Ostolakossa muuttunut
En voi olla ainoa, jota ärysttää. Virve hehkuttaa jatkuvasti omaa erinomaisuuttaan ja ahkeruuttaan sekä jaksaa muistuttaa opintojensa vaikeudesta ja Lontoossaa saamaansa opetuksen korkeasta tasosta. Kehujen aiheeksi kelpaavat myös (videon perusteella hyvin keskinkertainen) kielitaito, ruotsalainen poikaystävä, Tukholman-asunto... Postauksista paistaa läpi se, että Virve pitää itseään huippuälykkäänä ja kuvittelee olevansa jo asiantuntija niin kosmetiikan kemiassa, lainsäädännössä ja markkinoinnissakin. Mitäs ne opinnot ovat kestäneet, reilun vuodenko? Varsinaista kemian asiantuntijuutta, kun lukion ykköskurssin asioitakin piti tankata kuukausikaupalla. Eivät ne banaanidieettikoulutehtävätkään varsinaisesti saa vakuuttuneeksi.
Ikävä sitä Virveä, jonka blogin pääpaino oli oman ylivertaisuuden korostamisen sijaan kosmetiikkatuotteiden arvioinnissa.
Kommentit (11878)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka Virve ole valmistunut lukiosta? Kävi muistaakseni jotain englanninkielistä, mutta eikös hän vaihtanut suomenkieliseen sitten 🧐 millä papereilla pääsi sitten ammattikorkeaan?
Kävi pitkään lukiota mutta vaihtoi sitten kosmetologikouluun. Kosmetologin papereilla toki voi hakea myös estenomikouluun.
Muistat väärin: kosmetologikoulu jäi kesken, mutta lukion hän kävi loppuun. Tiedot löytyvät, kun googlettaa "kosmetologi" ja laittaa perään "site:" ja sivun osoitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka Virve ole valmistunut lukiosta? Kävi muistaakseni jotain englanninkielistä, mutta eikös hän vaihtanut suomenkieliseen sitten 🧐 millä papereilla pääsi sitten ammattikorkeaan?
Kävi pitkään lukiota mutta vaihtoi sitten kosmetologikouluun. Kosmetologin papereilla toki voi hakea myös estenomikouluun.
Muistat väärin: kosmetologikoulu jäi kesken, mutta lukion hän kävi loppuun. Tiedot löytyvät, kun googlettaa "kosmetologi" ja laittaa perään "site:" ja sivun osoitteen.
Itse asiassa Virve kertoo blogissaan että hänellä on kosmetiikkamyyjän ammattitutkinto. Kosmetologikoulu jäi kesken ja itse puhuu lukio-opinnoista eli ei ole ylioppilas vaan on käynyt lukio-opintoja. Kolmas keskeytetty koulu oli se ylempi AMK, mutta kosmetiikkamyyjän ja estenomin koulut on käynyt loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu, että tämä joku menehtyneen sukulaisen asunto, joka on ollut vuosikymmenen tai yli tyhjillään koskemattomana, ja jota Virve saa vastikkeen hinnalla vuokrata, on taas näitä Virven höpöjuttuja.
Noista asunnosta olevista kuvista näkee, että sinne on kyllä viime vuosina uusittu juttuja eikä todellakaan ole ollut koskemattomana. Virve lähtee elokuun loppuessa pois eli veikkaan että kyseessä on kalustettuna vuokrattava asunto, johon tulee syyskuun alusta uusi vuokralainen kun uusi lukuvuosi alkaa. Ulko-oven vieressä on vielä ilmoitustaulu, johon on nastoilla kiinnitetty mm. Biojätteiden lajitteluohjeet. 😝 Eihän kukaan tuollaista omassa asunnossaan pidä, eikä se varsinkaan ole siinä ollut vuosikymmentä paikallaan.
Veikkaisin että äiti ja isi ovat vuokranneet Virvelle kesäksi asunnon. Tämän puolesta puhuu sekin, että Virve sanoo saavansa vanhemmiltaan rahallista apua vain kymmeniä euroja kuussa ja korostaa että puhutaan pikkurahoista.
Kiinnitin myös huomiota noihin biojätteiden lajitteluohjeisiin ja lisäksi Virve puhui maksaneensa koko kesän vuokrat jo etukäteen. Saattaa toki kutsua vastiketta vuokraksi, mutta ei yllättäisi jos tässäkin kuviossa jätettäisiin jotain kertomatta tai muunneltaisiin totuutta vähän.
Väliin on lipsahtanut rehellistä puhetta Virven arvoista. Siis todellakin uskon tuon kohdan, että Virve käyttää rahaa siihen mistä saa iloa. 0 € arvoa on terveydellä (esimerkiksi että raaskisi maksaa verenpainelääkkeet), toisten huomioimisella, hyvällä käytöksellä, kulttuurilla, vastavuoroisuudella, koulutuksella, uuden oppimisella, ekologisuudella. Hyvin uskon, että ostokriteerinä on ilo ja siksi ostetaan kolme euron vaatteita ja yhden euron namipusseja. Ja kun Virve aina itse sanoo että arvot näkee rahankäytöstä niin Virven tärkein arvo on ilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Virve kertoo blogissaan että hänellä on kosmetiikkamyyjän ammattitutkinto. Kosmetologikoulu jäi kesken ja itse puhuu lukio-opinnoista eli ei ole ylioppilas vaan on käynyt lukio-opintoja. Kolmas keskeytetty koulu oli se ylempi AMK, mutta kosmetiikkamyyjän ja estenomin koulut on käynyt loppuun.
Kertoo blogissaan saaneensa yo-kirjoituksissa kaikista aineista m:n.
Vierailija kirjoitti:
Väliin on lipsahtanut rehellistä puhetta Virven arvoista. Siis todellakin uskon tuon kohdan, että Virve käyttää rahaa siihen mistä saa iloa. 0 € arvoa on terveydellä (esimerkiksi että raaskisi maksaa verenpainelääkkeet), toisten huomioimisella, hyvällä käytöksellä, kulttuurilla, vastavuoroisuudella, koulutuksella, uuden oppimisella, ekologisuudella. Hyvin uskon, että ostokriteerinä on ilo ja siksi ostetaan kolme euron vaatteita ja yhden euron namipusseja. Ja kun Virve aina itse sanoo että arvot näkee rahankäytöstä niin Virven tärkein arvo on ilo.
Ja iloa tuottaa selvästi eniten juuri se heräteostoksena (eli järkevästi tunteella) hankittu 3e paljettitoppi itselle. Vähän kiemurtelua oli tuo selittely siitä että mitä mieltä on rahankäytöstä toisiin ihmisiin. Viimeisenä vielä selvensi että eniten tykkää siitä että kaikki maksavat esim. kahvilassa itse, jos vaikka joku haluaa juuri sillä kertaa mennä muita halvemmalla, niin ei joudu maksamaan toisten kalliimpia juttuja. Hmmm, kukakohan se joku mahtaa olla 🤭
Tuolla ilo-logiikalla aika moni asia Virven elämässä alkaa vaikuttaa järkevältä. Esimerkiksi munamajoitus Prahassa tuottaa iloa jos sen avulla saa kuukaudessa rahaa säästymään sadan kolmen euron paljettitopon ja sadan euron suklaalevyn edestä.
Samoin jos Virven vanhemmille tuottaa iloa saada Virve pois ulkomailla tuntemattoman miehen kanssa asumasta, samalla logiikalla he ilolla maksavat Virvelle puoleksi vuodeksi asunnon Korsosta.
Ennen pidettiin sentin tarkkaa exceliä kaikista menoista ja kerrottiin ylpeänä miten vähän rahaa on kulunut ja miten hyvältä tuntuu valita elää halvalla. Ihan varmasti kirjaa ei pidetä enää sen takia, että heräteostoksia tehdään ihan jatkuvasti. Ostokset ovat toki halpoja, mutta kyllä niistä kuitenkin kuukaudessa kertyy pakostikin isohko summa, kun vaatteita on tuntunut tarttuvan mukaan lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista tosiaan mitä ihmiset ajattelee budjettina. Eräs tuttu sanoi että hänellä ei ole budjettia, mutta kuitenkin käyttötilille jätetään joka kuukausi sama määrä käyttörahaa. No sehän siis on just se budjetti :D
Virvekin elää budjetilla koska tarkkailee asioiden hintoja ja kuussa käyttämäänsä rahaa. Vaikka mitään tiettyä rahasummaa ei ole määritelty käytettäväksi.
Kyl mä ajattelen, et budjetti on vähän enemmänkin kuin se, et tilillä on joka kuissa sama määrä rahaa. Muutenhan kaikilla, jotka saa kiinteetä kk-palkkaa, on automaattisesti budjetti :) Ajattelen, että budjetti pitää jollain tasolla sisällään tulevien kulujen ryhmittelyn, vaikka ruokaan, asumiseen, liikkumiseen ja muuhun kuluvat rahamäärät.
Voi V... jos sun elämän suurin arvo olis oikeesti vapaus, niin sun instatili ei "tuuttais" aamusta iltaan "arjen dokumentointia" ja pitkiä selittelyjä/perusteluja omista valinnoista. Todellista vapautta olis irtautua instan koukuttavuudesta ja huomionhakuisuudesta kokonaan. Eläisit sitä elämää ihan itselles vaan, etkä esittäisi tuntemattomille internetissä.
Nyt mä uskon 100% sen, että V lukee tätä kirjoittelua, mitä täällä on tämän tästä nostettu nyt Suomiajan puitteissa esiin, sillä hän tuntuu vastaavan joka asiaan instassa tarinoissaan, mistä täällä kommunikoidaan, huomioidaan tai arvostellaan.
En tiedä mikä Virven tärkein arvo oikeasti olisi, ei se ehkä vapaus tosiaan ole (paitsi tietenkin vapaus töistä ja muista velvoitteista on selvästi tärkeää).
Se kuitenkin tuntuu todella ristiriitaiselta että ennen Virve taisi puhua siitä että kun kulutus on pientä niin rahaakin tarvitaan vähemmän, jolloin töitäkin tarvitsee tehdä vähemmän, eli saa enemmän vapautta. Nyt sitten kun on lopettanut työn tekemisen kokonaan ja saanut taloutensa silti ilmeisesti kestävälle pohjalle ja voisi siis olla vapaa, niin valitsee kuitenkin käyttää hyvin suuren osan vapaa-ajastaan kaupoille kulkeutumiseen, niillä pyörimiseen, materian katseluun ja varsinaiseen kuluttamiseen. Ja oli vielä ehkä vuosi tai hieman reilu sitten ihminen joka toitotti jatkuvasti sitä ettei materia tee onnelliseksi. Ja nyt sitten haluaa lisätä elämään iloa harva se päivä uudella vaatteella tai muulla ostoksella.
Reiluuden nimissä on toki hehkuttanut myös Helsingin ihanuutta, ilmaisia tapahtumia, tanssimista, laulamista ja muita ei-materiaalisia asioita, mutta kyllä mulle ekana Virven instasta tulee nykyään mieleen pitkät shoppailupäivät ja ostosesittelyt tarkkoine hintatietoineen ( + kattokaa miten paljon säästin ja miten hyvän diilin löysin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa se, miksi Vee haluaa ylipäätään dokumentoida elämäänsä julkisesti. Siis aiemmin oli blogi, minkä kautta tienasi rahaa ja sitä tuki sitten insta. Mutta nythän hän ei tienaa installa, niin mitä tarvetta palvelee se, että ylläpitää tuhansia tuikituntemattomia seuraajia ja julkaisee päivittäin (intiimejäkin) asioita itsestään? Jos kokee olevansa ihan vaan yksityishenkilö. Anteeksi nyt vaan, mutta eikö silloin ole vaan julkisuuden kipeä ja huomionhakuinen? En vaan oikein ymmärrä koko konseptia 🤷🏻
Postailee yhä, jotta kokisi olevansa tärkeä? Hakee merkityksellisyyttä, kun ei ole oikein sisältöä elämässä? Ei kuulu oikein mihinkään yhteisöön (kun ei töissäkään), insta ainoa sellainen? Sekoittaa seuraajat oikeisiin ystäviin? Eli lievittää yksinäisyyttään?
Tietenkin voisi pohtia onko lähtökohtaisesti enemmän sisältöä sillä, joka ikään kuin luovana projektina tuuttaa valikoimaansa randomsisältöä johonkin someen, vai sillä joka tätä seuraa ja keskustelee siitä vielä internetforumilla 🤭.
Hyvä idea, pohditaanpa! Mietitään vaikka sellainen skenaario, jossa Virven instatili suljettaisiin. Olisiko tuon elämänsisällön poistuminen suurempi menetys Virvelle itselleen vaiko hänen juttujensa seuraajille?
Virven seuraajista iso osa taitaa olla Ostolakossa-aikojen jäämistönä. Veikkaan, että he seuraavat somesta muitakin kuin vain Virveä, joten kaikenlaista seurattavaa ja keskusteltavaa riittäisi kyllä. Some ei Virven puutteeseen kaadu.
Jos taas Virve ei saisikaan enää omaan elämäänsä kohdistuvaa huomiota ja kommentteja, jatkaisikö hän vielä tuota oman elämänsä dokumentointia "ikään kuin luovana projektina"? Hänhän voisi instan sijaan purkaa luovuuttaan tuuttaamalla videoita ja tekstitilityksiä ihan vain omaan käyttöönsä yksityiseksi päiväkirjaksi.Virvehän voisikin nyt näyttää meille, ja pitää vaikka puolen vuoden instapaussin. Jäisi enemmän aikaa viettää kaikkien aikojen parasta kesää ja nauttia juuri hänelle täydellisesti sopivan prinssin kanssa romanssista, jonka kukoistavasta seksielämästäkin on kerrottu meille kohdunkaulan tunnusteluja myöten 🤭.
Mutta mistä te sitten saisitte sille ajalle sisällön elämään 🤔?
No mutta, kerro sinä meille, kun sinähän et häntä seuraa etkä tätä ketjua kommentoi täällä 🤣
Lähinnä huvittuneena lueskelen ajoittain tätä semisti kiusaamisen tunnusmerkit täyttävää keskustelua. Joskus vuosia sitten seurasin häntä, nyt lähinnä säälien lueskelen joskus miten täällä muutama henkilö jaksaa pohtia pienen päänsä puhki erilaisia hypoteeseja eillispäivän bloggarin kaveripiiristä ja romanttisista partnereista. Toisaalta ymmärrän, että jossain Nöykkiössä tulevia levyseppähitsaajia kasvattaessa seksittömässä liitossa aktiviteetit on vähissä & jos tämänkaltainen voyerismi tuo sisältöä elämään niin hyvä niin :)
Ehkä Virven seuraaminen tuo seuraajille ilmaista iloa kuten Virvelle julkisella paikalla hoilottaminen?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nyt että jos virven tiukka kameraan tuijotus kummeksuttaa ja kitarisojen kuvaaminen hoilatessa vähän ällöttää, niin se johtuu vain siitä että meillä kaikilla on seksittömät liitot ja lapsetkin käyvät vain amiksen. Virven käytös ei ole lainkaan erikoista saati pihiä tai lokkeilevaa.
No äläs nyt, taisi sattua kun todettiin että bestis oli löytänyt toisen naisen joka sekin on norjalainen mutta tämä uusi on akateemisesti koulutettu. Nyt on sitten tärkeää kertoa että Virve on itsekin koulutettu kun on estenomi (AMK, banaanidiettikurssityö). Ja ei dissata kenenkään koulutusta, mutta Virve teki niillä banaanidieettityöllään itse sen että sitä estenomitutkintoa on tässä ketjussa kenenkään vaikea arvostaa tutkinnon vaativuuden vuoksi.
"Lähtökohtaisesti en kuitenkaan halua ajaa ihmissuhteitani siihen tilaan, jossa tarvitaan rahaa sen ylläpitämiseen, eli en vaikka huvikseni osta läheisille jotain, koska siitä syntyy helposti sellainen kierre, jossa aletaan kokea, että toiselle pitää aina kylään mennessä vaikka viedä mukanaan jotain."
Onpa jotenkin...nyrjähtänyt käsitys antamisesta ja ihmissuhteista ylipäätään. Mä en ainakaan koskaan oo tuntenut, että mun PITÄÄ viedä läheisille tai kavereille jotain, vaan tahdon kyllä ihan mielelläni heitä ilahduttaa esim just kylään mennessä. (Krhm, kyllähän Veekin ilahtui, kun poikkis kiikutti hävikkikukan hänelle... Ja kustantaa lounaita sun muita, eli on poikarukka selvästi jo ajanut parisuhteensa tällaiseen epänormaaliin tilaan, jossa raha määrittelee asioita. Nyt varmaan olis joku interventio pikaisesti tarpeen...) Itse mieluusti _valitsen_ käyttää sen kolme euroa vaikka keksipakettiin kylään mennessä sen sijaan, että ostelisin maanisesti itselleni jotain semitarpeettomia alemeikkejä. Mutta ehkä mun ja Veen ero on siinä, että saan muiden ilosta enemmän itselleni ja toisille antaminen tuntuu aidosti kivalta - ei pakolta.
Tietyissä tilanteissa mun mielestä kuuluu myös ihan hyviin käytöstapoihin viedä jotain tuliaisena / lahjana, toki tämäkin riippuu ihmisistä. Mutta noin periaatteessa. Ja tosiaan toisia voi ilahduttaa lahjoilla (tai tarjoamalla vaikka ne kahvit tms) myös ilman että siitä tulee joku pysyvä oletusarvo - tai ainakaan omissa ihmissuhteissa ei niin ole koskaan käynyt ja olen kuitenkin kohta 50. En sano että se olisi mahdotonta, mutta en myöskään usko että olisi kovin yleistä.
Samaa mieltä muuten mutta minuakin häiritsee omissa ihmissuhteissa se muiden halu aina vuorotellen tarjota kun usein joudun silloin ottamaan jotain ravintolassa vaikka en haluaisi muuta kuin teen koska säästän mieluummin joka euron tällä hetkellä. Huom en tarkoita että aina vuorotellen "täytyy" vaan että meillä on lähipiirissä tarjoamisen kulttuuri ylipäätään ja en näe sitä itse pelkästään positiivisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu, että tämä joku menehtyneen sukulaisen asunto, joka on ollut vuosikymmenen tai yli tyhjillään koskemattomana, ja jota Virve saa vastikkeen hinnalla vuokrata, on taas näitä Virven höpöjuttuja.
Noista asunnosta olevista kuvista näkee, että sinne on kyllä viime vuosina uusittu juttuja eikä todellakaan ole ollut koskemattomana. Virve lähtee elokuun loppuessa pois eli veikkaan että kyseessä on kalustettuna vuokrattava asunto, johon tulee syyskuun alusta uusi vuokralainen kun uusi lukuvuosi alkaa. Ulko-oven vieressä on vielä ilmoitustaulu, johon on nastoilla kiinnitetty mm. Biojätteiden lajitteluohjeet. 😝 Eihän kukaan tuollaista omassa asunnossaan pidä, eikä se varsinkaan ole siinä ollut vuosikymmentä paikallaan.
Veikkaisin että äiti ja isi ovat vuokranneet Virvelle kesäksi asunnon. Tämän puolesta puhuu sekin, että Virve sanoo saavansa vanhemmiltaan rahallista apua vain kymmeniä euroja kuussa ja korostaa että puhutaan pikkurahoista.
Kiinnitin myös huomiota noihin biojätteiden lajitteluohjeisiin ja lisäksi Virve puhui maksaneensa koko kesän vuokrat jo etukäteen. Saattaa toki kutsua vastiketta vuokraksi, mutta ei yllättäisi jos tässäkin kuviossa jätettäisiin jotain kertomatta tai muunneltaisiin totuutta vähän.
Joo ei kyllä kovin vuokrat ole nuo minisummat. Hyvä tukiverkko virvellä.
Vierailija kirjoitti:
Tietyissä tilanteissa mun mielestä kuuluu myös ihan hyviin käytöstapoihin viedä jotain tuliaisena / lahjana, toki tämäkin riippuu ihmisistä. Mutta noin periaatteessa. Ja tosiaan toisia voi ilahduttaa lahjoilla (tai tarjoamalla vaikka ne kahvit tms) myös ilman että siitä tulee joku pysyvä oletusarvo - tai ainakaan omissa ihmissuhteissa ei niin ole koskaan käynyt ja olen kuitenkin kohta 50. En sano että se olisi mahdotonta, mutta en myöskään usko että olisi kovin yleistä.
Ja eihän sen tuliaisen tarvi välttämättä olla mikään kaupasta ostettu juttu, itse esim. usein leivon jotain viemisiksi. Varmaan riippuu paljon kasvatuksesta, mutta kyllä minunkin mielestä on kohteliasta viedä jotakin pientä mukanaan, jos on kylään kutsuttu. Sen lisäksi, että kuuluu hyviin tapoihin, niin tuntuu mukavalta ilahduttaa ystäviä ja rakkaita. Ei minun ihmissuhteeni silti mitenkään "perustu" rahaan, kuten V tuntuu antamisen ymmärtävän.
Lisään vielä, että on myös hiukan eri asia näiden tuliaisten/muistamisten suhteen, jos tapaa ko. henkilöä vaikka viikoittain ja vuorotellaan kyläilypaikan suhteen vs. vierailet pari kertaa vuodessa. Ystäväni kanssa tavataan melko usein, joten häntä ilahdutan ehkä kerran kuussa jonkun tuliaisen muodossa ja sama toisin päin. Ei ole mitään odotuksia kummallakaan, eikä pidetä kirjaa siitä, kuka on viimeksi tuonut jotain ja kelle. Tuntuu siltä, että tästäkin on V onnistunut samaan jonkun kummallisen ongelman aikaiseksi omassa päässään...