Otetaan vastaan jämälankoja kodittomien villasukkiin
Huomasin lehdessä ilmoituksen, että kodittomille kerätään villasukkia, jotka jaetaan Kodittomien yössä 17.10. niitä tarvitseville.
Ajattelin, että voisin saada tehdyksi kolmet-viidet miesten sukat (niistä eniten pulaa) siihen mennessä. Ajattelin käyttää kaikki kerien loput, jotka ovat jääneet yli erivärisiä sukkia neuloessani. Ottaisin mielelläni lisää kerien loppuja, jos joltakulta löytyy, niin saan värit paremmin sointumaan toisiinsa. Luulen kyllä, että kelpaavat ja lämmittävät silti minkä värisinä tahansa. :)
Asun keski-uusimaalla ja sukat toimitan Keravan Katupappilan keräykseen. Lankoja voi tuoda tai lähettää minulle kotiin. Jos käy niin, että lankoja tulee enemmän kuin ehdin neuloa Kodittomien yöhön mennessä, toimitan loput joulupataan tai seurakunnan diakoniatyöhön tai kysyn ottavatko Katupappilaan myöhemmin.
Laita sähköpostia villasukissa (at) luukku.com.
Kommentit (53)
että villasukkien kutomisen sijasta käytä aikasi mieluummin alkkkisten ohjaamiseen AA-kerhoon saamaan todelliseen ongelmaansa hoitoa. Villasukat eivät poista ongelmaa. Viinaa voi juoda villasukilla tai ilman. Viinanhimoa ei villasukkien puute rajoita.
enää alkoholisteja.
On vaikeita taloudellisia asioita (konkursseja jne.) ja/tai ihmissuhteita (avioero eikä varaa uuteen asuntoon) takana. Jos on saanut häädön tai on luottotiedoton, voi olla vaikea saada mistään vuokra-asuntoa.
Muuten, ainakin Vailla Vakinaista Asuntoa (Sörnäisissä Helsinissä) ottaa vastaan vaatelahjoituksia (mukaanlukien villasukat!) ympäri vuoden.
voi kun osaisin itsekin neuloa kunnolla. Joskus aion viela opetella!
Opettele ihmeessä! Nykyisin on helppo kun Youtubesta löytyy ohjeita kaikenlaisiin työvaiheisiin. Minäkin opettelin virkkausta sieltä, neulominen on äidiltä ja koulussa opittua. :)
T.Ap
PS. Odottelen vielä auttamishaluisten yhteydenottoja. Toistaiseksi hiljaista on ollut.
tänne sitä ilmoitusta, voisin itsekin omista jämälangoista kutoa sukat tuonne.
Villasukat tarvitseville
Keravan seurakunta kerää sukkia, pipoja ja lapasia lahjoitettavaksi edelleen tarvitseville asunnottomien yössä 17. lokakuuta.
Tuotteiden pitää olla puhtaita ja ehjiä. Aina voi myös panna puikot heilumaan ja kutoa täysin uusia. Eniten tarvetta on miesten kokoa oleville sukille.
Neulomukset otetaan vastaan Katupappilassa, Kauppakaari 13.
T.Ap
ja lisään että olen kuullut että juurikin tuolla Vailla Vakinaista Asuntoa-järjestön kautta jaetaan todella paljon villasukkia vuosittain ja ne ovat oikein tarpeeellisia ja kysyttyjä! Kiitos ap sinulle!
t. kahden alkkiksen lapsi
Mistä voi tietää, ettei ap neulo sukkia myyntiin ja tienaa rahaa?
Monetko miesten kokoa olevat villasukat olet itse kutonut? Jos olet yhdetkään, niin tiedät, että aikaa menee monta tuntia. Ei siinä järkeville tuntipalkoille pääse, vaikka saisi langat ilmaiseksi. Paljon paremmin varmasti tienaa esim. keräämällä tyhjiä pulloja.
voisin nostaa, parempaa en nyt pysty, kun en mitään lankoja omista :)
Mistä voi tietää, ettei ap neulo sukkia myyntiin ja tienaa rahaa?
Monetko miesten kokoa olevat villasukat olet itse kutonut? Jos olet yhdetkään, niin tiedät, että aikaa menee monta tuntia. Ei siinä järkeville tuntipalkoille pääse, vaikka saisi langat ilmaiseksi. Paljon paremmin varmasti tienaa esim. keräämällä tyhjiä pulloja.
Kyynisyys. Se on varma keino saada tyhjään elämään sisältöä. Epäile aina ja kaikkea, niin tuplaat mahdollisuutesi kuolla sydänkohtaukseen tai stressiin kuuskymppisenä.
Olen kyllä myös myyntiin neulonut sukkia kun oli valtava neulomisvimma. Mut sillon en kyllä käytä mitään jämälankoja vaan värit on "viimeisen päälle".
Nyt tarkoitukseni on nimenomaan saada käytettyä järkevästi nuo eriväriset kerien loput, jotka ovat jääneet villasukkien neulomisesta yli ja uskon, että kodittomalle, joka saa uudet villasukat nyt ilmojen kylmettyä, ei värillä ole niin väliä.
Omasta lankakorista löytyy langat ehkä kolmeen sukkaan, niin sen takia täällä kyselen lankoja, että jos jollakulla sattuu myös olemaan jämiä, niin saadaan ne hyötykäyttöön ja saan useamman parin tehtyä.
Olet hyvä ihminen, ja ilahdutat villasukillasi montaa ihmistä, jotka luulevat, ettei kukaan heistä välitä...
Äitini on myös harrastanut tuota villasukkien kutomista heille, ja pidän sitä tosi arvostettavana :)
Pienillä asioillahan tätä maailmaa parannetaan.
Olet hyvä ihminen, ja ilahdutat villasukillasi montaa ihmistä, jotka luulevat, ettei kukaan heistä välitä...
Äitini on myös harrastanut tuota villasukkien kutomista heille, ja pidän sitä tosi arvostettavana :)
Pienillä asioillahan tätä maailmaa parannetaan.
Sentään kaikki eivät suhtaudu negatiivisesti tähän ideaan. :) Ensi viikolla aloitan ensimmäiset jämälankasukat, kun sain edellisen työn tänään puikoilta valmiiksi. Ihana tunne joka kerta, kun saa jotain valmiiksi. :)
Voin muuten linkittää kuvan tähän ketjuun sitten, kun saan ensimmäiset sukat tehtyä. Ja koko "läjästä" ennen kuin vien ne katupappilaan. Jos nyt saan lankoja kasaan niin, että riittää useampaan pariin.
T.Ap
mulla olis myös lankoja ainakin 3 sukkiin, mutta lankojen postitus maksaa. Ihan hölmöä moinen.
Se on vain oma valinta mistä haluaa maksaa. Minunkin auton polttoaineet maksaa, sitten kun vien sukat Keravalle. Aikaani en ole hinnoitellut mutta yhtien sukkien kutomiseen menee aikaa arviolta 10-12h ja senkin tavallaan voi ajatella olevan muusta pois. Mutta minä olen ajatellut niin, että minä en ole niin köyhä etten voisi hieman rahaa ja aikaa käyttää tähän. Vaikka köyhä olenkin, pienituloinen palveluammatissa...
Mutta tietenkään ei ole pakko osallistua, jos maksu/ajankäyttö tuntuu liian suurelta. Tämä kaikki on vapaaehtoista, eikä kukaan sinulle suutu vaikka et osallistukaan. :)
T.Ap
mä en oo ikinä ymmärtänyt tän sortin hyväntekeväisyyttä:
Pyytää av:lta jotain jämälankoja ja kutoo parit villasukat, no joo, ihan kivaa puuhastelua, mutta...
vähän sama kun joku rikas sukulainen antaa köyhemmälle pari litraa omasta metsästä poimittuja puolukoita... jälleen ihan kivaa puuhastelua ja oman olon pönkitystä, mutta varsinainen apu on nolla. KÖyhälle tästä tulee lähinnä paha mieli, toisella milli rahaa ja 5 hehtaaria metsää ja sit se tuo nää puolukat osoittaakseen kuinka huono ja alhaisempi mä olen...
"tulkaa meidän metsästä hakemaan vähän puolukoita, kun ei me niitä itse syödä kun ovat niin happamia, mutta teille varmaan menee puuroksi..."Sinänsä kaikki apu on hyvää ja kivaa, mutta onhan sitäkin monen tasoista...
Kaikkien ei todellakaan tarvitse ymmärtää kaikkea ja voi paljastaa salaisuuden; minäkään en ymmärrä sinun viestiäsi. Jos sinua ei kiinnosta tai et ymmärrä tällaista hyväntekeväisyyttä, niin kuka pakotti sinut avaamaan ketjun ja vielä jopa kommentoimaan. Anna meidän puuhastelijoiden puuhastella, jos itse olet liian hyvä moiseen.
En todellakaan ymmärrä vertaustasi rikkaaseen joka antaa käydä metsästään poimimassa puolukoita. Sehän ei ole mitään hyväntekeväisyyttä koska metsässä olevia puolukoita ei kukaan omista ja siinä ei edes tehdä toisen hyväksi mitään. Eri asia olisi, jos se rikas kävisi poimimassa ne puolukat ja vaikka vielä puhdistaisikin ja sitten lahjoittaisi köyhälle ja tarvitsevalle. Silloin se olisi hyväntekeväisyyttä ja sitä varmasti jokainen avun tarpeessa oleva arvostaisi.
Minulla ei ole mitään tarvetta pönkittää omaa egoani ja en tiedä tajuatko mutta kukaan sukkien saajista tai edes katupappilassa työskentelevistä ei edes tule tietämään keneltä sukat on tulleet. Vien ne sinne ja siinä se. En jää mitään henkilötietojani sinne jakelemaan.
Onneksi olen sen verran köyhä ettei minulla ole varaa arvostella toisten tekemää hyväntekeväisyyttä. Sinulla näyttää olevan siihen varaa.
Joidenkin tapa tehdä hyväntekeväisyyttä on antaa rahaa. Minun tapani on käyttää aikaani sukkien neulomiseen ja antaa sitten ne sukat. Mutta jokainen tapa on yhtä arvokas ja tärkeä. Ei ne sukatkaan itsestään valmistu ja jos et usko niin kokeile itse.
T.Hieman tuohtunut ap
Voitko kertoa mitä lankoja tarvit? Ja minkä värisiä/kokoisia teet?
Suunnilleen saman paksuisia mieluiten niin voi yhdistellä. Sekoitelangat kestävät parhaiten sukissa mutta muös täysvillainen käy. Värejä löytyy pieniä kerän loppuja vaikka mitä: mustaa, valkoista, ruskeaa, harmaata, turkoosia, vihreää, keltaista, punaista muunmuassa, osa noista on valmiiksi kuvioitua tai raidoitettua.
Teen miesten kokoisia pitkävartisia villasukkia.
T.Ap
Löysin ketjun hetki sitten.
Tietoa kysellyt :)
että villasukkien kutomisen sijasta käytä aikasi mieluummin alkkkisten ohjaamiseen AA-kerhoon saamaan todelliseen ongelmaansa hoitoa.
Villasukat eivät poista ongelmaa. Viinaa voi juoda villasukilla tai ilman. Viinanhimoa ei villasukkien puute rajoita.