Kymmenen teesiä, joita noudattamalla kaikki pysyy oikeasti hoikkina!
1. Syö vain sillon, kun on nälkä. Näläntunne ei ole mörkö, se ei tapa.
2. Syö rauhallisesti ja lopeta silloin, kun ei ole enää nälkä. Ähky ei ole sama kuin kylläinen.
3. Unohda välipalat ja napostelu, ellet tarvitse energiaa treeniä varten. Yksi hedelmä, tuoremehulasi, puuropussi tms. riittää antamaan riittävästi virtaa tunnin lenkkiin.
4. Syö kaksi ateriaa päivässä: yksi kevyt (esimerkiksi ruokaisa salaatti) ja yksi tukevampi.
5. Liiku monipuolisesti kuutena päivänä viikossa itsesi kunnon hikeen. Puolikin tuntia riittää, jos sen tekee tehokkaasti. Vaihtele lihaskuntoa ja aerobista.
6. Etsi itsellesi sopivat liikuntalajit. Jos vihaat juoksua, älä juokse. Mutta keksi jotain muuta tilalle.
7. Nuku vähintään seitsemän tuntia yössä.
8. Älä kiellä itseltäsi herkuttelua, mutta ole kohtuullinen. Makeanhimon taltuttaa yksi konvehti, ei tarvitse vetää koko levyä suklaata kerralla.
9. Jos haluat, juo toki alkoholia, mutta pidä annokset hallinnassa. Pieni lasi viiniä (12 cl) illallisen kanssa vaikka joka ilta! Unohda humalahakuisuus.
10. Kulje mahdollisimman usein omalla lihasvoimallasi, kävele tai pyöräile kauppaa ja kanna ostokset repussa.
Näin yksinkertaista se on. Ei mitään rakettitiedettä :)
Kommentit (32)
Vain kaksi ateriaa päivässä eikä aamiaista ollenkaan? No way! Aivot tarvitsevat jatkuvasti vettä ja terveellisiä ravintoaineita, suositus on 3-4 tunnin välein.
Aterialla tarkoitin näitä pääaterioita eli lounasta ja illallista. Toki aamulla syödään aamupala ja illalla ennen nukkumaanmenoa vielä iltapala.
Eli esimerkiksi näin:
aamupala klo 8-9
lounas klo 12-13
illallinen klo 16-17
iltapala klo 20-21
Ruokaa tulee koneeseen neljän tunnin välein.
Tuo vedenjuonti on hyvä lisä!
Mikä on sun kohderyhmä?
AV-mammoille, joille painonhallinta tuntuu olevan käsittämättömän vaikeaa...
näin ja sillä sipuli! Täytyykin kohta lähteä lenkille...
minulla ainakaan riitä yksi mehulasi välipalaksi liikuntaa varten, ei todellakaan.
Ja makeanhimoakaan ei taltuta yksi konvehti, hah, tosin en syökään konvehteja vaan suklaata muuten. Ja ihan reilusti, mutta en siitä huolimatta ole onnistunut lihomaan.
Välipalatkaan tai napostelu ei ole lihottanut ja aina silloin tällöin tulee syötyä ähkyynkin asti, tosin harvoin. Yleensä tuo ohje menee kyllä niin että syöminen pitäisi lopettaa kun on vielä nälkä, aivot tulevat jälkijunassa ja huomaavat vasta myöhemmin että vatsa on täysi.
"1. Syö vain sillon, kun on nälkä. Näläntunne ei ole mörkö, se ei tapa."
Minulle tulee tästä mieleen, että yrittäisit lähinnä sanoa että ei tarvitse syödä aina kun on nälkä.
Tai siis, jotenkin ristiriitainen tuo lause, että ensin sanot että syö vain kun on nälkä, ja sitten jatkat että nälkää ei tartte pelätä, ihan niinkuin voisi olla syömättä vaikka tuntuisikin siltä että on nälkä.
Ymmärrätkö mitä tarkoitan?
Ja sitten kohta nr7.
Juu, olisihan se helppoa jos asia oikeasti olisi noin helppo.
Ei olisi olemassa nukahtamisongelmia, ei töitä joihin pitää herätä aamulla vaikka ei ole yöllä saanut untam ei olisi lapsia valvottamassa....
Ap on oikeassa, tiedän tämän, mutta en vaan saa käytännössä toteutettua.Oisko vielä tähän hyvää vinkkiä?
BMI 29
minulla ainakaan riitä yksi mehulasi välipalaksi liikuntaa varten, ei todellakaan.
Tämä riippuu tietenkin siitä, kuinka pitkä aika edellisestä ateriasta on ja kuinka kevyt se on ollut. Jos on kiljuva nälkä lenkille lähtiessä, niin mehulasi ei tietenkää riitä. Jos on syönyt normaalin ruoan neljän tunnin sisään, niin silloin yleensä riittää.
Ja makeanhimoakaan ei taltuta yksi konvehti, hah, tosin en syökään konvehteja vaan suklaata muuten. Ja ihan reilusti, mutta en siitä huolimatta ole onnistunut lihomaan.
Kannattaa opetella kroppa siihen, että yksi konvehti riittää. Ei siihen mene kauaa.
Välipalatkaan tai napostelu ei ole lihottanut ja aina silloin tällöin tulee syötyä ähkyynkin asti, tosin harvoin. Yleensä tuo ohje menee kyllä niin että syöminen pitäisi lopettaa kun on vielä nälkä, aivot tulevat jälkijunassa ja huomaavat vasta myöhemmin että vatsa on täysi.
Siksi pitääkin syödä rauhallisesti ja kuulostella, miltä kropassa tuntuu. Hotkimalla tulee helposti syötyä liikaa, kun ei huomaa vatsan olevan jo täysi.
Ap vastaa
Mikä on sun kohderyhmä?
AV-mammoille, joille painonhallinta tuntuu olevan käsittämättömän vaikeaa...
Jep jep
Oikeasti riittää se, että jättää napostelut ja herkut ja syö vain nälkäänsä ja lopettaa ajoissa. Liikkuakaan ei tarvitse noin paljon, pari hikijumppaa viikossa riittää + hyötyliikunta. Ja hedelmä tai muu pieni välipala, jottei nälkä kasva niin suureksi, että tulee ahmittua. Yhden herkkupäivän voi viikossa pitää kohtuudella.
T: BMI 19,5 (kaksi lasta)
"1. Syö vain sillon, kun on nälkä. Näläntunne ei ole mörkö, se ei tapa."
Minulle tulee tästä mieleen, että yrittäisit lähinnä sanoa että ei tarvitse syödä aina kun on nälkä.
Tai siis, jotenkin ristiriitainen tuo lause, että ensin sanot että syö vain kun on nälkä, ja sitten jatkat että nälkää ei tartte pelätä, ihan niinkuin voisi olla syömättä vaikka tuntuisikin siltä että on nälkä.
Ymmärrätkö mitä tarkoitan?
Tarkoitan sitä, että kannattaa odotella rohkeasti sitä näläntunnetta ennen kuin syö. Jos syö orjallisesti kellon mukaan, eikä elimistön oman tarpeen mukaan, niin tulee helposti syötyä enemmän enemmän kuin tarvitsee.
Ja sitten kohta nr7.
Juu, olisihan se helppoa jos asia oikeasti olisi noin helppo.
Ei olisi olemassa nukahtamisongelmia, ei töitä joihin pitää herätä aamulla vaikka ei ole yöllä saanut untam ei olisi lapsia valvottamassa....
Tottakai elämäntilanteet vaihtelevat ja on unettomuutta jne. Itselleni unettomuuteen on auttanut ulkona tehtävä pitkäkestoinen liikunta ja joogassa opittu rentoutumisharjoitus. Yöheräämiset onkin kinkkisempi juttu, sen myönnän. Kannattaa kuitenkin yrittää tasata univelat kerran viikossa myös hektisinä kausina.
Oikeasti riittää se, että jättää napostelut ja herkut ja syö vain nälkäänsä ja lopettaa ajoissa. Liikkuakaan ei tarvitse noin paljon, pari hikijumppaa viikossa riittää + hyötyliikunta. Ja hedelmä tai muu pieni välipala, jottei nälkä kasva niin suureksi, että tulee ahmittua. Yhden herkkupäivän voi viikossa pitää kohtuudella.
T: BMI 19,5 (kaksi lasta)
On varmasti totta, että vähemmälläkin liikunnalla pysyy paino hallinnassa. Itse ajattelen liikunnan olevan kuitenkin enemmän hyvän hekisen ja fyysisen kunnon ylläpitäjä.
1. Syö vain sillon, kun on nälkä. Näläntunne ei ole mörkö, se ei tapa.
Mistä tunnistaa nälän? Entä jos sekoittaa nälän janoon? Entä jos on koko ajan nälkä?
2. Syö rauhallisesti ja lopeta silloin, kun ei ole enää nälkä. Ähky ei ole sama kuin kylläinen.
Mikä on rauhallinen? Montako pureskelua per haarukallinen? Mistä tietää, milloin syö tarpeeksi rauhallisesti?
3. Unohda välipalat ja napostelu, ellet tarvitse energiaa treeniä varten. Yksi hedelmä, tuoremehulasi, puuropussi tms. riittää antamaan riittävästi virtaa tunnin lenkkiin.
Entä jos on nälkä? Eikös silloin pidä syödä (neuvo 1)
4. Syö kaksi ateriaa päivässä: yksi kevyt (esimerkiksi ruokaisa salaatti) ja yksi tukevampi.
Entä, jos noiden aterioiden välillä tulee nälkä. Noudatanko neuvoa 4. vai neuvoa 1.?
5. Liiku monipuolisesti kuutena päivänä viikossa itsesi kunnon hikeen. Puolikin tuntia riittää, jos sen tekee tehokkaasti. Vaihtele lihaskuntoa ja aerobista.
Esimerkkejä lihaskunnosta ja aerobisesta? Mitä ne ovat? Miten niitä voi harrastaa? Entä, jos ei ole rahaa käydä kuntosalilla?
6. Etsi itsellesi sopivat liikuntalajit. Jos vihaat juoksua, älä juokse. Mutta keksi jotain muuta tilalle.
Kuten mitä?
Näin yksinkertaista se on. Ei mitään rakettitiedettä :)
Mutta silti niin vaikeaa
Live and let live.
Minulla on treenattu vartalo ja terve iho, vaikka siinä on muutama prosentti enemmän rasvaa, kun pari vuotta sitten. Minä en enää halua hoikaksi, vaan terveeksi ja urheilulliseksi ja mieluiten vähän muodokkaaksikin.
Kannattaa opetella rakastamaan peilikuvaansa ja sitä ihmistä naamarin sisällä jo tänään.
En halua hukata upeita hetkiä, nimittäin tiedän, että on todella paljon muutakin, kuin pari ylimääräistä kiloa, jotka saattavat häiritä joitakin ihmisiä.
Siis jos minulle ehtii nälkä päälle niin kellään ei ole kivaa!!
Ihan hullut ohjeet. Ja ei päde suurimmalleosallekaan vaikka ap kuinka näin uskoisi. Niin moni kun syö siihen nälkäänsä sitten suklaata, grillimässyä yms. Ja ne puuropussit on täynä sokeria, yöh!
Säännöllisellä syömisellä saa paremmin tuloksia. Ainakin minä olen laihtunut 10 kiloa kun olen vältellyt sitä nälkää ja syönyt säännöllisesti. Näin olen syönyt sopivia määriä enkä ahminut pöljänä sitä mitä ekana vastaan sattuu.
tuo "neljän tunnin sisään". Jos edellisestä ateriasta on 3-4 tuntia, niin se ei enää riitä lenkille tai liikuntaan energiaksi, näin siis minulla.
Ja miksi minun pitäisi opetella tyytymään yhteen konvehtiin, kun en ole suklaata syömällä lihonut? Ei ole paino-ongelmia vaikka en ap:n teesejä noudatakaan.
Tämä riippuu tietenkin siitä, kuinka pitkä aika edellisestä ateriasta on ja kuinka kevyt se on ollut. Jos on kiljuva nälkä lenkille lähtiessä, niin mehulasi ei tietenkää riitä. Jos on syönyt normaalin ruoan neljän tunnin sisään, niin silloin yleensä riittää.Ja makeanhimoakaan ei taltuta yksi konvehti, hah, tosin en syökään konvehteja vaan suklaata muuten. Ja ihan reilusti, mutta en siitä huolimatta ole onnistunut lihomaan.
Kannattaa opetella kroppa siihen, että yksi konvehti riittää. Ei siihen mene kauaa.Välipalatkaan tai napostelu ei ole lihottanut ja aina silloin tällöin tulee syötyä ähkyynkin asti, tosin harvoin. Yleensä tuo ohje menee kyllä niin että syöminen pitäisi lopettaa kun on vielä nälkä, aivot tulevat jälkijunassa ja huomaavat vasta myöhemmin että vatsa on täysi.
Siksi pitääkin syödä rauhallisesti ja kuulostella, miltä kropassa tuntuu. Hotkimalla tulee helposti syötyä liikaa, kun ei huomaa vatsan olevan jo täysi.
Kaikessa muussa olen samaa mieltä paitsi tuossa ykköskohdassa eli "syö vain kun on nälkä". Itselläni ainakin esim. lounasaikaan ei välttämättä ole nälkä, ja jos jätän silloin syömättä, se kostautuu koko illan mättämisellä. Töissä kun ei voi pitää lounasta ihan milloin itse haluaa. Olen siis opetellut syömään lounaalla kasvis- ja kuitupitoisen aterian vaikka ei niin kamala nälkä olisikaan, ja näin olen saanut pidettyä illan syömisetkin normaaleina. Paino on pudonnut 10 kiloa.
Kaikki muu on mielestäni ok, tosin joskus itseäni ärsyttää kun joka puolella hölistään hyötyliikunnasta ja se ei esimerkiksi itselleni ole mahdollista. Työmatka on niin pitkä että se pitää mennä autolla, ja toisaalta asun ihan kaupungin keskustassa eli vaikka kuljen kauppareissut jne. kävellen/pyörällä, on sen merkitys mitätön. Rappusia ei ole töissä eikä kotona. Eli kyllä mun pitää lähteä oikein oikeasti liikkumaan, jotta saan kalorit kulumaan.
elän suunnilleen näin, mutta herkuttelen huomattavasti isompia annoksia kuin 1 konvehti. Bmi on pysynyt 21:nä vuosia. Voisihan sitä tietysti hoikempikin olla...
Mikä on sun kohderyhmä?