Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisin esim. kehitysvammaisen lapsen, niin kyllä silti toivoisin, että lapseni olisi terve.

Vierailija
27.11.2005 |

Itse en siis loukkaannu tuosta " kunhan olisi terve" -hokemasta. Ei kai kukaan TOIVOMALLA TOIVO sairasta lasta!

Mutta kun kerran pilkkuja viilataan, niin mielestäni kehitysvammaisuus ei tarkoita automaattisesti sairautta. Valitettavan yleistä kehitysvammaisilla tietysti on esim. epilepsia ja sydänviat (erit. down-lapset), ja niitä esim. ei kai kukaan vauvalleen toivo.

Joten toivotaan vaan terveitä lapsia toisillemme, minun mielestä!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: cp-vammainen nainen, joka elelee ihan omillaan, on saanut omia lapsia, älykkyys on korkeampi kuin keskivertoimmeisen, eikä edes kuolaa ;D

Ainut tällä hetkellä mulla " näkyvä" juttu vammasta ovat tukipohjalliset kengissä, joita tuskin huomaa, ovat niin ohuet, että mahtuvat tavallisiin kenkiin ja yöllä käytän toisessa jalassa lastaa.

Vierailija
2/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta!

Et sinäkään ilmeisen SAIRAANA itseäsi pidä, vaiko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ja kyllä sitä omaa lastaan rakastaa vaikkei terve olisikaan!"

Mielestäni sopii hyvin jatkoksi tuolle " kunhan on terve" -sanontaan.

Vierailija
4/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluja olen käynyt ihan normaalisti kuten muutkin ja muutenkaan en edes ajattele itseäni " vammaisena" 24/7. Töissäkin olen ollut, nyt lasten kanssa kotona. Ja voi herran jumala, miehetkään ei karta mua. :P

Lapsena olin fysioterapiassa kolme kertaa viikossa ja tätä jatkui 14 vuotta. Että ei toimintakyky ihan helpolla tullut, mutta onnistui kuitenkin. Että ei se lapsen vamma mikään maailmanloppu välttämättä ole.

2

p.s. Tunnen lähipiiristä myös aikuisia, joilla pienestä saakka ollut epilepsia tai sydänsairaus tms. ja ihan hyvin ovat myös elämässä pärjänneet. Eli, aina ei välttämättä ei ole tulevaisuus niin synkkä kuin miltä se saattaa alussa tuntua.

Vierailija
5/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että " ja jos on vaikka vammainen, niin kyllä tähän meidän joukkioon yksi semmoinenkin mahtuu" , tai jotain tuon suuntaista. (Syy siihen, että mihinkään testauksiin ei myöskään olla haluttu.)

Vierailija
6/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun tässä puhutaan nyt cp-vammaisista ja kehitysvammaisista, niin minä en oikeasti tiedä miten mikäkin määritellään. Ei ole vain osunut elämässä kohdalle.

Taitaisi kuulua yleissivistykseen....

Vierailija
7/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä on se olennainen ero!! EI voida aina olettaa, että kaikki muut ovat kuten minä. Sinun totuus (siis mielipide, asenne) ei ole yleinen ja muille sama.

Ihmisillä, joilta puuttuu herkkyys tulkita ja kuunnella (myös nonverbaali viestintä) muita ihmisiä, on useimmiten eniten ongelmia ihmissuhteissa, ja sitten sattuu näitä loukkaantumisia.. Toki niitä aina sattuu kaikille. Parhaita eli pahimpia ovat tapaukset, jotka eivät itse edes tajua loukanneensa ketään

Vierailija
8/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla downin syndrooma. Siis hänellä ei kromosomipoikkeavuuden lisäksi mitään sairauksia esim. sydänvikaa, epilepsiaa, kilpirauhasen vajaatoimintaa tms.:)

Vierailija
9/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kehitysvamma on " henkinen vamma" ,ts:henkinen kehitys viivästyy

Vierailija:

Eli kun tässä puhutaan nyt cp-vammaisista ja kehitysvammaisista, niin minä en oikeasti tiedä miten mikäkin määritellään. Ei ole vain osunut elämässä kohdalle.

Taitaisi kuulua yleissivistykseen....

Tämä siis seiskalle tiedoksi...

Vierailija
10/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

CP-VAMMAN ERI MUODOT

Kliinisten oireiden perusteella CP-oireyhtymä luokitellaan seuraavasti:

1. Spastiset muodot, joissa lihasjännitys (tonus) on kohonnut

¿ diplegiassa alaraajat ovat vaikeammin spastiset kuin yläraajat

¿ hemiplegiassa spastinen halvaus on toisen puolen raajoissa

¿ tetraplegiassa kaikki raajat ovat spastiset

2. Dyskineettiset muodot, joissa tonus vaihtelee

¿ dystonisessa tetraplegiassa kaikki lihakset ovat ajoittain veltot, ajoittain liikaa jännittyneet

¿ atetoosissa eli pakkoliikkeisyydessä on nopeita, tahattomia liikkeitä päässä, raajoissa ja vartalossa

3. Ataktiset muodot, joissa on tasapainovaikeus ja huono liikkeiden hallinta.

LIITÄNNÄISVAMMAT

Noin 80 prosentilla CP-vammaisista on jokin liitännäisvamma. Yleisin liitännäisvammoista on puhevamma. Ensimmäisinä oireina voivat olla vaikeudet syömisen ja juomisen oppimisessa. Lapsella on häiriöitä suun ja nielun liikkeissä. Nämä oireet liittyvät läheisesti lapsen ääntelyyn, jokelteluun ja puhumisen oppimiseen.

Liikuntavammaan liittyy läheisesti tuntoaistimusten huono kehittyminen. Häiriintynyt raajojen asentotunto vaikeuttaa liikkeiden kehitystä ja hallintaa. Hahmotushäiriöt voivat liittyä kuuloon tai näköön. Näköön liittyvää karsastusta on neljäsosalla CP-vammaisista. Karsastus, silmien näkökyky ja mahdolliset muut silmäsairaudet on tutkittava, koska CP-vammaisella lapsella on silmien taittovikoja ja harmaakaihia enemmän kuin muilla lapsilla. Kuuloon liittyvistä hahmotushäiriöistä kuuloärsykkeiden erottaminen ympäristöstä tai kuullun ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Eri aistien yhteistoiminnassa voi esiintyä ongelmia, jotka voivat aiheuttaa erilaisia vaikeuksia.

Noin 30 prosentilla CP-vammaisista lapsista on epilepsia. Se voi alkaa jo vastasyntyneenä tai puhjeta myöhemmällä iällä. Neljänneksellä CP-vammaisista on vaikea henkinen kehitysvamma.

Vierailija
11/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" vaikka saisin vammaisen lapsen, toivoisin hänen olevan terve" tms, en oikein käsittänyt mitä tarkoitit tuolla? Oliko tarkoitus siis sanoa että kehitysvammaisen vanhempi toivoo ettei lapsella olisi kyseistä vammaa? Jos se oli tarkoitus, en vois siihen yhtyä.

Kun typy sai down-diagnoosin synnärillä, toivoin noin kahden päivän ajan ettei tuota vammaa olisi. Että hän olisi kuin nuo muut, terveet lapset. Kuitenkin sitten ymmärsin että tuon vammansa kanssa hän on juuri sitä mitä hän on, oma yksilönsä ja meidän rakas lapsemme. Sen jälkeen en ole toivonut vammaa pois. Monesti olen jopa ollut vammasta iloinen, sillä niin paljon uutta ja ihanaa olemme elämäämme tuon asia myötä saaneet!

Mutta toisella tavalla toivon kyllä lapseni olevan terve. Hänellä ei ole vielä toistaiseksi todettu mitään liitännäissairauksia ja siitä ole todella iloinen. Ja toivon että hän myös jatkossa pysyisi näin terveenä. Mutta vaikka mitä ilmenisi, yhtä rakas hän meille silti on... <3

Vierailija
12/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla mahdollista että, vanhemmat eivät poistaisi lapsen sairauksia jos se vaan olisi mahdollista. Omasta mielestä aika hullua lukea tollaisesta että, en poistaisi lapseni sairauksia.

Vierailija
13/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai jokainen haluaisi varmasti lapsestaan sairauden pois, mutta täytyy muistaa että kehitysvammaisuus (esim downin synrooma) ei ole ns. sairaus, joten lapsi ei olisi enää se sama lapsi jos hänetä otettaisiin se vamma pois. Ennen kaikkea kehitysvammainen on juuri se persoona, tärkeä ja yhtä arvokas ihminen kuin kuka tahansa muukin juuri sellaisena kuin hän on syntynyt!!

eriasia on tosiaan se, että jos lapsella sydänvika tai vaikka syöpä, totta kai vanhemmat haluaisvat ne sairaudet omalta lapseltaan pois.

Sekava selitys mutta toivottavasti joku ymmärsi pointin.

Vierailija
14/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

totta kai jokainen haluaisi varmasti lapsestaan sairauden pois, mutta täytyy muistaa että kehitysvammaisuus (esim downin synrooma) ei ole ns. sairaus, joten lapsi ei olisi enää se sama lapsi jos hänetä otettaisiin se vamma pois. Ennen kaikkea kehitysvammainen on juuri se persoona, tärkeä ja yhtä arvokas ihminen kuin kuka tahansa muukin juuri sellaisena kuin hän on syntynyt!!

eriasia on tosiaan se, että jos lapsella sydänvika tai vaikka syöpä, totta kai vanhemmat haluaisvat ne sairaudet omalta lapseltaan pois.

Sekava selitys mutta toivottavasti joku ymmärsi pointin.

t:12, down-tytön äiti joka ei ikinä haluaisi antaa lapsensa vammaa pois...

Vierailija
15/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni se on vain osa hänen persoonallisuuttaan, ja aivan ihana persoona hän onkin :)

t.14

Vierailija
16/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten ihanalta voi vammaisen lapsen vanhemmuss tuntua! Todella, meille tytyn vamma on kanssa osa hänen persoonaansa, ollaan joskus ajateltu että on kuin hän kuuluisi johonkin erityiseen rotuun tms. Tuo rotu tuo hänelle tiettyjä piirtetä ja " hidasteitakin" elämän varrelle, mutta silti hänessä näkee ennen kaikkea oman lapsensa, maailman rakakimman olennon!!

Monesti kuulen että helppohan tätä on puhua kun lapsi on muuten terve. En tiedä olisivatko ajatukset toisenlaiset jos lapsella olisi paha sydänvika ja muita liitännäissairauksia niin että hänen aikansa luonamme jäisi kovin lyhyeksi ja kivuliaaksi. Ehkä silloin näkisi vamman pahana asiana, voisi olla katkerakin. En tiedä...

Mutta nautitaan me tästä päivästä ja näistä ihanista lapsistamme!

t: 12/15

Vierailija
17/19 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riitä pelkkä onnittelu? Vammaisuus ei tosiaan tarkoita sairautta. Ja sairauskaan ei välttämättä ole maailmanloppu. Kukapa meistä täysin terve olisi? Itsellänikin on monta kroonista sairautta ja myös eräänlainen vamma, mutta en silti toivo että minua ei olisi olemassa.

Vierailija
18/19 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka saisin vammaisen lapsen, toivoisin hänen olevan terve" tms, en oikein käsittänyt mitä tarkoitit tuolla? Oliko tarkoitus siis sanoa että kehitysvammaisen vanhempi toivoo ettei lapsella olisi kyseistä vammaa? Jos se oli tarkoitus, en vois siihen yhtyä.

En tarkoittanut ollenkaan tuota! Vaan sitä, että eihän esim. kehitysvammainen lapsi pelkän kehitysvammaisuuden perusteella ole SAIRAS. Ettei sitä VAMMAA sinänsä tarvitse toivoa pois, toki kuitenkin mahdollisia sairauksia (esim. juuri ne sydänviat, epilepsia jne.). Näköjään muutkin ovat samaa mieltä olleet.

Terveisin Ap., joka ei eilen enää ketjua seurannut

Vierailija
19/19 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

no " jos vaikka sinä saisit" niin se ei tarkoita, että jos vaikka joku muu kukatahansa saisi

tässä on se olennainen ero!! EI voida aina olettaa, että kaikki muut ovat kuten minä. Sinun totuus (siis mielipide, asenne) ei ole yleinen ja muille sama.

Ihmisillä, joilta puuttuu herkkyys tulkita ja kuunnella (myös nonverbaali viestintä) muita ihmisiä, on useimmiten eniten ongelmia ihmissuhteissa, ja sitten sattuu näitä loukkaantumisia.. Toki niitä aina sattuu kaikille. Parhaita eli pahimpia ovat tapaukset, jotka eivät itse edes tajua loukanneensa ketään

... Eli en kai minä nyt tosiaan muiden puolesta voikaan puhua, sehän se vasta olisikin toisen väärin tulkitsemista. Enkä tietenkään oleta, että minun totuuteni olisi sama kuin muilla. Siksi kai tällaisia " aih vapaa" -keskustelujakin käydään, että kaikenlaiset ajatustavat pääsevät esiin ja voi vaihtaa mielipiteitä toisten kansa. Ehkä oppiakin jotain muilta!

Kyllä tuollaiset ylimmän totuuden kertojat mielestäni ovat sitä tunneköyhintä sakkia, joilta se herkkyys juuri puuttuu ..

Ap.