Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en tajua, mikä idea on lehtijutulla jossa annetaan ruokaohjeet viikoksi 50€.

Vierailija
18.08.2012 |

Olen pitkään seurannut viikonlopun Ilta-Sanomien ruokaohjesivua jossa on ruokaohjeet viikoksi (eli 5 päiväksi). Ensinnäkin, meillä pitää ainakin olla ruokaa ihan seitsemänä päivänä viikossa, ja toiseksi mitä ideaa on siinä että tekee jonkun ruuan 5 kertaa viikossa 50€:llä? Sitä rahaa menee kuitenkin muihinkin aterioihin kuin siihen yhteen, ja miksi ne ruuat siinä on aina niin sekalaisia? Nytkin oli jotkut sillivoileivät yhtenä päivänä, mikä perhe sillä elää? Monesti on jotain kasvissössöä jolla ei iso mies eikä kasvuiässä olevat lapset ainakaan elä. Jotain lihaa pitää olla, ja enemmän kuin 200g koko porukalle. Osa ohjeista kävisi vaikka lounaaksi, osa vaikka välipalaksi, mutta viikkoa niillä ei elä, eikä edes viittä päivää. Ehkä sellainen perhe jossa kaikki ovat anorektikkoja... ja tekevät työkseen jotain tietokoneen napin painamista, ettei vaan kulu energiaa.

Tekeekö joku niitten ohjeitten mukaan ruokia? On ihan onnessaan että nyt ruokin perheen tosi halvalla, 41€ ja risat?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan viikossa on 7 päivää, niin mikä ihmeen viikon ruokalista on 5 päivän lista.

Toisekseen jos ajatellaan, että 10 euroa menisi yhden päivän ruokaan, niin se on arkiruoasta mielestäni jo aika paljon - siis perheessä jossa kaikki syövät lounaansa töissä/koulussa/päiväkodissa ja jos perheessä ei ole kuin se 3-4 jäsentä. Meillä suositaan arkiruokana laatikoita, keittoja yms., niin kyllä 10 eurolla saa jo aika hyvin. Minä en itse syö juuri mitään enää iltapäivisin ja lapsetkaan ei kauheasti vetele. Joten tuollaisesta yhdestä satsista syö meidän perhe joskus kahtenakin päivänä.

Meillä "ongelmana" ei niinkään ole se, etteikö arkiruokaa saisi tehtyä suht edullisesti, mutta viikonloppuisin sitten tehdään se kaksi ruokaa per päivä ja yleensä syödään tosi hyvin ja herkutellaan myös. Silloin ei tosiaankaan ruokaa saada 10 eurolla päivässä.

Vierailija
22/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri jauhelihakeiton ja siitä söi meidän 3 hlö perhe. Huomiselle riittää paitsi minulle lounas, mutta myös päivällinen kaikille samasta sopasta. Soppaan tuli:

375g luomunautajauhelihaa (-50%) 2,80€

1 pss perunasipulisekoitusta 0,80€

1 iso porkkana 0,20€

Kaksi liemikuutiota (luomu) 0,50€

yht. 4,30€

.

Olen suht pieni 80 kiloinen mies ja tuo menee kerralla jos meinaa että nälkä lähtee. Sama näissä padoissa joihin lisätään 300-400 grammaa jauhelihaa ja pitäisi riittää neljälle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiiksi grillattu broileri 5,90 + siihen riisiä 50 senttiä ja litra maitoa 70 senttiä. Helppoa ja hyvää kolmelle.

Vierailija
24/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoksia tuntuivat olevan.

Kanankoipia varattu 1 per syöjä, ei siinä ole paljon mitään syötävää.

Mitä oikein teet työksesi, kun kulutat tuollaisia määriä? Vai onko ongelmia painon kanssa?

Vierailija
25/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nauratti se sillivoileipäpäivä; niillä kaloreilla pitäisi pärjätä jonkun raavaan miehen vuorokausi vai...? Yhdellä sillivoileivällä...?

Luen kaikenlaisia reseptipalstoja siellä sun täällä; joskus niistä saa jotain kivaa uutta ideaa omiin kokkauksiin.

Vierailija
26/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä nuo ateriat voivat hyvinkin sopia kevyttä työtä tekevän henkilön arkipäivällisiksi. Siitä huolimatta pelkästään arki-iltojen päivällisainekset eivät riitä koko perheen ruokkimiseen viikon ajan. Jos perhe pitää ruokkia viidelläkympillä koko viikon, mihin ovat jääneet jutusta aamiaisainekset, lounaat, välipalat ja iltapalat?

Vierailija
27/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuosta syötäisiin ainakin yhdet annokset ja jos keiton kanssa on esim. tummaa leipää juustolla, en tosiaankaan saisi menemään koko kattilallista edes mieheni (myöskin 80kg pintaan) kanssa! Ja luomuliha muuten täyttää paremmin.

Vierailija
28/36 |
20.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanankoipia varattu 1 per syöjä, ei siinä ole paljon mitään syötävää.

Minkä kokoisia perheenjäseniä sun ruokapöydästä löytyy jos yksi kanankoipi ei riitä?? Ymmärtäisin jos puhuttais vaikka kanansiivistä, mutta KOIPI!! Montako olet sitten tottunut ahtamaan nassuusi että nälkä lähtee?

Minulla painoa hieman yli normaalipainon enkä ikimaailmassa saisi yhtä kanankoipea enempää sullottua mahalaukkuuni, paitsi jos lisukkeita ei ole tarjolla, eli ruokana on vain pelkkää kanankoipea.

Vierailija
29/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, kun ottaa nahan ja luut pois, jää aika pieni köntti lihaa, kaipa sitä saa mahansa täyteen jos ahtaa sen pienen kanan nokaren lisäksi lautasellisen riisiä ja toisen salaattia, ja leivät ja maidot päälle. Minä en yleesä syö pahemmin kanankoiven kanssa lisukkeita, syön muutenkin pieniä annoksia, mutta voin kyllä minäkin rääpiä kaksi koipea. Kyllähän sitä ihmiset syö rintapalojakin, niissä on ainakin kolminkertainen määrä lihaa, laitetaanko teillä sitten koko perheelle ruoka yhdestä rintapalasta?

ap

Vierailija
30/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantai: Porkkana-maissisosekeitto (porkkanaa, pakastemaissia, sipulia ja vähän tuorejuustoa) 6,40€

Tiistai: Lohi-pinaattipasta (puoli kiloa pastaa ja puoli kiloa lohta) 13,90€

Keskiviikko: Herne-kukkakaalipiirakka (vähän kukkakaalta ja desi pakasteherneitä, ranskankermaa, tuorejuustoa ja juustoraastetta) 11,20€

Torstai: Punajuuri-kookoskeitto (punajuurta, bataattia ja 2dl kookosmaitoa) 6,20€

Perjantai: Siskonmakkarakeitto (puoli kiloa keittojuureksia ja puoli kiloa siskonmakkaraa) 5,90€

Yhteensä 43,60€

Nuo maanantain ja torstain keitot taas ihan höpöhöpöä, perjantain keitto ok, jos lisää vähän perunaakin. Lohipasta on varmaan ihan täyttävää, ja keskiviikon piirakka on varmaan parempi kuin nuo laihat keitot, mutta ei mitään oikeaa ruokaa sekään.

Vierailija
31/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään viikossa 12-14 ateriaa ja kaikki syövät kaikki ateriat kotona. Mies on fyysisessä työssä päivät (noin 8-10 h) ja illalla treeneissä kuusi kertaa viikossa. Mä olen ihan normitoimistotöissä ja voisin varmaan elää oikein hyvin noilla lehden ruokalistan mukaisilla sapuskoilla. Miehelle se vain ei riitä, koska kulutus on noin 4000 kaloria päivässä.

Proteiinia on pakko saada tarpeeksi ja sitä saa helpoten lihasta ja maitotuotteista sekä pavuista. Jauhelihaa meillä jatketaan aina soijerouheella.

Ja on turha vedota entisaikojen elämäntapaan ja ruokavalioon. Nykyisellä ruokavaliolla on nuorten miesten (ja naistenkin) keskipituus kasvanut koko ajan. Jos kasvavat nuoret miehet söisivät edelleen vain ruisleipää, naurista, puuroa ja perunoita ja liha olisi harvoin tarjoilla ollutta herkkua, niin miehet olisivat myös paljon nykyistä lyhyempiä kuin nykyisin.

Vierailija
32/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee siis n.50g lihaa, 70g perunasipulia (jos pussi 500g) ja 1/7 porkkana henkeä kohden. Olette kyllä tosi pieniruokaisia, ehkä ei kannata jaella täällä näitä ohjeita mitenkään yleispätevästi kaikille sopivaksi.

1 iso porkkana 0,20€

yht. 4,30€

Vierailija
33/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymppi päivässä pitää riittää koko päivän ruokiin, ei sitä kannata tuhlata sosekeittoihin tai salaatteihin. Sosekeittopäivänä olisi porukka tunti ruoan jälkeen tekemässä voileipiä...

Vierailija
34/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri jauhelihakeiton ja siitä söi meidän 3 hlö perhe. Huomiselle riittää paitsi minulle lounas, mutta myös päivällinen kaikille samasta sopasta. Soppaan tuli:

1 iso porkkana 0,20€

yht. 4,30€

.

Olen suht pieni 80 kiloinen mies ja tuo menee kerralla jos meinaa että nälkä lähtee. Sama näissä padoissa joihin lisätään 300-400 grammaa jauhelihaa ja pitäisi riittää neljälle...

Meillä tehdään jauhelihakeitto johon tulee 400g jauhelihaa, 6 keskikokoista perunaa ja 2 pussia keittojuureksia. Siitä syö fyysistä työtä tekevä mieheni mahansa täyteen (178/80), minä syön mahani täyteen (162/87) ja 2v lapsemme syö siitä. Lisäksi sitä jää miehelleni evääksi töihin ja lapsi syö siitä vielä lounaan seuraavana päivänä.

Vierailija
35/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..syödään jotain rasvaista (esim. ylempänä ehdotettu ranskankerma) sekä sitä leipää (lisukkeineen). On tutkittu juttu että keitto täyttää parhaiten!

Vierailija
36/36 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä isokin mies kasvisruualla elää. Eikä MT muuten ole ainoa korkean profiilin nyky/entinen urheilija joka on kasvissyöjä/vegaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä