Harmittaa ekaluokkalaisren pyöräilykielto.
Tytöllä koulumatkaa reilu kaksi kilsaa, matka pelkkää pyörätietä jonka varrella yksi vähäliikenteisen kadun ylitys (jonka tekee monta kertaa päivässä joka tapauksessa kavereille kulkiessaan).
Mutta niin vaan eivät saa pyöräillä kouluun, mälsää.
Kommentit (12)
Hahhah, minua aina ihmetyttää nämä tämmöiset ihmiset joiden lasten asioista päättää joku muu kun he itse. Koulussa voi olla sääntöjä, muttei järjettömiä, ja ei kukaan voi päättää millä kouluun saa tai ei saa tulla! :D
Hahhah, minua aina ihmetyttää nämä tämmöiset ihmiset joiden lasten asioista päättää joku muu kun he itse. Koulussa voi olla sääntöjä, muttei järjettömiä, ja ei kukaan voi päättää millä kouluun saa tai ei saa tulla! :D
mutta meidän perheessä nyt vaan on ollut tapana noudattaa annettuja sääntöjä ja niin haluamme opettaa myös lastamme tekemään.
Erilaisissa yhteisöissä - koulu, työpalkka jne. - nyt vaan on loppupeleissä kaikille miellyttävämpää toimia kun mennään kaikille yhteisten pelisääntöjen mukaan - vaikka ne eivät juuri minua sillä hetkellä miellyttäisikään.
mutta kieltää se ei voi. Koulu, opettaja, koulun johtokunta tai rehtori eivät siis pysty kieltämään oikeasti pyöräilyä, mutta usein sitä suositellaan.
Koulu ei voi kieltää ekaluokkalaisen pyöräilyä, sinä päätät pyöräileekö vai ei. Koulu kyllä voi antaa suosituksen joka on verhoiltu kieltomuotoon, mutta ei siitä mitään seuraa jos et suositusta noudata.
Koulun "kiellot" ovat vain suosituksia, eivät mitään lakeja. Niitä voi jättää noudattamatta oman harkinnan mukaan ihan vapaasti. Meillä on jätetty todellakin. Ei ihan kaikkeen järjettömään tyranniaan pidä sentään suostua.
mutta meidän perheessä nyt vaan on ollut tapana noudattaa annettuja sääntöjä ja niin haluamme opettaa myös lastamme tekemään.
Erilaisissa yhteisöissä - koulu, työpalkka jne. - nyt vaan on loppupeleissä kaikille miellyttävämpää toimia kun mennään kaikille yhteisten pelisääntöjen mukaan - vaikka ne eivät juuri minua sillä hetkellä miellyttäisikään.
ymmärrätkö, koululla ei ole juridista oikeutta kieltää pyöräilyä. Koululla on oikeus vain suositella miten koulumatkat kuljetaan, ei määrätä. Koulujen säännöt tulee perustua lakiin, ilmeisesti teidän koulussa lakia ei tarvitse noudattaa edes rehtorin.
Jos sääntöjä ei pystytä perustelemaan vaan ne nyhjätään tyhjästä (esim. pyöräilykielto) tai ne ovat suoraan epäoikeudenmukaisia (apartheid, jim crow, naispalkkalait), sääntöjen kyseenalaistamaton noudattaminen on yleensä epämiellyttävämpää ja haitallisempaa koko yhteisölle.
Musta ei saa kieltää, koska joillakin lapsilla on pitkä koulumatka.
Antaisin mennä ja keskustelisin opettajan kanssa siitä.
Omani on tokalla ja kulkee kävellen, mutta matka on lyhyt.
Meillä tosiaan oli vain puhetta tuosta "kiellosta" mutta terkkari mainitsi myös, että rehtorin luvalla saattaisi saada "vapautuksen*" tuosta säännöstä.
Ajattelin tosiaan, että se olisi ihan "ehdoton" kun saman kadun isommat lapset ovat aikoinaan aina kouluun pari ekaa vuotta kävelleet. Ja sama linja on kaikissa kaupungin kouluissa.
Meillä koulussa sanottiin, että kyseessä on suositus, jonka mukaan kaikki perheet ovat toistaiseksi menneet.
Ekaluokkalaisia ja koulumatkoja on monenlaisia: oman ekaluokkalaiseni polkupyörässä ovat vielä apupyörätkin paikallaan, eikä hänellä koulumatkaakaan ole kuin joitakin satoja metrejä. En kokisi millään lailla epäreiluksi, jos joku kauempana asuva lapsi saisi "poikkeusluvan" tulla kouluun pyörällä.
Eiköhän tässä siis haeta sitä, että ne lapset, jotka eivät vielä osaa ajaa turvallisesti kouluun, eivät ala mankua vanhemmiltaan pyöräilylupaa "kun toikin saa". Varmasti yksittäistapauksissa löytyy koulunkin puolelta ymmärrystä. Joku vanhempi saattaa paheksua sääntöjen rikkomista, mutta loppu viimeksi jokainen on vastuussa omien lastensa turvallisuudesta.
Oppilaat on vakuutettu koulumatkoja varten, joten on ymmärrettävää, että koulu pyrkii minimoimaan riskit. Me kaikkihan tiedämmme millaisia pyöräilijöitä nuo 7-8-vuotiaat vielä ovat. Toisaalta yli kahden km:n koulumatka on aika pitkä kävellä, joten pyöräillen sen taittaa aika paljon nopeammin. Monella on myös ihan turvallinen reitti pyöräteitä pitkin, ilman kadunylityksiä. Vanhemmat voivat käyttää omaa harkintaansa asiassa.
t. ope, jonka lapset ovat pyöräilleet 2,5 km:n koulumatkan jo ekalla luokalla.
Meidän lasten koulussa muuten tuo suositus tuli vasta rehtorin vaihduttua ja sanamuoto oli varmaan aikalailla "eka- ja tokaluokkalaiset eivät pyöräile kouluun".
1 ja 2 luokkalaiset ei saa mennä pyörällä kouluun.
Täällä maalla kyllä saa vaikka joutuvat jotkut kulkemaan pikatien vierustaa ilman pyörätietä...