Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tyhmä kysymys ehkä, mutta mistä hankitaan hautakiveen

Vierailija
23.08.2012 |

nimilaatta? Kiveen ei mahdu enää uutta kaiverrusta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

amazon

Vierailija
2/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teimme kiven itse luonnonkivestä ja teetimme laatan koruliikkeessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautakivien valmistajat, ainakin helsingissä, tekevät näitä laattojo ja myös kiinnittävät ne kiveen. Seurakuntien / hautausmaiden väki ei sitä tee.

Vierailija
4/12 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laatta kiinnitetään hautakiveen? Liimaako tai poraako sen joku seurakunnan ihminen?

Vierailija
5/12 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautakiven voi myös hioa, jos tilaa on.. Meillä on sukuhauta, ja alunperin nimet oli aika kaukana toisistaa. Kivi hiottiin ja kaiverrettiin uusiksi, niin mahtui 1/3 lisää nimiä...

Vierailija
6/12 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 21:09"]

Miten laatta kiinnitetään hautakiveen? Liimaako tai poraako sen joku seurakunnan ihminen?

[/quote]

Jos tilaat sen hautakivitoimittajalta, ne varmaan kiinnittää myös sen laatan.

Vierailija
7/12 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimistoista saa varmaan yhteystietoja laattojen kiinnittäjistä. Pitää olla kivityöammattilainen koska kivet voivat olla herkkiä halkeamaan. 

Vierailija
8/12 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös luonnonkivi ja siinä on hautakivimyyjän tekemä laatta. Se taidettiin tehdä jossain Paltamossa, minne meiltä oli silloin yli 200 km, eli ei niitä ihan joka paikassa ole. 

Vierailija
9/12 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kivi nököttää jo hautausmaalla, ja siihen ei mahdu kuin melko pieni laatta, niin ajattelin tilata sen jostain x paikasta, mutta mietin vaan kiinnittäisikö sen joku sseurakunnan ihminen vai miten hoituu. Kysyn seurakunnasta. Kiitos asiallisista vastauksista (ei sinitarra). :)

Vierailija
10/12 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimiston kautta juuri tilasimme laatan ja se kiinnitetään ihan itse liimaamalla. Hautauststo neuvoo liiman hankinnassa. Toimistossa on nähtävillä eri laattamalleja. Uskoisin, että he maksusta myös kiinnittävät laatan, mutta me halusimme tehdä sen itse.

Vierailija
11/12 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hyvät ihmiset suutarilta kysymään tai kaiverrusyrittäjältä. Ei hautaustoimistoon ryöstettäväksi.

Laitoin omaiselleni hautkiveen valmiin laatan, muovisen.  Maksoi kaiverruksineen 33 euroa, sain kaksipuolisen teipin mukaan.

Näytti ihan messinkiseltä, ei eroa. Pysyy paremmin kivessä kuin olisi laittanut painavan messinkisen teipillä tai liimalla.

Ei kannata maksaa turhasta. Kuolleet ovat kuolleita, mutta elävät täällä kynitään mennen tullen.

Lisäksi tumpeloille neuvo: menkää juuriharjalla ja pesuaineella pesemään se kivi itse. Säästätte pitkän pennin. Käyttäkää maalaisjärkeä näissä jutuissa. Laskin uurnahaudalle itse lasisen linnun, jonka pelastin muuttokuorman päältä. Kaunis valkoinen joutsen katselee kiven alta yhä meitä kastelijoita, jotka viemme luonnonkukista taiteillut oksat maljakkoon aina siellä haudalla käydessämme.

Jos ostelisin ruusuja, kaiverruttaisin kultakirjaimin nimiä tai käyttäisin ylihintaisia palveluita, kuka makselisi tyhjän kuolinpesän juoksevia laskuja? Hautausyrittäjäkö?

Hohoi vaan tuuletusta näihin perinteisiin. Halvat hautajaiset eivät ole epäkunnioittavat, vaan järkevän ihmisen toimi. Vainajaa voi muistella valokuvia katselemalla, lukemalla vanhoja kirjeitä ja kortteja tai peräti kirjoja lukemalla, jos hän oli sellainen ihminen.

Ei kylmään kiveen kannata rahojaan haaskata tai kukkakauppiaille niitä viedä. Luonto kaunein somistaja, laatat ja kilvet suutarissa kaivertaen ja järjellistä suremista jo kehiin, suomalaiset Lutherin penskat!

Vierailija
12/12 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sait muovilaatan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi