Apua! 7-luokan matikan lähtötasotestissä tyttö sai arvosanan 5
Onkohan peli nyt lopullisesti menetetty? Matikka on tuottanut isoja vaikeuksia jo koko alakoulun ajan, nyt keväällä kuitenkin oli todistuksessa 7 eli ok numero.
Kesän aikana kaikki tuntuu haihtuneen mielestä kun ei yksinkertaisia tehtäviä pysty suorittamaan.
Itsestäni ei ole kotiopettajaksi, mun hermot ei vaan kestä vaikka osaisinkin opettaa. Eikä miehestäkään. Eikä mun aika edes riittäisi, kotona on 2 muutakin lasta.
Kommentit (15)
Mutta silti se vitosen näkeminen vähän kylmäsi. Tehtävät olis ollu helppoja jos yhtään ois mitään ollu muistissa. ap
vaan seula, jonka ilmeisesti huonon tuloksen vuoksi tyttösi voisi saada erityisopetusta siihen. Kuulostaako tutulta tai mahdolliselta?
Et kyllä auta tyttöä omalla asenteellasi yhtään.
on ollut "ok numero"?
Mutta joo, otapa joku reipas lukiolaistyttö vaikkapa antamaan tukiopetusta kotiin. Matikkaa on tosi oppia, jos vaan viitsii harjoitella.
Onkohan peli nyt lopullisesti menetetty? Matikka on tuottanut isoja vaikeuksia jo koko alakoulun ajan, nyt keväällä kuitenkin oli todistuksessa 7 eli ok numero.
Ainahan sitä yläkouluun siirryttäessä opettaja testaa luokan tason. Testistä opettaja näkee mitkä asiat pitää kerrata. En usko että lapsesi on ainoa lajissaan.
Ehdota opettajalle että lapsesi saisi tukiopetusta.
Matikka on tärkeä oppiaine jossa on syytä pysyä mukana. Positiivinen asenne perheessä ruokkii osaavuutta.
että koulussa ala-asteelta yläasteelle aiirryttäessä olisi tehty tasotestit, koska ala-asteella sai ainakin ennen numeroita ihan pärställä. Näköjään tuossa tasotestausasiassa on todella fiksuus voittanut. Opettajan on hyvä muutenkin tietää, ketkä tarvitsevat enemmän apua ja keille voi antaa vaativampia tehtäviä, etteivät tylsisty.
vaan seula, jonka ilmeisesti huonon tuloksen vuoksi tyttösi voisi saada erityisopetusta siihen. Kuulostaako tutulta tai mahdolliselta?
Yksi lähtötasotestin tarkoituksia on nimenomaan seuloa esiin erityiopetusta tarvitsevat oppilaat. Ja tietysti antaa opettajalle tietoa siitä mitä tarvitsee kerrata ym. Itse en anna testistä numeroarvosanaa, vaan ilmoitan vain pisteet tyyliin 23/36.
Ap:n kannattaisi olla opettajaan yhteydessä ja tosiaankin pyytää tukiopetusta ja kysyä erityisopetuksen mahdollisuutta, ettei lapsi putoa kokonaan kärryiltä. Todennäköisesti opettaja jotain ehdottaakin, mutta vanhemman aktiivisuudesta ei ole ainakaan haittaa.
Seiska todellakin on ihan ok numero. Ei erityisen hyvä, mutta tarpeeksi hyvä ottaen hmioon, että jo vitosella on opittu vähiimmäismäärä ja kasiss koko oppimäärä ja ysissä jo sitä enemmän. Seiska on ihan kkimääräinen numero, siis ok -ja varsinkin llaiselle, jolla on vaikeuksia, e voi olla varsinainen kehumisen arvoinen saavutus!
Toinen tosiasia on, että aika monilta oppilaita kaikilla luokka-asteilla todellakin unohtuu kesän kuluessa "kaikki". Suurin osa siitä muistuu mieleen ensimmäisen 3 viikon aikana koulussa. Oa ongelmasta johtuu ehkä myös opettajien erilaissta tavasta ittää ja kysyä asioita. Tämäkin ongeöma korjaantuu harjoituksella, kun oppilas, tottuu uuden opettajan tyyliin. Ota ap ihan rauhallisesti ja rauhoittele lastasikin: ei tämä mikään katastrofi ole, vähän tuötä ja hän saa homman taas haltuun.
Jos tilanne jatkuu niin sitten vain tukiopetukseen tai osa-aikaiseen erityisopetukseen. Mutta ei mitään panikointia tai haukkumista siinäkään vaiheessa, siitä on lapsesn kannalta vain haittaa!
Seiska todellakin on ihan ok numero. Ei erityisen hyvä, mutta tarpeeksi hyvä ottaen hmioon, että jo vitosella on opittu vähiimmäismäärä ja kasiss koko oppimäärä ja ysissä jo sitä enemmän. Seiska on ihan kkimääräinen numero, siis ok -ja varsinkin llaiselle, jolla on vaikeuksia, e voi olla varsinainen kehumisen arvoinen saavutus!
Toinen tosiasia on, että aika monilta oppilaita kaikilla luokka-asteilla todellakin unohtuu kesän kuluessa "kaikki". Suurin osa siitä muistuu mieleen ensimmäisen 3 viikon aikana koulussa. Oa ongelmasta johtuu ehkä myös opettajien erilaissta tavasta ittää ja kysyä asioita. Tämäkin ongeöma korjaantuu harjoituksella, kun oppilas, tottuu uuden opettajan tyyliin. Ota ap ihan rauhallisesti ja rauhoittele lastasikin: ei tämä mikään katastrofi ole, vähän tuötä ja hän saa homman taas haltuun.
Jos tilanne jatkuu niin sitten vain tukiopetukseen tai osa-aikaiseen erityisopetukseen. Mutta ei mitään panikointia tai haukkumista siinäkään vaiheessa, siitä on lapsesn kannalta vain haittaa!
just seiskan syksyllä ope testasi oppilaat matikassa.
Kyllä tuo tyttäresi vitonen vaikuttaa huolestuttavalta. Sinuna soittaisin opettajalle. Pahasti näyttää, että tytöstäsi ei tule matemaatikkoa, mutta siihen ei maailma kaadu. Pääasia, että selviää matikan kunnialla ja jatko-opintohaaveet ei kaadu siihen, koska useimmilla aloilla pitää pystyä edes jonkinlaiseen suoritukseen matikassa saadakseen opiskelupaikan ja selvitäkseen opinnoista.
Että kumpikaan vanhemmista ei oko osaa, tai pysty auttamaan, niin ei se vaan kasvattaa siitä luovuttajan. Jos ette itse pysty auttamaan nii järjestätte jonku sukulaisen tms auttamaan. Tai sitte sitä erityisopetusta.. Valitettavasti tuo kuulostaa siltä että lapsi on ala-asteella opiskellut ulkoa vaadittavia juttuja, ei siis sisäistän mitään kun ei nyt muista.
Sitä kun tatvitaan muuallakin kuin jatko-opinnoissa, ihan arkielämän prosenttilaskuissa, oman talouden hallinnassa, jotta pärjää lainaneuvottelussa ja saa tilattua itselleen verokortin, suunnitella perheen talousmenot, rakentaa hiekkalaatikon jne..
just seiskan syksyllä ope testasi oppilaat matikassa.
Kyllä tuo tyttäresi vitonen vaikuttaa huolestuttavalta. Sinuna soittaisin opettajalle. Pahasti näyttää, että tytöstäsi ei tule matemaatikkoa, mutta siihen ei maailma kaadu. Pääasia, että selviää matikan kunnialla ja jatko-opintohaaveet ei kaadu siihen, koska useimmilla aloilla pitää pystyä edes jonkinlaiseen suoritukseen matikassa saadakseen opiskelupaikan ja selvitäkseen opinnoista.
todennäköisesti on myös yläkoulussa.