Kerrostalossa, mitä pitää vaan sietää ja mitä ei?
Yläkertaani muutti pariskunta jokunen kuukausi sitten ja he valvovat melko myöhään. Itse en voi valvoa, siksi alankin olemaan jo melko väsynyt vähäisten yöunien vuoksi. Asun talossa jossa ihan kaikki äänet kuuluvat erittäin selvästi muihin asuntoihin.
Tämä ky. pariskunta kulkee usein rappukäytävässä hiljaiseen aikaan. Mölyävät sielläkin aika paljon (eivät ole humalassa kuitenkaan). Ihan vain nauravat, kolistelevat kaidetta, juoksevat välillä rappuset ylös yms. Tätä tapahtuu noin 23.00-24.00 välisenä aikana. Kotonaan touhuavat millon mitäkin. Vaikka olisivat illan kotona niin vasta kun kello on yli kymmenen niin aloittavat "elämisen". Nainen sekä mies juoksentelee asunnossa, karseeta töminää ja kiljutaan ja nauretaan samaan aikaan. Saatetaan laulaa, soittaa kitaraa, siirrellä huonekaluja, verhot vedetään makuuhuoneessa kiinni tietenkin vasta kun kello lähestyy kahtatoista yöllä jne. Suihkussa käydään ihan millon vain. Monesti heidän tutut vierailevat yöaikaan. Silloin sitä kälätystä ja töminää vasta onkin! Keittiössä kolinaa ja kilinää riittää. Kiva muuten kuunnella toisten keskusteluja lähes sanasta sanaan kun yrität itse nukahtaa! Joka hemmetin yö on sama juttu. Pitää odottaa että naapurissa rauhotutaan ja sitten vasta voi itsekin käydä nukkumaan. Ei mitään toivoa että pääsisi nukkumaan kymmenen aikoihin. Aina menee sinne puoli kahteentoista ja välillä sitten toisen päivän puolelle. Mä en muuten tajua että miten kolmekymppiset ihmiset voivat käyttäytyä noin "kummallisesti" ja elää täysin omaa elämäänsä muista välittämättä?!
Mitä tässä voisi tehdä? Ei tuo pariskunta voi olla niin tyhmä etteikö tajua miten hyvin äänet kuuluu toisiin asuntoihin. Voiko näistä jutuista mistä kerroin edes valittaa? Eihän sielä kuitenkaan huudateta sterkkoja eikä ryypätä. Muutaman toisen naapurin kanssa olen jutellut ja ovat todenneet että aika äänekästä porukkaa on uudet asukkaat. Mutta he ovat eläkeläisiä ja voivat sitten nukkua aamulla pidempään yms. Ja eiväthän he asu näiden häiriköiden alakerrassa. Minä kuitenkin maksan asumisestani ja kun kerrostalossa ollaan niin pitäisi toimia niin ettei aiheuta muille turhaa häiriötä. Millä oikeudella he saavat elää miten lystäävät?
Kommentteja, neuvoja? Syttyykö tässä "sota" jos laitan heille vaikka asiallisen kirjeen, otan isännöitsijään yhteyttä? Ovelle ei huvittaisi mennä juttelee. Kiitos vastaajille!
Kommentit (9)
Ja he eivät todellakaan suostu ymmärtämään, että se meteli kuuluu selvästi meille! "Kukaan ei oo koskaan valittanut", on viaton puolustus. No ei ehkä vielä ole juu, mutta alakerrankin naapuri ottaa jo kierroksia (törmäsin häneen yksi päivä). On uskomatonta, miten normaalijärkisiltä vaikuttavat suomalaisnuoret eivät tajua että basso kuuluu läpi, yöllä ei voi huutaa parvekkeella jne.
opiskelijoita maalta. siis oikeasti maalta. en ole stadilainen. ja voi sitä ovien paiskomista. ei mitään käsitystä kuinka asutaan naapureiden kanssa.
Teen iltatyötä, pääsen kotiin vasta kymmenen maissa illalla. Mieheni taas tekee perus toimistopäivää, joten ainoa hetki, jolloin olemme yhdessä nukkumatta on tuo ilta. Emme tosin kitaraa soittele tai kutsu ystäviä kylään mutta katsomme elokuvia, keskustelemme jne. Suihkussa käyn myös tuolloin illalla/yöllä.
Minusta keskustelu, laulu ja nauru voidaan hyvin eliminoida ihan omatoimisesti korvatulpilla. Elämisen ääniä pitää voida sietää, jos kerrostalossa asuu. Kerrostalossa asuu myös ihmisiä, jotka eivät elä samaa vuorokausirytmiä kanssasi. Joillain on iltavuoroja, joillain aamuvuoroja. Joidenkin ainoa sopiva rako viettää vapaa-aikaa on tuolloin illalla.
Jos joku tulisi minulle valittamaan tuosta, pitäisin huolen, että valittaisin jokaiselle ihmiselle, joka kilistelee, kolistelee tai pitää pienintäkään ääntä ennen klo 7 aamulla.
Ymmärrän sen että monella on yötöitä ja erilaisia vuoroja jne. Mutta sitä en vain tajua että jos säännöissä lukee että 22.00 alkaa hiljaisuus niin miksi sitä ei voi noudattaa? Kyllä sitä voi olla yöaikaan hereillä, kun sen voi tehdä ihan hiljaakin! Ei suihkussa tarvitse laulaa opperaa eikä juosta asunnossa kun toiset yrittää nukkua? Ei rappukäytävässä tarvitse juosta eikä muutenkaan elämöidä? Ja kun tosiaan nämä naapurit eivät ole hankalien työvuorojensa takia hereillä myöhäiseen aikaan...
ap
vaikka tulisi töistä mihin aikaan tahansa. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että kerrostalomme on rakennettu siten, että täällä ei mikään normaali elämisen ääni kuulu (imurointi, suihkussa käynti, television katselu....
Sano naapureille suoraan, että häiritsevät. Kirjoita vaikka lappu, johon kirjaat meteliä aiheuttavia asioita sekä muistutat järjestyssäännöstä. Pidä itselläsi kopio. Jos tämä ei tehoa tai joudut kiusan kohteeksi, ota yhteys isännöitsijään. Kirjaa kellonajat ja metelit ylös, äänitä meteliä, jos mahdollista.
Terveydensuojelulain mukaan ihmisellä on oikeus nukkua ja olla altistumatta kovalle metelille jatkuvasti. Se on tutkitusti erittäin haitallista ihmisen terveydelle. Normaaliin elämään ei esimerkiksi kuulu säännöllinen imurointi tai pyykinpesu myöhään illalla.
Saahan sitä valvoa vaikka yöt läpeensä kerrostalossakin, mutta juoksemiset, pyykinpesut jne. eivät kuulu yöelämään. Eli ota yhteyttä naapureihesi, niin kuin täällä onkin jo kehotettu. Ensin ystävällisesti, sitten, jos meno ei muutu, isännöitsijän kautta. Kyllä nukkumarauha pitää olla, kerrostalossakin!!!
Ymmärrän sinua ja itse olen onnekas kun asunnossamme ei kuulu turhan paljon naapureiden äänet.
Mutta itse olen aikoinani ollut yhteydessä isännöitsijään vastapuolena kun tein yöpainotteista työtä. Ja hän painotti että myös minulla on oikeus normaali eloon vaikka se tapahtuukin eri vuorokauden aikaan. Mutta siis pyykinpesu tai muu kuuluisi tehdä päiväsaikaan. Mutta suihkussa saan käydä vaikka yöllä ja ruokaa tehdä.
Ehkä kannattaa naapureille itse mainita asiasta että ovat tietoisia kuinka helposti kuuluvat läpi.
Itse ainakin opin silloin nukkumaan niin hyvin ettei pienet äänet häirinneet, koska nukuin päivällä kun muut naapurit pitivät ääntä. Joten saattaanhan olla etteivät he vaan ole tajunneet kuinka paperia talonne on.
Toivottavasti saatte nukkumarauhan kaikille.
Eivät siis välttämättä tajua, miten hyvin kaikki kuuluu naapureille. He ehkä luulevat, että talossa on hyvät äänieristeet, kun muilta ei kuulu heille mitään (kun muut eivät sellaista meteliä pidä). Sinuna menisin kuitenkin juttelemaan, vaikka se nolottaakin. Sano, että "ette ehkä ymmärräkään, miten hyvin tässä talossa kaikki kuuluu, mutta eilenkin pystyin kuuntelemaan keskustelujanne vieraiden kanssa melkein sanasta sanaan" tms.
Mulla on kaveripariskunta, jotka tekivät remppaa huoneistoonsa myöhään illalla ja ihan oikeasti luulivat, ettei se ketään haittaa! Sitten saivat yhteydenoton isännöitsijältä, jolle oli useampikin naapuri valittanut. Ihan mukavia ihmisiä ovat, mutta vähän hölmöjä tuossa asiassa. Olisivat kyllä lopettaneet metelöinnin, jos joku olisi tullut asiasta ystävällisesti juttelemaan. Eli sellaisia ymmärtämättömiä ihmisiä oikeasti on!
Mutta tunnen tuskasi. Itse asuin kerrostaloissa monta vuotta, kunnes sain tarpeekseni haukkuvista koirista, kiljuvista lapsista jne. ja muutin rivitaloon. Ah, tätä rauhaa :) Mutta kyllä kerrostalossa on hiljaisuussäännöt ja niitä pitää noudattaa!