Voiko dementoinut johtua vastuuseen teoistaan?
Kyseessä muistivikainen vuonna 1948 syntynyt hyvin alkoholisoitunut naishenkilö.Hän ei esim edusta itse itseään,vaan miehensä puhuu puolestaa jos tarvitaan tärkeitä päätöksiä.Rouva on ollut varhennetulla eläkkeellä jo kymmenen vuotta,toiminut naisvaltaisella alalla.Työt loppui ja silloinen 50v nainen sai muiden työkaverien kanssa potkut.Firma meni nurin.Ei enää otettu muualle töihin.Ratkesi tästä juomaan.Noh nyt sitten on sen verran huonossa kunnossa,että erehtyy tulemaan naapuriin kotiin,hoitelee naapuriin puutarhaa ym.Yritti myrkyttää naapurin koiran mausteilla ja uhkasi haulikolla veljeään,jos hänen tyttäriensä vauvanvaatteet ja lakanat ei tule takaisin,tosin tämä humalassa tai vastaavassa tilassa.Pelkään naapurini puolesta,koska hän unohtelee tavaroitaan esim aurinkolasit löytyi meidän ovelta ym.outoa.En kehtaa ottaa asiaa aviomiehen kanssa saati aikuisten tyttärien kanssa puheeksi.Perheellä on muutenkin ollut vaikea menneisyys,on ollut pikku lasten kuolemaa ynnä muuta.Säälittää tilanne.Mitä teen? Ei toisen kotiin saa tulla!Hän on siis talonmiehenä taloyhtiössä.
Kommentit (3)
Antaa vahinkojen tapahtua heidän omassa kotona.Miten ihmeessä nainen voi toimia talonmiehenä jos on muistivikaa,ei oo vissiin kuitenkaan niin paha vaan johtunee viinan juonnista.Ei siis aitoa dementiaa..
hetkittäin,nainen ei oo koskaan yksin vaan aina joko mies tai tytär samaan aikaan paikalla kotona.Ohjaillun kyllä huomaa.Ihmettelen miten saa pitää tuollaisen aseman taloyhtiössä,kun humalapäissään saattaa tehdä älyttömyyksiä.About kuusi vuotta sitten kännäili oikein olan toisen samanikäisen kanssa,unohtivat oven auki ja seuraavana päivänä kuvittelevat jonkun murtautuneen heille.Olin itse selvinpäin kun kotiäiti olen ja kuuntelin mitä seinän takana tapahtuu.
mutta jos ihminen on niin dementoitunut että on ympäristölleen vaarallinen (eläinten myrkyttelyt, haulukolla uhkailu) niin hoitolaitokseenhan hänet pitäisi saada sieltä kotoaan.
Mutta ei tuossa muuta keinoa ole kuin ottaa se asia esiin sen dementikon miehen kanssa joka asioita hoitaa. Hänen pitää sitten päättää alkaa joko valvoa vaimoaan tarkemmin niin ettei tämä pääsee häiritsemään naapureita, tai toimittaa hänet hoitolaitokseen.