Kyllä nämä koulujen alkamiset klo 8 on rasittavia
Ihan yhtä hyvin voisivat alkaa klo 9 ja kestää sitten sinne klo 16. Tämä on minun ja lapseni mielipide. On turhan aikaista herätä klo 6! Meilläkin yhtenä iltana harrastus kestää klo 20 eikä muutenkaan ehdi nukkumaan ennen klo 21. Ja itse tulen pahimmillaan klo 02 töistä ja aamulla sitten tosi hauska nousta laittamaan lapsi kouluun. Toki osaisi itsekseenkin lähteä, mutta oispa tylyä itse jatkaa nukkumista, kun toinen silmät ristissä toimittaa aamujutut. Hauskempaahan se ois opettajillekin, monilla on hoitoikäisiä lapsiakin.
Kommentit (8)
Aamut on pienelle koululaiselle pitkiä olla yksin kotona ja odottaa milloin pitää kouluun lähteä. Jos vanhemmat lähtevät töihin jo 5-7 aikaan, joutuu lapsi olemaan todella kauan yksin. Parempi olisi silloin, että koulu alkaisi jo klo.8.
En olisi uskonut, että minäkin tällaisesta joskus valitan, mutta hieman kyllä närästää. Meillä lapsella alkaa koulu JOKA aamu klo 8, ja sillä toisella luokan ryhmällä alkaa klo 9. Olisi kai nuo kellonajat toisinkin jakaa, niin että kaikilla lapsilla olisi ollut välillä se myöhäisempi aamu. Nyt siis koko talvi joka aamu kahdeksaksi ja sitten pitkä iltapäivä yksin kotona.
kouluun klo 10, mutta se on nimenomaan vanhempien toivomus ja johtuu turvallisuuskysymyksistä, että koulu alkaa klo 8 ja koulun jälkeen on iltapäiväkerho. Opet kyllä nukkuisivat mielellään tunnin enemmän...
Klo 8 on hyvä, ehdin viedä lapset ja töihin ajoissa ja pääsen sitte puoli viisi lähtemään kotiinkin päin ja iltapäivällä lapset ei ehdi siten kerhon jälkeen olla kuin tunnin yksin kotona.
Meillä ainaki sai toivoa a tai b ryhmää eli alkaa klo 8 tai 9.
T. Yh mutsi
Ei ole montaa aamua vielä ollut mutta kyllä närästää jo! Ja kun on otettava nuoremmatkin lapset mukaan alussa! Miten nopeasti te olette päästäneet koululaisen kävelemään yksin kouluun? En minä vielä uskalla ja menemme koko porukka! Kyllä närästää kun on totuttu heräämään siinä 8-9 maissa, riippuen onko eskaria vai ei. Nuorimmat tykkää nukkua yhdeksään.... Illalla mennään nukkumaan kello 20 oli arki tai ei.
Kotimammoille tämä 8-aamusysteemi on ainakin raskas!
Meillä koulut alkaa aina 9.00, ihan kiva, että lapsi saa nukkua pidempään ja katsella vaikka lastenohjelmia.
Mutta, mutta....tulevaisuudessa kun koulukyyditys loppuu ja alkaa omatoiminen kulkeminen koululle (meillä ylittyy 100m tuo 3km raja) olisi niin kiva, että lapsen voisi heittää työmatkan yhteydessä koululle odottelemaan (eli siksi 20min ajaksi).
Muuten en olisi huolissani tuosta matkasta, mutta 80km/h koko matka ja sillan ylitys. Kunta sitä mieltä, että tie on turvallinen, kevyen liikenteen väylää ei ole.
(Nyt tietysti joku voi sanoa, että mitäs asutte noin "syrjässä", mutta kaikki palvelut, paitsi se koulu on ihan tässä liki, joten syrjäseudeuduksi ei tätä voi kutsua.)
Muuten oltaisiin saatu koko perhe nukkua tänäänkin klo 8 asti, mutta ei, kun minun piti laittaa kello herättämään 6.30, että teen lapselle aamupalaa jne laitan matkaan, taxi tulee 7.30. sitten tulevatkin jo 12 jälkeen kotiin, ei mitään järkeä!!!