Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tämä oikeesti olla tarpeeksi ruokaa päivässä???

Vierailija
22.08.2012 |

Minulla aloitettiin masennuslääkitys, jonka myötä syömismääräni ovat roimasti vähentyneet. Ylipainoa on, joten sinänsä se ei haittaa, mutta mietin vaan, että onko tämä syöminen jo liian vähän?

Olen 28v ja painoa 120kg ja pituutta 170cm.

Aamulla syön ruisleipää 2-3viipaletta, esim. vaasan ruispalat. Leipien päällä ingmariinia, pari siivua juustoa per leipä ja yksi leikkele per leipä ja vielä tuore kurkkua. Leipien kanssa juon maitokahvia, määrä on kahvia 4dl ja maitoa n. 1-1,5dl.

Päivällä syön tavallista kotiruokaa eli perunaa ja kastiketta, riisiä ja kastiketta, pastaa ja kastiketta, kiusausta, keittoja, lasagnea (harvoin), makaronilaatikkoa, risottoa ym. Riisiä, perunaa tai pastaa on kypsänä 150-200g ja kastiketta myös 100-200g. Sitten taas kiusausta makaroni ym. laatikoita, risottoa on 200g ja keittoa 300g. Ruokajuomana on vesi. Ruoan lisäksi syön keitettyä porkkanaa n. 50-100g, tuorekurkkua n. 50g, keitettyä parsa- tai kukkakaalia n. 50-100g. Keiton kanssa en syö lisäksi kasviksia, mutta noiden "kiinteiden" ruokien kanssa kyllä.

Sitten iltapäivällä juon vain maitokahvia, jossa kahvia on n. 2dl ja maitoa vajaa dl.

Sitten illemmalla syön iltapalaksi proteiinijogurtin tai proteiinirahkan. Vaihtoehtoisesti itse tehty rahka, määrä on sama kuin tuossa valmisrahkassa. Ja illalla juon myös maitokahvia, jossa 2dl kahvia ja vajaa 1dl maitoa.

Ja vielä selvennykseksi, että en syö kaikkia mainitsemiani päiväruokia yhtenä päivänä vaan vain yhtä lajia yhtenä päivänä.

Kaikki syömäni ruoka on mahdollisimman lisäaineetonta.

Tuon enempää en vaan pysty syömään. Olen kokeillut tämän lääkityksen aikana syödä myös illalla lämpimän aterian, mutta sen oksennan heti pois, koska tulee niin huono olo. Iltapäivällä tai illalla saatan kyllä syödä yhden tai kaks hedelmää, mutta en aina.

Vointini on hyvä koko päivän eikä väsytä tmv. Mitä ilmeisimmin syön vähemmän mitä kulutan, koska painoni on laskenut ja saa toki laskea edelleen. Mietin vaan, voinko oikeasti syödä näin vähän saamatta mitään puutostilaa tms?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö nyt noin vaan ihan rauhassa ainakin niin kauan kuin ylipainoakin vielä on. Sitten jos olet jo normaalipainoinen ja painonlasku edelleen jatkuu vaan etkä haluaisi voit koittaa lisätä. Mutta nyt ei tarvitse murehtia, kyllä ihminen tulee varsin pienellä ravinnolla toimeen ihan hyvin, aikuinen varsinkin. Itse elin nuorena lähinnä jogurtilla, banaanilla, appelsiinilla ja irtokarkeilla sekä keskikaljalla ja hyvin niinkin elin ilman puutostiloja ;-)

Vierailija
2/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa itse ylös päivittäinen ruokasi vaikkapa viikolta ja laske www.fineli.fi -sivuston avulla hivenaineet jne.

Tai sitten teet kuten meistä moni eli otat varmuuden varuiksi jotain yleisvitamiinia ja omega-rasvahappoja. Omegaa siksi, että et ainakaan kerro syöväsi ollenkaan kalaa.

Kalsiumia näyttäisit saavan riittävästi, jos juot maitoa kahvin joukossa kolmisen desiä, syöt rahkaa ja juustoa lisäksi (myös mm. parsakaalissa on kalsiumia, tosin sitä pitäisi syödä yli 2 KILOA, jos sillä meinaisi kuitata aikuisen naisen kalsiumintarpeen, joka on 800 mg päivässä).

Kalorisaantisi lienee ihan ok, ja virkeä olosi tukee tätä oletusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla ole mahdollisuutta käydä vaikka ravintoterapeutilla tai kysyä lääkäriltäsi asiasta?

Tuolla lähtöpainolla et pysty pitämään kaikkia kiloja noin vähällä ruoalla, mutta se ei ole haitaksikaan jos osa kiloista häviää. Kasviksia söisin enemmän, muuten en tiedä onko määrissä mitään vikaa. Minulle tuo määrä riittäisi hyvin, mutta jakautuisi vähän eri tavalla päivän mittaan.

Vierailija
4/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama huomio

- miksi leivän päällä useampaa leikkelettä?

- aterioilla hirveän hiilaripitoista, pastaa, perunaa, riisiä. Enemmän kasviksia ja vähemmän höttöhiilareita

Vierailija
5/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa itse ylös päivittäinen ruokasi vaikkapa viikolta ja laske www.fineli.fi -sivuston avulla hivenaineet jne.

Tai sitten teet kuten meistä moni eli otat varmuuden varuiksi jotain yleisvitamiinia ja omega-rasvahappoja. Omegaa siksi, että et ainakaan kerro syöväsi ollenkaan kalaa.

Kalsiumia näyttäisit saavan riittävästi, jos juot maitoa kahvin joukossa kolmisen desiä, syöt rahkaa ja juustoa lisäksi (myös mm. parsakaalissa on kalsiumia, tosin sitä pitäisi syödä yli 2 KILOA, jos sillä meinaisi kuitata aikuisen naisen kalsiumintarpeen, joka on 800 mg päivässä).

Kalorisaantisi lienee ihan ok, ja virkeä olosi tukee tätä oletusta.

Vierailija
6/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päivystykseen en ole jaksanut tämän takia lähteä. Ravitsemusterapeutille odotan aikaa, mutta kuulemani mukaan, niille ajan saaminen kestää.

ap

sinulla ole mahdollisuutta käydä vaikka ravintoterapeutilla tai kysyä lääkäriltäsi asiasta?

Tuolla lähtöpainolla et pysty pitämään kaikkia kiloja noin vähällä ruoalla, mutta se ei ole haitaksikaan jos osa kiloista häviää. Kasviksia söisin enemmän, muuten en tiedä onko määrissä mitään vikaa. Minulle tuo määrä riittäisi hyvin, mutta jakautuisi vähän eri tavalla päivän mittaan.

Vierailija
7/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on ymmärtääkseni kasvis ja riisiä ja pastaakaan ei ole niin kauhean usein ja ne ovat niitä täysjyväversioita.

En halua alkaa karppaamaan ja välttämään hiilareita.

ap

Muutama huomio

- miksi leivän päällä useampaa leikkelettä?

- aterioilla hirveän hiilaripitoista, pastaa, perunaa, riisiä. Enemmän kasviksia ja vähemmän höttöhiilareita

Vierailija
8/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi määrät musta kuulosta mitenkään erityisen pieniltä, tosin olen pienikokoisempi eli peruskulutus on vähäisempi. Nyt tosin raskaana, mutta ruokamäärät pysyneet samana kuin ennen raskautta.

Mutta siis, en olisi huolissani ravintoaineiden saamisesta, kyllä tosta pitäisi tulla kaikki tarpeellinen kun on kuitenkin monipuolinen ruokavalio. Ehkä jotain hedelmiä ja/tai kasviksia lisäisin jos jotain.

Vierailija
9/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole tullut mielenkään epäillä puutostiloja tms...

Vierailija
10/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin painan puolet vähemmän kuin sinä.

Voisit kyllä lisätä kasviksia/marjoja/hedelmiä ja samalla jättää sokerin/jauhot pois. Voisi auttaa myös masennuksen hoidossa yhtenä lisätekijänä.

Vierailija
11/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siihen "puoli kiloa päivässä"-määrään.

Vierailija
12/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksilla tarkoitetaan syötäviä vihanneksia (mukaan luettuna peruna), sieniä, marjoja ja hedelmiä.[1] Kasvikset voidaan jakaa lehtivihanneksiin, varsikasveihin, kasvishedelmiin, palkokasveihin, sipulikasveihin, kaaleihin, mukulakasveihin, maustevihanneksiin, hedelmiin, marjoihin ja sieniin.[2]

Ruokavaliossa vihannesten, marjojen, hedelmien sekä palkokasvien suositeltava määrä on 400–800 g päivässä. Puolen kilon (kuuden kourallisen) kasvissuositukseen sisältyy kaikki muut kasvikset paitsi peruna.

Ylläoleva Wikipediasta kun en jaksanut kirjoittaa.

Et syö liian vähän paitsi jos tarkoituksena on säilyttää nykyinen painosi. Kasviksia (poislukien peruna) söisin enemmän. Jos et pysty iltaisin syömään ruokaa niin eihän se pakollista. Kaloreita saat riittävästi. Itsekään en syö iltaisin.

Vierailija
13/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön tuon verran (400g) kahdella aterialla enkä todellakaan pode mitään puutoksia:) Ja 2 leipää aamulla päällisineen on paljon - mulle riittää marjasmoothie kahvin kanssa, viikonloppuna 1 leipäsiivu 1 juustosiivulla lisäksi.

Mun lounas on 1/2 lautasellista sekasalaattia, 2-3 lihapullaa ja jotain kasviksia 2-3 rkl (esim gratiinia). Iltaruoka kotona esim lautasellinen (3dl) keittoa ja 1 leipäpala ilman päällistä tai vaikka 1/2 kanan rintafile kasviksilla ja salaatilla. Ei iltapalaa muuten kuin kahvi ja kourallinen pähkinöitä

Tuosta tulee kevyesti 1500 kaloria mikä on ihan maksimi mulle etten liho. Lisäksi käyn salilla 2-3 x viikossa ja teen päivittäin hyötyliikuntaa.

Vierailija
14/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 99kg ja laihdutan hiljakseen (nyt raskaana), tänään olen syönyt:

Aamulla 1 viipale ruisvuokaleipää jonka päällä Ingmariinia + viipale juustoa. 1 kiivi, puolikas nektariini(pojalta jäi).

Lounaalla 1 isohko annos itsetehtyä jauhelihakeittoa (naudan luomuliha 17%, juurekset, perunat, sipuli, liemikuutiot) ja 1 hapankorppu Ingmariinilla.

Välipalalla äsken 1 annos itsetehtyä mangorahkaa (annoksessa n. desi rahkaa, puoli desiä vispikermaa ja puolisen desiä mangokuutioita, makeutuksena intiaanisokeria ripaus).

Illalla aion syödä vielä kanahampurilaisen ravintolassa(poikkeus, yleensä syön kotona) ja salaattia.

Olen menossa ravintoterapeutille, koska painoni ei putoa vaikka monena päivänä syön 1300-1400kcal pintaan. En ole varma, kuinka vähän oikein pitäisi syödä jotta paino laskisi, mutta minä olen tiputtanut määriä aika rajusti jo eikä tulosta oikein näy...nyt yritän vhh-tyylisemmin, ehkäpä se tepsii.

Vierailija
15/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole tullut mielenkään epäillä puutostiloja tms...

Vierailija
16/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten eipä hätää :-) Masennuslääkkeistä useat pistävät alussa (ekat kolme viikkoa) ruokahalun nolliin. Notta nauti nyt siitä, että syöt normia vähemmän ja ehkä laihdutkin.

Been there.....

Vierailija
17/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostainhan ne ap:n kilot ovat tulleet, luultavasti liikasyönnistä ja itse ymmärrän hyvin entisenä ylipainoisena, että ap:sta nuo syömänsä määrät tuntuvat pieniltä, vaikkeivät sitä välttämättä todellisuudessa ole.

Minä syön edelleen aamulla kaksi leipää, joissa on leikkelettä ja juustoa, samoin illalla ja päivällä mitä sattuu koulussa olemaan tai mitä itseä huvittaa tehdä, jos on esim. viikonloppu.

En ole kuitenkaan lihonnut vanhoihin mittoihin, vaikken harrasta pahemmin liikuntaakaan. Pari kertaa viikossa tunnin kävelylenkki (6,5km), mutta voi jäädä joskus pois tuokin vähä liikunta.

Mä syön tuon verran (400g) kahdella aterialla enkä todellakaan pode mitään puutoksia:) Ja 2 leipää aamulla päällisineen on paljon - mulle riittää marjasmoothie kahvin kanssa, viikonloppuna 1 leipäsiivu 1 juustosiivulla lisäksi.

Mun lounas on 1/2 lautasellista sekasalaattia, 2-3 lihapullaa ja jotain kasviksia 2-3 rkl (esim gratiinia). Iltaruoka kotona esim lautasellinen (3dl) keittoa ja 1 leipäpala ilman päällistä tai vaikka 1/2 kanan rintafile kasviksilla ja salaatilla. Ei iltapalaa muuten kuin kahvi ja kourallinen pähkinöitä

Tuosta tulee kevyesti 1500 kaloria mikä on ihan maksimi mulle etten liho. Lisäksi käyn salilla 2-3 x viikossa ja teen päivittäin hyötyliikuntaa.

Vierailija
18/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten eipä hätää :-) Masennuslääkkeistä useat pistävät alussa (ekat kolme viikkoa) ruokahalun nolliin. Notta nauti nyt siitä, että syöt normia vähemmän ja ehkä laihdutkin.

Been there.....

Vierailija
19/19 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan perinteisessä lautasmallissa, joka on puolet lautasesta kasviksia/vihanneksia, neljännes perunaa/riisiä/pastaa ja neljännes lihaa/kalaa/kanaa/muuta proteiinilähdettä.

Peruna on ymmärtääkseni kasvis ja riisiä ja pastaakaan ei ole niin kauhean usein ja ne ovat niitä täysjyväversioita. En halua alkaa karppaamaan ja välttämään hiilareita. ap

Muutama huomio - miksi leivän päällä useampaa leikkelettä? - aterioilla hirveän hiilaripitoista, pastaa, perunaa, riisiä. Enemmän kasviksia ja vähemmän höttöhiilareita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän