välillä ärsyttää
Ajattelin nyt tähän kirjoittaa siitä, kun välillä ärsyttää että kaikesta tuomitaan, kun on raskaana.
Eli itseäni ainakin välillä ottaa päähän, kun esimerkiksi tatuointien otosta raskauden aikana tuomitaan. Jos tatuoijan mielestä siinä ei mitään riskiä ole, niin miksi tuomita odottava, joka tatuoinnin käy ottamassa?
Itse olen joutunut raskauden aikana syömään aika monta lääkekuuria, aivan muista syistä ja mielestäni niistä on kuitenkin suurempi haitta sikiölle kuin pienestä väriläntistä iholla. Vaikka lääkekuurit määrätään niin, että lääkkeet ovat raskauden aikana 'turvallisia'.
Kaikilla omat mielipiteensä, mutta tämän ketjun nyt aloitin, koska haluasin odottavilta/odottaneilta mielipiteitä ja ajatuksia.
Onko se raskausaika aina niin ihanaa ja eikö ketään muuta ärsytä jotkin jutut, joita raskaana olevilta ja äideiltä odotetaan?
Ja tuomitaanko välillä vähän liiankin helposti?
Kommentit (4)
tekemisistään niin ei tuomita. Niin helppoa se on. Esim. minä en noudattanut mitään kiellettyjen ruoka-aineiden suosituksista koska pidän niitä hysteerisenä hömpötyksestä, mutta eipä kukaan kauhistellut kun en kertonut asiasta kellekään.
Onko sitten kaikki olleet kertomatta asioistaan kellekkään, ettei tuomita?
Ja tatuointi juttu oli esimerkki, ei mikään kehotus kenellekkään, että menkääpä ottamaan semmoinen.
Itse olen ottanut tatuoinnin raskauden aikana ja siitä ei mitään haittaa ollut, kun hoidin hyvin sen. Ehkä nyt olen sen takia joidenkin mielestä huono odottaja.
Mitenkäs tää juttu hiusten värjäämisestä raskauden aikana? Siitäkin on ollut kuitenkin keskustelua jonkunverran. Onko se ok, kuinka pitkällä aika välillä, mitä värejä..?
Ja näin loppuun: olisi kiva saada myös perusteluja teidän mielipitesiin, eikä pelkästään että en ymmärrä.
näin maalaisjärjellä ajateltuna tatuoinnissa ei ole kyse siitä mahdollisesti väriläntin aiheuttamasta riskistä, vaan siitä, että ennakoidaan mahdollisia riskejä. Kun tatuointi otetaan on ilmeisesti jonkinlainen riski ihon tulehtumiselle ja sitten kun onkin vielä raskaana niin sen hoitaminen onkin monimutkaisempaa, koska kaikkia lääkkeitä ei voi raskaana ollessa käyttää.
Minä nyt en lähtis varsinaisesti tuomitsemaan ketään joka raskaana ollessa haluaa ottaa tatuoinnin, ei noudata ruokaohjeita (vaikka tiedänkin äitejä joilta lapsi kuollut esim listerian seurauksena ja tämähän on yksi tiettyjen ruoka-aineiden tuoma mahdollinen riski), mutta itse pyrin järkeilemään asiat niin että en ota raskauden aikana tietoisesti turhia riskejä. Kun sen tatuoinnin kerkeää ottaa sitten sen 9 kk jälkeenkin...
ja itse asiassa vaikka lääkkeistäkin sanotaan, että joo tämä on turvallista raskausaikana ja tämä ei...niin niitä turvallistekin käyttöä suositellaan vaan silloin kun ilman ei pärjätä. Yksikään lääke ei sinällään ole riskitön, oli sitten kyse vaikkapa panadolista.
tajua, miksi joku haluaa ylipäänsäkään tatuoida itseään, saati sitten raskausaikana.
- ohis