talvivauvan vaunuttelu
Meillä laskettu aika joulukuun puolessa välissä.
Olen kuullut, että talvella vauvaa saisi vaunutella alle 12 asteen pakkasessa vain hetken kerrallaan.
Osaako joku kertoa tästä "säännöstä" enemmän tai linkittää johonkin toiseen keskusteluun koska itse en löytänyt netistä mitään järkevää keskustelua aiheesta..
Kiitos!
Kommentit (8)
http://www.ksshp.fi/public/default.aspx?contentid=2847&nodeid=24790
talvella noin kahden viikon iässä 10-15 minuutista alkaen pidentäen aikaa päivittäin. Vauvaa puettaessa ja suojattaessa tulee huomioida sään tuulisuus ja sateisuus. Kesällä vaunut tulee pitää varjossa, ettei lämpötila umpinaisissa vaunuissa nouse liian korkeaksi. Talvella ulkoilun pakkasrajana on hyvä pitää -10-15 astetta. Vauvan kädet ja jalkaterät ovat erittäin herkät paleltumaan kylmässä säässä, suojaathan ne kunnolla. Vauvan lämpöä voi seurata niskasta ja vartalolta. Sopivasti puettu vauva nukkuu tyytyväisenä.
mutta sitten ei oikeasti ole mitään pakkasrajaa ulkoilulle. Tosin, jos mittari näyttää yli -30 ja pakottavaa tarvetta ei ole vauvan kanssa lähteä mihinkään, niin kannattaa miettiä kahdesti.
Vauvalle hyvin päälle, raa'alla pakkasella harso vaunun eteen.
vastauksista ja linkeistä! Kumma kun en itse noita löytänyt.
Isovanhemmat asuvat tuossa kilometrin päässä ja maltan tuskin odottaa että pääsisimme sinne vauvan kanssa kylään vaunuttelemaan.
Mutta tietenkin vauvan ehdoilla mennään. Toivottavasti joulukuussa/alkuvuonna ei ole kovat pakkaset vielä, niin päästään sitten parin viikon ikäisenä treenaamaan. Eihän tuosta kävele kuin 10 min/suunta. Vaikka toisaalta, kaksi ensimmäistä viikkoa menevät varmasti hujauksessa, kun meilläkin toiset isovanhemmat tulevat pidemmäksi aikaa kylään kun tulevat kauempaa!
Unohdit sylittelyn ;)
Miksei voi puhua normaalisti? Pidän vauvaa sylissä/ Olin vaunulenkillä/ Imetin vauvaani/ Käytän kantoliinaa.
Omat vauvani ovat toki olleet kesävauvoja, eli talvella n. puolivuotiaita. Mutta kyllä meillä on vaunuteltu melkein säässä kuin säässä. -20 asteessa on nukuttu monet päiväunet pihalla. Riittävästi vain vaatetta päälle, huppu päähän (huppu on parempi kuin pipo, lämpö haihtuu niskasta muuten), ja vaikka turkistöppöset ja tumput, niin kyllä tarkenee. Vaunujen suulle harso, ettei tuule sisään, niin vaunuissa on oikeasti paljon lämpimämpi kuin ulkona. Kannattaa kokeilla, eikä vain uskoa sokeasti suosituksia.
http://www.hel.fi/hki/terke/fi/Terveyspalvelut/Lapsille+ja+nuorille/Las…