Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti sairastaa

Vierailija
21.08.2012 |

Meillä on viikon vanha tyttövauva ja minulle on noussut tänään kuume liki 39. Kurkku on kipeä ja nenä tukossa joten en usko kuumeen liittyvän muuhun kuin alkavaan flunssaan. Miten on, voiko isä hakea tässä tapauksessa sairaslomaa? Isyysloma olis tarkoitus pitää myöhemmin mutta ei kai se ole kuin käytettävä mikäli mun kunto ei parane ja saikkua ei sais..

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole sairas?

Isyysloma pitää ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen. Ei sitä voi noin vain päättää pitävänsä, jos ei ole ennakkoon ilmoittanut.

Ei se aina vaadi ilmoitusta ennakkoon. Riippuu työnantajasta. Meille syntyi lapsi 1,5 kk etuajassa, joten sitä ei voitu ennakoida isyysloman ajankohtaa sovittaessa. Mieheni sitten vaan ilmoitti, että jää isyyslomalle. Piste.

Miespuolinen työkaverini sai myös lapsen etuajassa. Kävi töissä puoli päivää järkkäämässä asioita ja jäi isyyslomalle.

Inhimillinen työnantaja kyllä antaa pitää vähintäänkin sitä isyyslomaa tai sitten palkatonta päivän, pari, jos on tällainen tilanne.

Ja että lepäilyäkö tuo alkuaika vauvan kanssa on? Ei meillä ainakaan. Eri asia, jos lapsen imetys onnistuu ja lapsi on täysiaikainen.

Vierailija
22/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies jäisi kotiin, sinähän kuitenkin joutuisit vauvaa kuumeisenakin imettämään, eikö? Ei se isä pysty vauvaa imettämään. Viikon vanha vauvahan vain nukkuu ja syö, ei sitä kovin tarvitse "hoitaa" tai viihdyttää. Makoilet vauvan kanssa sängyssä ja imetät siinä, nukut kun vauva nukkuu jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin vois vähän miettiä miten puhuu vastasynnyttäneelle äidille! Vaikka olis miten totta niin silti voi nätisti vastata!

Ootte vana ite katkeria kun ette ole saaneet aikoinaan hoitajaa vaan joutuneet hoitamaan lapsen itse kipeänä. Pitäisikö sen takia kaikkien muidenkin kärsiä?

vitun lehmät.

Vierailija
24/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin vois vähän miettiä miten puhuu vastasynnyttäneelle äidille! Vaikka olis miten totta niin silti voi nätisti vastata!

Ootte vana ite katkeria kun ette ole saaneet aikoinaan hoitajaa vaan joutuneet hoitamaan lapsen itse kipeänä. Pitäisikö sen takia kaikkien muidenkin kärsiä?

vitun lehmät.

Miksi vastasyntyneelle pitäisi lässyttää jotain muuta kuin miten asiat on? Luuletko että siltä tuli samantien järki ulos alapäästä kun lapsi syntyi?

Vierailija
25/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voimattamona kun en jaksanu olla kunnolla sen lapsen kanssa. Mutta joo olin kai hieman tyhmä kun ei edes käynyt mielessä että olisin ehdottanut miehelle sairaslomapäivää. Mutta katkeraksi en menisi itseäni sanomaan, enemmänkin suorasanaiseksi. Ja tosiaan mietin, että miten niin moni yh pärjää ja jaksaa.

En tarkoittanut ap:lle tätä pahalla. Ajattelin että sen viikonikäisen lapsen kanssa voi tosiaan nukkua samaa-aikaa kun vauvakin.

Paranemisia ap:lle. Ja varmista nyt kuitenkin ettei ole mitään kohtu-tai rintatulehdusta.

Mutta miksi sinä huudat!

Sehän nukkuu suurimmanosan ajasta.

Itse olin oksennustaudissa vapaapäivänä. Ja kotona temus 1v3kk ikäinen lapsi. Ei auttanu ko jaksaa.

koska sä olet kärsinyt muidenkin pitää? eikö olis kiva, että maailma kehittyis vähän, että asiat paranisi? Oisko jo aika puuttua nasten huonoon asemaan?

Vierailija
26/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitun lehmät.

Miksi vastasyntyneelle pitäisi lässyttää jotain muuta kuin miten asiat on? Luuletko että siltä tuli samantien järki ulos alapäästä kun lapsi syntyi?

ai miksikö? no lue tämä(ihan kuin et äitinä tietäisi!!!):

Hormonit heilauttelevat mielialaa

Synnytyksen jälkeen äidin mieliala on ailahteleva, mikä johtuu hormonaalisista muutoksista.

Keltarauhashormoni ja estrogeenihormoni tasot ovat olleet korkealla koko raskauden ajan ja synnytyksen jälkeen ne laskevat nopeasti. Kun äiti lisäksi on uupunut synnytyksen vuoksi sekä lapsen ympärivuorokautisen hoidon takia, ei ole ihme että masentaa. Onneksi tämä menee nopeasti ohi.

Mitä voit tehdä?

Anna itsellesi aikaa ja hyväksy omat tunteesi.

Ota vastaan kaikki tarjottu apu äläkä yritä tehdä itse kaikkea.

Puhu tunteistasi ja itke jos itkettää.

Kerro kumppanillesi, että tarvitset paljon hellyyttä, rakkautta ja tukea.

Muista, että tämä aika voi olla rasittavaa myös kumppanillesi.

Synnytyksen jälkeinen masennus ilmenee monella tavalla

Jos masennusta ilmenee vielä useita viikkoja synnytyksen jälkeen, saatat kärsiä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Oireita ovat muun muassa levottomuus, huoli vauvasta, pelot (esimerkiksi yksinjäämisen pelko), ruokahalun menettäminen, unettomuus ja uupumus, piittaamattomuus ulkonäöstä, vaikeuksien suurentelu ja riittämättömyyden tunteet ja vetäytyminen sosiaalisista kontakteista.

Neuvolassa kannattaa puhua tunteistaan ja hakeutua lääkärin hoidettavaksi, sillä saatat tarvita lääkehoitoa päästäksesi taas tasapainoon itsesi kanssa.

Synnytyksen jälkeinen psykoosi vaatii usein sairaalahoitoa

Synnytyksen jälkeinen psykoosi on harvinaisin ja vakavin synnytyksen jälkeisen masennuksen muoto. Sairaus voidaan kyllä parantaa, mutta apua on haettava välittömästi ja sairaalahoito on usein välttämätön. Oireita ovat muun muassa yletön väsymys ja nukkuminen, pitkät itkujaksot, levottomuus ja jännittyneisyys, maaninen (liiallinen) ilo ja merkillinen käytös, vainoharhaisuus ja aistiharhat ja itsensä tai vauvan vahingoittamisajatukset.

Sirkku Alaranta, proviisori, Yliopiston Apteekki

Päivi Härkki, naistentautien erikoislääkäri

Vierailija
27/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomasit, täällä mammat kuljettaa jo keskustelua ihan sivuraiteelle ja tappelee epäolennaisuuksista.

Pari puhui asiaa eli pistä nyt se miehesi tarkistamaan tilanne omalta työnantajaltaan. Hän voi saada jopa palkallista vapaata jos osaa hoitaa kysymyksen oikein ja lupaa esim. tehdä tunnit sisään. Jos hänellä on ylityötunteja rästissä, voi mahdollisesti pitää rästivapaat nyt.

Vaihtoehtoja on, mutta ette saa niitä selville kuuntelemalla palstan meuhkaamista vaan kysymällä miehen työnantajalta.

Vierailija
28/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitun lehmät.

ai miksikö? no lue tämä(ihan kuin et äitinä tietäisi!!!):

Hormonit heilauttelevat mielialaa

Synnytyksen jälkeen äidin mieliala on ailahteleva, mikä johtuu hormonaalisista muutoksista.

Keltarauhashormoni ja estrogeenihormoni tasot ovat olleet korkealla koko raskauden ajan ja synnytyksen jälkeen ne laskevat nopeasti. Kun äiti lisäksi on uupunut synnytyksen vuoksi sekä lapsen ympärivuorokautisen hoidon takia, ei ole ihme että masentaa. Onneksi tämä menee nopeasti ohi.

Mitä voit tehdä?

Anna itsellesi aikaa ja hyväksy omat tunteesi.

Ota vastaan kaikki tarjottu apu äläkä yritä tehdä itse kaikkea.

Puhu tunteistasi ja itke jos itkettää.

Kerro kumppanillesi, että tarvitset paljon hellyyttä, rakkautta ja tukea.

Muista, että tämä aika voi olla rasittavaa myös kumppanillesi.

Synnytyksen jälkeinen masennus ilmenee monella tavalla

Jos masennusta ilmenee vielä useita viikkoja synnytyksen jälkeen, saatat kärsiä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Oireita ovat muun muassa levottomuus, huoli vauvasta, pelot (esimerkiksi yksinjäämisen pelko), ruokahalun menettäminen, unettomuus ja uupumus, piittaamattomuus ulkonäöstä, vaikeuksien suurentelu ja riittämättömyyden tunteet ja vetäytyminen sosiaalisista kontakteista.

Neuvolassa kannattaa puhua tunteistaan ja hakeutua lääkärin hoidettavaksi, sillä saatat tarvita lääkehoitoa päästäksesi taas tasapainoon itsesi kanssa.

Synnytyksen jälkeinen psykoosi vaatii usein sairaalahoitoa

Synnytyksen jälkeinen psykoosi on harvinaisin ja vakavin synnytyksen jälkeisen masennuksen muoto. Sairaus voidaan kyllä parantaa, mutta apua on haettava välittömästi ja sairaalahoito on usein välttämätön. Oireita ovat muun muassa yletön väsymys ja nukkuminen, pitkät itkujaksot, levottomuus ja jännittyneisyys, maaninen (liiallinen) ilo ja merkillinen käytös, vainoharhaisuus ja aistiharhat ja itsensä tai vauvan vahingoittamisajatukset.

Sirkku Alaranta, proviisori, Yliopiston Apteekki

Päivi Härkki, naistentautien erikoislääkäri

Vierailija
29/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä mieti, miten sinä puhut muille ihmisille?

Varsinkin jos syyttää muita ihmisiä siitä ettei osata puhua nätisti, niin MIKSI sun pitää itse lisätä vielä loppuun "vitun lehmät"? Tosi kypsää.

Huoh

Vierailija
30/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin vois vähän miettiä miten puhuu vastasynnyttäneelle äidille! Vaikka olis miten totta niin silti voi nätisti vastata! Ootte vana ite katkeria kun ette ole saaneet aikoinaan hoitajaa vaan joutuneet hoitamaan lapsen itse kipeänä. Pitäisikö sen takia kaikkien muidenkin kärsiä? vitun lehmät.

oli tosiaan vastaus tälle..

Vierailija
31/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä mieti, miten sinä puhut muille ihmisille?

Varsinkin jos syyttää muita ihmisiä siitä ettei osata puhua nätisti, niin MIKSI sun pitää itse lisätä vielä loppuun "vitun lehmät"? Tosi kypsää.

Huoh

no mihinkäs siitä pääsis. Vain katkera lehmä puhuu noin vastasynnyttänelle

Vierailija
32/32 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin vois vähän miettiä miten puhuu vastasynnyttäneelle äidille! Vaikka olis miten totta niin silti voi nätisti vastata! Ootte vana ite katkeria kun ette ole saaneet aikoinaan hoitajaa vaan joutuneet hoitamaan lapsen itse kipeänä. Pitäisikö sen takia kaikkien muidenkin kärsiä? vitun lehmät.

että mies on soittanut töihin ja sanonut itse olevansa kuumeessa ja sitten on hoitanut kodin ja lapset ja minä olen saanut levätä. Olen siis saanut apua mieheltäni näissä tilanteissa ja en ole katkera. AP:n mies voisi myös tehdä samoin tai sitten ottaa palkatonta vapaata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän