Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspäivärahan veroprosentti? Matalampi??

Vierailija
10.06.2008 |

Kun jää äitiyslomalle ja alkaa saada äitiyspäivärahaa, niin muuttuuko veroprosentti automaattisesti pienemmäksi vai pitääkö se muuttaa itse? Minkä verran voisi olla oletettu veroprosentti jos bruttotuloista se on 27 % tällä hetkellä (vuositulot n. 30 000 EUR/Vuodessa)?

Ja paljonko prosentuaalisesti bruttotulot/kuukausi pienenee äitiysrahan myötä? Joku sanoi, että äitiysraha on 60% bruttokuukausitulosta, pitääkö paikkaansa?

Olisin tod. kiitollinen pikaisesta vastauksesta!!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitää kait ilmoittaa itse Kelaan. Uuden voi katsoa joko netistä tai soittamalla verotoimistoon. Itellä päätös tuli just ja äitiysraha on noin 63 % bruttotuloista, netto noin 65.

Vierailija
2/8 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mulla tulisi olemaan veroprosentti 27% sijaan äitiyspäivärahalla 29% ???? Miten se voi olla mahdollista???! Eikös sen pitäisi laskea rutkasti kun tulotkin laskee? Nyt ei ymmärrä.... *nolona*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo ollut työmatkakuluja vähennyksinä veroilmoituksessa, sen kun muuttaa prosentin pienemmäksi.

Vierailija
4/8 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hain just uuden veroprosentin ja näyttäisi tippuvan, kiva ylläri :)

nro2

Vierailija
5/8 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

prosentti jäi niin lähelle palkasta menevää prosenttia etten muuttanut sitä. Riippuu päivärahan määrästä..

Hoitovapaalle jäädessäni taas hain kyllä muutosverokorttia sosiaalietuuksia varten, jolloin prosentti tippui huomattavasti. Ja pitää hakea itse, netissäkin voi täyttää lomakkeen.

Vierailija
6/8 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lopputulos oli että sain siltä vuodelta 200 e veronpalautusta.

Eli aika lähelle oikea prosentti näytti olevan valmiiksikin, kun heitto ei ollut tuon suurempi.

Tällä kertaa mulla on todennäköisesti liian alhainen veroprosentti, mutta en ole viitsinyt muuttaa sitä. Otan mieluummin mätkyt myöhemmin sitten kun olen taas palkkatyössä ja on paremmin varaa maksaa ne.

Vierailija
7/8 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulot tippuu 40 prosenttia, niin ilman työmatkakulujakin veroprosentti on alhaisempi. Se 2 prosenttiyksikön automaattinen korotus on varmuuden vuoksi kaikkiin sosiaalietuuksiin: ettei vaan tulisi verotettua liian vähän niitä, joilla on etuuden lisäksi muutakin tuloa.

Fiksuinta on laskea vuoden kaikki tulot (äityspäivärahaan löytynee laskureita?) ja tilata uusi verokortti loppuvuodeksi. Pitää muistaa että lopullinen verotus tehdään kaikkien tulojen perusteella, korkea palkka tai ylimääräiset tulot alkuvuodesta pitävät prosentin korkealla loppuvuodesta myös äitiyslomalla ollessa, vaikka päiväraha ei olisikaan huima. Eli laskemaan vaan, ei kannata arvuutella verojaan, kun ne voi itsekin laskea ja selvittää etukäteen ihan tarkalleen.

Vierailija
8/8 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sosiaalietuuksista ei saa samoja vähennyksiä kuin ansiotuloista. Päin vastoin siitä on etua jos on muita tuloja: silloin saa ne ansiotulovähennykset!

Ottakaa huomioon myös se, että työtulosta pidätetään veron lisäksi n. 5% muita kuluja: eläkemaksuja, sosiaaliturvamaksuja. Sosiaalietuuksista ei näitä oteta pois. Eli jos palkkatulossa on ollut veroprosentti 27% niin todellisuudessa on käteen jäänyt 68% palkasta, ei suinkaan 73%. Sosiaalietuudesta taas jää tasan tarkkaan se 71% käteen, joka jää kun vähennetään 29% veroa.

Jos tulot tippuu 40 prosenttia, niin ilman työmatkakulujakin veroprosentti on alhaisempi. Se 2 prosenttiyksikön automaattinen korotus on varmuuden vuoksi kaikkiin sosiaalietuuksiin: ettei vaan tulisi verotettua liian vähän niitä, joilla on etuuden lisäksi muutakin tuloa.

i]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän