Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nyt kannattaa opiskella?

Vierailija
16.08.2012 |

Alan vaihdos on mielessä ja olen oikeastaan avoin kaikennäköisille mahdollisuuksille, en vain oikein tiedä mitä tällä hetkellä kannattaisi lähteä opiskelemaan. Ammattitutkintoa? Menisi kaksi vuotta AMK:n neljän sijaan. Yliopistoon en enää ajatellut mennä, en työllistynyt ekallakaan tutkinnolla (yhteiskuntatieteet) eikä 5+ vuoden putki enää huvittaisi.

En tiedä olisiko minusta kolmivuorotyöhön (sairaanhoitaja tms.) enkä ole muutenkaan hirmu ihmisläheinen. Rajaako tämä liikaa vaihtoehtoja pois?

Olen todennut, että "tylsä" päivätyö säännöllisine työaikoineen olisi minulle ideaali. Toimistotyötä, selvitystyötä jne. miten sellaista saa? Olen käsittänyt että liiketalouden/hallinnon alalta valmistuu jo liikaakin porukkaa ja työnsaanti on hankalaa?

Ei, en vieroksu työntekoa ja töissä olen nytkin mutta kivahan se olisi pidemmällä tähtäimellä tehdä työtä, johon on koulutus.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin kävin aikuiskoulutuksena merkonomin tutkinnon, mutta eipä sillä tunnu töitä löytyvän.

Yhteen työpaikkaan kun hain niin hakijoita oli n.170!!

En myöskään tiedä mitä sitä sitten voisi opiskella, kannattaako tästä enää tradenomiksikaan jatkaa, tuskin niitä töitä sitten sen enempää olisi.

Vierailija
2/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin sivuilla. En tiedä, mikä koulutus heillä yleensä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin laivanrakennusalan ammattilaisista on tällä hetkellä pulaa - koulutusta karsittiin, kuun luultiin kaiken busineksin valuvan Aasiaan.

Vierailija
4/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähesty yrityksiä ensin. Ihan vapaasti saat valita mieleisesi firmat. Kysy heiltä minkälaista ihmistä he tarvitsisivat riveihinsä, jos tarvitsevat. Jokaisessa firmassa on joku joka vastaa palkkaamisesta. Häntä sinun tulee haastatella, ellei sitten firman johtoporrasta. Anna firman asettaa kriteerit. Sitten täytät ne kriteerit, jos ne sopivat sinulle. Jos firmalla on yhtään ennaltanäköä ja visiota, he osaavat määritellä minkälaista ihmistä he tarvitsevat riveihinsä 2-5 vuoden päästä, ajan minkä koulutuksesi kestää.

Aloita kysymällä suoraan "Minkälaista työntekijää teidän firma tarvitsee riveihinsä 2-5 vuoden päästä?" Sitten kerrot itsestäsi ja tilanteestasi. Jos firman X tavoitteet ja sinun halut kohtaavat, homma on selvä.

Vierailija
5/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkintoasi jotenkin? Joku lisäpätevyys tai erikoistuminen?

Vierailija
6/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on.

Vierailija
7/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

farmasia-ala...jos kiinnostaa tylsä ja kuivakka sisätyö.

Vierailija
8/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on töitä jos haluaa tilitoimistoihin orjaksi huonolla palkalla. Yrityksiin on todella hankala päästä suoraan kirjanpitäksi, ja silloinkin saa pelätä että jonain päivänä sinut ulkoistetaan tilitoimistolle.

Mulla on tuuria, olen pystynyt välttämään tilitoimistot tähän mennessä, ja toivottavasti ei niihin tarvi alistua tulevaisuudessakaan.

Vierailija
9/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjausvelka kasvaa ja tekijöistä pulaa

Vierailija
10/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitaanko sitä kirjanpitäjän hommissa? :-) Ainakin olen olettanut, että palkanlaskijoiden ja muiden numeroita pyörittelevien pitäisi olla edes jotenkin matemaattisesti lahjakkaita, vaikka konehan se taitaa enimmät laskea. Itse olen enemmän "teksinkäsittelijä" ja paperinpyörittelijä.

Apteekkialaa ei näytä voivan opiskella kovinkaan monessa paikkaa. Elämäntilanne on sellainen, etten haluaisi muuttaa pois nykyiseltä asuinpaikkakunnaltani opintojen vuoksi, täällä on koti.

Ja todellako mitään yritystä kiinnostaa, että joku yksittäinen tyyppi olisi valmis kouluttautumaan juuri heidän tarpeidensa mukaisesti? Luulisi että nykyään työmarkkinoilta löytyy sitten jo valmiiksi niitä kouluttautuneita silloin kun tarve on.

Ehkä olen myös liian tyypillinen nainen, etten näe itseäni raksalla miesporukassa duunissa. :|

Vierailija
11/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyödyntää nykyistä koulutustasi ilman että tarvitsisi kokonaan uutta tutkintoa.

Miten ajattelit tehdä 3,5 - 4 vuoden amk-tutkinnon 2 vuodessa? Vai muistankon nyt väärin mitä alunperin kirjoitit.

No joka tapauksessa, sosiaalialaa tarvitaan myös. Ei ole vuorotyötä eikä välttämättä vaadita mitään hirvittävää ihmisrakkautta. Mutta työn sisältö mielenkiintoista toimistoajoilla (sossussa, työkkärissä, vastaanottokeskuksissa, terkkarissa jne).

Luulisi kyllä koulutuksellasi löytyvän jotain sisätyötä.. Mikä on pää- ja sivuaineesi?

Vierailija
12/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kannata? Täydennä omaa tutkintoasi mielummin. Älkää heittäkö hukkaan yliopistokoulutuksianne ihmiset!

Vierailija
13/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vanha vitsi, ettei kirjanpitäjä osaa päässään laskea. Sen verran pitää tajuta, minne ne numerot tungetaan.

Joo, tällä alalla on töitä, jos on hyvä tekijä. Kannattaa mennä vaan sinne tilitoimistoon opiskelemaan... (Ei saa haukkua tilitoimistoa orjatyöksi, itse tykkäsin kun sai olla erilaisten yrittäjien kanssa tekemisissä - joku suuri tilitoimisto voi kyllä olla sen verran möhkö, ettei sun tarvitse ymmärtää yritystoimintaa vaan olet koko ajan korvattavissa, koska siinä ei vaadita ammattitaitoa vaan tietojen syöttämistä jräjestelmään)

En minäkään enää lähtisi täysipäiväiseksi opiskelijaksi, mutta töiden ohessa voisin opiskellakin.

Vierailija
14/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun yliopistosta pukkaa joka vuosi saman alan porukkaa pihalle niin voitte arvata mikä tilanne on.

Valtiotiede siis oli pääaineena, sivuaineenakin kaikkea turhaa, esim. filosofiaa.

Enpä juuri ole nykyään edes kiinnostunut koko alasta, mikä tuli teininä valittua, joten uusi tutkinto ei sinänsä ahdistaisi. Jos vain joku olisi kertonut silloin lukiaikoina miten pilipalitutkinto tuo on, olen tällä hetkellä kouluttamattomien kanssa samassa pisteessä työmarkkinoilla!

Vierailija
15/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin eräänä kertana siellä asioineena katseltiin yhdessä työkkärin virkailijan kanssa 1-2 vuoden takaisia tilastoja seudun parhaiten/huonoiten työllistyneitä ammattinimikkeitä.

Vierailija
16/17 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivätyö, arkipäivät. Terveyskeskukseen tai sairaalaan näytteenottoon.

Oppisopimuksella hammashoitajaksi.

Vierailija
17/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin eräänä kertana siellä asioineena katseltiin yhdessä työkkärin virkailijan kanssa 1-2 vuoden takaisia tilastoja seudun parhaiten/huonoiten työllistyneitä ammattinimikkeitä.

Ammattibarometri ilmestyy 3-4 kertaa vuodessa jokaisessa TE-toimistossa. Löytyy ihan nettisivujen kautta - ei tarvitse sitä varten mennä työkkärikäynnille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan