Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat kohtelevat 9-vuotiasta kuin murrosikäistä

Vierailija
16.08.2012 |

Meillä loppuvuodesta syntynyt tyttö, nyt neljäsluokkalainen, vielä 9-vuotias.

Leikkii vielä paljon, viihtyy lähellä ja sylissä, äidin ja isän mielipiteet tärkeitä. Toki ei mikään pikkupikkutyttö enää ole. Kaverit on tärkeitä, vaatteet kiinnostaa kovasti jne.

Mutta, minun mielestäni hän on vielä LAPSI.

isovanhemmat puhunut hänestä "nuorena" ja "teininä", ihmettelevät barbie-leikkejä ja naureskelevat leluhaaveille. heillä ollessa tv:stä katseltaisiin vain aikuisten sarjoja, Pikku kakkonen on isovanhempien mielestä liian lapsellinen.

Hä?

Olenko minä tippunut kärryiltä? Onko 9v jo "nuori"?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vissiin niitä ikiteinejä itse?

Vierailija
2/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tod. leiki enää barbeilla tai oikein muillakaa leluilla, eikä katso Pikku-Kakkosta.

Ja tää minun lapseni on silti lapsekkaampi kuin valtaosa luokkalaisistaan.

Ja harrastuksissa se "nuorten" osuus alkaa juurikin 9 vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kato pikkukakkosta, haloo?!

Vierailija
4/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilta todella kummaa käytöstä minusta, ei toki 9-vuotias mikään teini ole. Eikä siinä ole mitään pahaa jos lapsi on niitä jotka viihtyvät pidempään ihan lapsena eli tykkää sylittelystä, barbeista jne. Meidän lapset ei ole 9-vuoden iässä (nuorin on nyt 9) enää tuollaisista välittäneet ja luulen että suurin osa ei Pikku Kakkosta enää katso ja leiki barbeilla, mutta mitäs sitten. Ei lapselle saa naureskella tuon takia silti.

Vierailija
5/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kauheeta???? Ei se sitä rippi-ikäisenä enää katso. Herätkää nyt hemmetin pääkaupunkiseudun pissisten mammat.

t: Ei ap ja itsellä tyttö, joka ei katso pikku2

Vierailija
6/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitsi eilen iltapiirretyksi Nalle Puhia.

Vierailija
7/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu luokan tyttöjen kanssa pojista. Lähinnä miten "ärsyttäviä" ne on.

Ei ole katsonut Pikku Kakkosta enää vuosiin. Katsoo Waverly Placen velhoja, eipä paljon muuta telkkarista. Pelaa tietokoneella MovieStarPlanetia ja hoitaa virtuaalihevosia Howrse-sivustolla. Kuuntelee radiota ja jotain tämän hetken ykkösteinisuosikkeja.

Ei enää varsinaisesti leiki mitään, ainakaan Barbeilla. Rakentelee Lego Friendseillä kampaamoita ja musiikkistudioita. Käy kavereiden kanssa kävelyllä ja leikkipuistoissa.

Vierailija
8/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pikku kakkosen aktsomisessa? Meillä katsoo välillä 5-luokkalainenkin. Tosin ei ehkä katsoisi, ellei olisi nuorempia sisaruksia, jotka sitä katsoo. Mieluummin pikku kakkosta kuin jotain salattuja elämiä.

Vierailija
9/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon siitä onko nuorempia vai vanhempia sisaruksia ja millaisia kaverit ovat.

Mun neljäsluokkalainen ja kaverinsa leikkivät edelleen paljon esim. pienillä eläinhahmoilla. Ei tuossa iässä tarvitse ainakaan mitään teinijuttuja vielä olla.

Olisi kiva tietää miten ne 9-vuotiaat viettää aikaansa jotka ei enää leiki?

Vierailija
10/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä kattoo edelleen, ikää 68 vuotta :D

Vierailija
11/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 4-luokkalainen leikkii nukeilla,MUTTA vain pikkusiskonsa kanssa(ekaluokkalainen) ja niin ettei kukaan kaveri saa tietää..mutta selvästi on vielä haluja olla lapsi,niinkuin tietysti vielä onkin.Kavereiden kanssa ollaan sitten jo vähän isompaa tyttöä,tosin yksi tytön koulukaveri leikkii meijän tytön kanssa barbeilla vielä..Mä oon sitä mieltä että voi kun leikkiskin vielä pitkään noit barbi ja nukke leikkejä,kyllä tässä maailmassa kerkee leikkejä isojen leikkejä kun se aika tulee!Mua suorastaan surettaa aina se vaihe,kun huomaatettä lapsi lopettaa leikkimisen,se on tietenki luonnollinen tapahtuma,kun kasvetaan isommiks,mutta se mielikuvituksen ja leikin huoleton maailma jää taakse..

Vierailija
12/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että aika monet neljäsluokkalaiset katsoo pikku kakkosta, ainakin täällä meillä päin.

Ympäristöllä on varmaan suuri merkitys, samoin vanhepien ja kavereiden asenteilla. Me asutaan Helsingissä ja kyllä täällä useimmat pyrkivät pitämään lapset lapsina mahdollisimman pitkään.

Vierailija
13/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon siitä onko nuorempia vai vanhempia sisaruksia ja millaisia kaverit ovat.

Mun neljäsluokkalainen ja kaverinsa leikkivät edelleen paljon esim. pienillä eläinhahmoilla. Ei tuossa iässä tarvitse ainakaan mitään teinijuttuja vielä olla.

Olisi kiva tietää miten ne 9-vuotiaat viettää aikaansa jotka ei enää leiki?

Ne joilla on pienempiä sisaruksia, pysyy kiinni "lasten" leikeissä ja ohjelmissa pidempään. Monesti sisarussarjojen nuorimmat taas seuraavat isompia sisaruksiaan ja ns. aikuistuvat aiemmin.

Kaveriporukan paine vaikuttaa ehkä eniten, mutta myös omien vanhempien mielipiteellä on vaikutusta. Jos vanhemmat tekevät kauheesti rajaa siinä, mikä on minkäkin ikäiselle soveliasta, niin kyllä lapsikin sen äkkiä mieltää. Eikä vanhempien ole mikään pakko antaa lapsen toteuttaa kaikkia yrityksiään kasvaa lapsenkengistä nopeasti ulos.

Väitän, että alakoululaiset haluaisivat vielä leikkiä, mutta em. asioista riippuu, leikkivätkö he vai notkuvatko muka-aikuisina jossain kulmilla. Mulla itselläni oli aikoinaan ala-asteella yksi kaveri, joka leikki minun kanssani salaa. Hänellä oli isompia sisaruksia, jotka nauroivat tuon kaverini leikeille. Hänellä oli myös muita kavereita, joiden kanssa hän notkui kulmilla ja esitti aikuista. Minun kanssani hän leikki barbeilla lähimetsässä... Tästä ei yhteisestä sopimuksesta koskaan puhuttu kenenkään kuulleen, eikä oikeastaan meidän kaveruudestakaan. Minullakin oli muita kavereita, joiden kanssa olin koulussa. Oltiin ihan eri piireissä.

Vierailija
14/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

i lapsi

Vierailija
15/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun siskon tyttö aikoinaan tuli meille kylään, toiselle paikkakunalle. Hän leikki, ulkonakin, leikkipuistossa, pystyi olemaan lapsi ja lapsellinen, kun ei ollut luokkakaverit näkemässä.

Oma 9 v ja 5 v menivät kesällä aivan täysiä leikkipuistossa, tosin olimme lomalla ja toisessa kaupngissa. Ilmeissti pitää välilä mennä eri kaupunkiin, tai edes kauemmaksi, että lapsi saa olla lapsi ilman, että luokkakaverit näkee ja alkaa haukkua.

Huimalat ja hoplopit ovat nykypäivän luvallisia leikkikenttiä isoillekin. Harmi. Mutta onneksi edes jossain,

Vierailija
16/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat jostain syystä aikuistaa lasta ennen aikojaan.

Vierailija
17/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös neljäsluokkalainen, 10-vuotias, ja kyllä katselee sekä pikkukakkosta, että leikki Barbeilla, nukketalolla, paperinukeilla, legoilla (muillakin kuin Lego Friendseillä). Leikkii vielä joskus nukeilla ja Petshopeillakin.

Vierailija
18/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta ei katso tv:stä.

Leikkii ihan täysillä vielä barbeilla (vasta halusi uuden) ja paperinukeilla ja leikkipuistot on parhaita paikkoja.

Kaverit ovat samalaisia ja ei mulla tulisi mieleenkään sanoa noita teineiksi/nuoriksi/tms. Lapsia he ovat edelleen ja lapsina niitä kohtelen.

Vierailija
19/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 9, tosin poika, katsoo lastenohjelmia ja leikkii legoilla.

On vaarallista, jos liian nuori lapsi sysätään aikuisten maailmaan, lapsuus on muutenkin hyvin lyhyt elämänvaihe. Pidä vaan lapsesi iän mukaisissa leikeissä ja puolusta hänen oikeuttaan olla lapsi. On hyvin vähäistä vastuunkantoa vanhemmilta, antaa esim tehdä facebook-profiili jo 9 vuotiaalle tai muutoin kohdella kuin teini-ikäistä.

ap- pidä puhuttelu isovanhemmille!

Vierailija
20/32 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan täysin on lapsi vielä. Leikkii leluilla ja muutenkin touhuaa lapsen lailla. Ei todellakaan mikään murrosikäinen vielä mutta en ole koskaan törmännyt asenteeseen että joku pitäis tän ikäistä vielä teininä. HASSUA!