Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsataudin leviämisen estokeinot kehiin?

Vierailija
23.08.2012 |

Tulin eilen (ke) aamulla kotiin vatsataudin vuoksi keskeytetyltä leiriltä (olin ohjaajana) ja aloin itsekin ripuloida kotiinpäästyäni. Lapset ja miehen näin ohimennen aamulla, lähtivät töihin, päiväkotiin ja kouluun (en kosketellut ja kiersin kaukaa). Lapset menivät suoraan päiväkodista ja koulusta mummolaan ja eivätkä ole altistuneet tartunnalle. Tänään to-aamuna olen kunnossa. En kertaakaan oksentanut, mutta ripuloin eilisen päivän. Mies oli eilen töissä ja sen jälkeen vanhemman lapsen kanssa harrastuksissa. Illan ollut kotona, mutta nukkunut eri puolella taloa ja käyttänyt eri vessaa. Olemme puhuneet vain matkan päästä ja olen pyyhkinyt ovenkahvoja ym. kloritella muutamaan otteeseen eilen ja tänään.

Lapset voivat olla mummun hoivissa tarvittaessa vielä ensi yönkin ja ehkä seuraavankin. Siivoanko jo tänään vessat, pesen lakanat käsipyyhkeet jne.. vai vasta huomenna? Leirillä haarukoimme, että itämisaika tässä taudissa olisi noin 18-24 tuntia. Todella ärhäkkä tauti!

Saattaisimmeko selvitä vatsataudin tarttumiselta muihin perheenjäseniin näillä toimenpiteillä?

Miten menettelisitte?

Kysyn siksi, kun meillä olisi nyt todella hyvät mahdollisuudet siihen, että pöpön leviäminen saataisiin kukistettua.

Eli kertokaa kaikki mitä teille tulee mieleen, mitä voin kotona tehdä, kun olen jo itse kunnossa (ei siis enää ripulia, eikä vatsan väänteitä) ja lapset mummolassa jopa lauantaihin asti. Ja mieskin voi käytännössä asua toisessa päässä taloa väliaikaisesti.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. noro-virus voi selvitä kuivilla pinnoilla yllättävänkin kauan.

Ei kai siinä muuta. Huolehditte jokainen hyvästä käsihygieniasta, saippuapesu on paras useimpien mahatautien kohdalla.

Onnea mahataudin estoon!

Vierailija
2/5 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin kun on vessa pyyhitty käytön jälkeen ja ovenkahvat myös. Tautinen on desinfioinut käsiäänkin.

Koko perheelle maitohappobakteereita ja ei kovin raskasta, vaan helposti sulavaa ja terveellistä ruokaa lähipäivinä, niin sekin auttaa.

Meillä hoidetaan vatsataudit heti alkuunsa. Jos tiedetään, että ollaan altistuttu, niin otetaan maitohappobakteereja ja aikuiset varsinkin paastoavat vähän aikaa, niin tauti ei alakaan.

Mitään kunnon syytä meillä ei ole tähän varovaisuuten, koska emme ole kokeneet vaikeita vatsatauteja. Varotaan vain, kun ollaan kuultu muiden perheiden ongelmista taudin kanssa. Jos vatsa tuntuu olevan vähänkin sekaisin, niin miksei sitä voisi kuunnella vähän aikaa, ilman että ahtaisi ruokaa tavalliseen tapaansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa se ja opeta lapsillesi (ja miehellesi). Siitä se lähtee!

nim.merkillä itse opin oikean tavan 4-kymppisenä ja aion jatkossa hyödyntää työssäni pikkulasten parissa...

Vierailija
4/5 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuun asti samalla toivoen, että myös oma perhe säästyisi tartunnalta. Kun kerran tiedän, että tauti on meidän huushollissa, niin yritän nyt tehdä kaikkeni sen taltuttaakseni.

Ihan samalla tavalla ei ajatellut viikonlopun eräät häävieraat, jotka perheessä olleesta vatsataudista huolimatta päättivät tulla tartuttamaan suurimman osan hääseurueesta ja paikan henkilökunnan, jota kautta tauti levisi leiriläisiimme (leiri alkoi maanantaina samassa paikassa, jossa häät olivat lauantaina). Toivottavasti ei ole noroa...

ap

Vierailija
5/5 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse syön säännöllisesti mustikkasoppaa ja näin olen ainakin itse välttänyt taudin, vaikka sitä muille perheenjäsenille tulisikin. Olen kuullut jostain, että se auttaisi niin siksi syön sitä. Tämä ei nyt vastannut kysymykseesti, mutta vastaisuuden varalle varmasti hyvä vinkki! :)