omien olojen suhteen? Ainakin vielä viisi vuotta sitten sociologian luennoilla opetettiin että omaa isää seurataan tässä. Onko asia kenties viime vuosina muuttunut? Olisi kiinnostavaa tietää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän