Hampaiden oikomishoidosta kokemuksia, kiitos! ov
10-vuotiaalla pojallani alkaa hampaiden oikomishoito viikon kuluttua.
Mitä ensimmäisellä käyntikerralla tapahtuu hammaslääkärissä? Poikaa pelottaa oikomishoito kovasti. Mikä hoidossa on inhottavinta? Onko muottien otto inhottava toimenpide? Miten voisin valmistella lasta hammaslääkärille menoon?
Kaikki kokemukset oikomishoidosta ovat tervetulleita ja tarpeellisia!
Kommentit (35)
tuo huono hammasluu :) Aina syy on siinä niinkuin ei voi käyttää lankaa kun on niin ahtaat välit. Jos haluaa käyttää lankaa niin niitä on kyllä niin ohuita että kaikki voi käyttää. Usein näillä ahdashammasvälisillä mahtuis vaikka 3 lankaa kerralla...
T. se shg
Minä en epäile etteikö nro 18/22/23 olisi hammaslääkäri. Itsellä samanlaiset ajatukset, ja veikkaanpa että niin on myös monella muulla kollegalla.
Jos ei lapsi esim. jäljennösten ottamisen kaltaista pientä epämukavuutta kestä niin sitten on ihan turha haaskata yhteiskunnan resursseja vuosien oikomishoitoon, joka lopulta kuitenkin jäisi kesken.
t. toinen hml
Oletko tosiaan sitä mieltä, että kaikkien lapsipotilaiden pelko johtuu heidän vanhemmistaan? Uskon ja ymmärrän ,että näin on joidenkin kohdalla ja tottakai vanhemmilla on suuri vaikutus lastensa suhtautumiseen, mutta on vaikutusta myös potilaan luonteella ja aikaisemmilla kokemuksilla. Miten sinä muuten kohtelet pelkäävää lasta? Pystytkö ymmärtämään ihan todella, että on ihmisiä, aikuisia tai lapsia, jotka pelkäävät erilaisia asioita kuin sinä? Joku vaikka niinkin älytöntä asiaa kuin hammaslääkäriä?
Itse en varsinaiesti pelkää hammaslääkäriä, mutta nimenomaan lapsuuden kokemusten takia siihen olisi aihetta. Herkemmällä luonteella pelkäisin varmasti! Syytän huonoista kokemuksistani hammaslääkäriä ja vanhempiani. Vanhemmat eivät milloinkaan välittäneet meidän hampaiden hoidosta. Ilmeisesti vasta kun opin riittävän hyvän pesutekniikan noi 4. luokalla, reikiä ei enää tullut. Hammaslääkäriä syytä siitä syystä, että minkään hampaan paikkauksessa puudutusta ei käytetty, vaikka hän varmasti näki, miten kävelin tärisevänä huoneeseen!
Oma lapseni ei muuten pelkää mitään lääkäriä, suurelta osin varmasti siitä syysytä, että on selvinnyt 6-vuotiaaksi harvinaisen terveenä. Osaan mielestäni suhtautua itse asiaan järkevästi, en ole puhunut omista kokemuksistani mitään, myös mieheni on ollut omistaan hiljaa. Paljon vaikuttaa varmasti myös hänen oma luonteensa, joka on esimerkillisen ennakkoluuloton kaikkea uutta kohtaan. Toivon edelleen hartaasti, että sinuun emme törmää!
oikeasti ärsyttää vanhemmat, jotka lupaavat lapselle, esim. että mikään ei hammaslääkärissä satu. Kyllä sattuu, mutta siitä selviää!
jos lapsen perusluottamus on kunnossa, se ei pelkää hammaslääkäriä. Pienestä kivusta kyllä selviää. Mutta kun nico-petterit on hemmoteltu ja mikään ei saa sattua ja sitten vielä äippä pelotellut valmiiksi, niin porailepa siinä sitten!
Yleensä ne reijätkin on muuten hammaslääkärin syytä tai sitten sen huonon hammasluun (jota muuten ei ole olemassakaan).
Hammaslääkärikin on muuten ihan luuta ja nahkaa.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, uskon kyllä, että vanhempien suhtautumisella hoitoon on suuri vaikutus. Mutta mitä te itse teette sen asian hyväksi, ettei näitä huonoja kokemuksia tulisi tämän hetken lapsipotilaille? Miten toimitte toisin kuin esim. minun lapsuuteni hammaslääkäri, joka ei ottanut pelkoani mitenkään huomioon? Tämä koskee mielestäni kaikkia lääkäreitä. Oletteko sitä mieltä, että kaikki huonot kokemukset ovat aivan turhia ja keksittyjä?
Minun huonot koekmukseni ovat muuten vasta ala-asteiältä, jolloin menin vastaanotolle yksin taksikyydillä koulusta muiden lasten kanssa. Enkä muuten perinyt pelkoani kotoa, hyvä jos vanhempani edes tiesivät milloin menin hammaslääkäriin, eivätkä he milloinkaan kertoneet omista käynneistään.
Miten muuten teidän vähättelevät kirjoituksenne auttavat ap:ä, joka mielestäni pyysi apua ihan järkevästi? Miten hän on teidän mielestänne aihauttanut lapsensa pelon? Onko teidän mielestänne aistiyliherkkyyskin keksittyä? Jos olisin ap:n tilanteessa, teidän kirjoituksenne olisivat lisänneet huoltani!
tuo huono hammasluu :) Aina syy on siinä niinkuin ei voi käyttää lankaa kun on niin ahtaat välit. Jos haluaa käyttää lankaa niin niitä on kyllä niin ohuita että kaikki voi käyttää. Usein näillä ahdashammasvälisillä mahtuis vaikka 3 lankaa kerralla...
T. se shg
ei reikiinny niin helposti kuin luonnostaan kauniin valkoinen, ihan höpöjäkö puhui? :o
Ja tässä kylässä muotit otti hammashoitaja eikä hammaslääkäri. Lapsi sai kohtauksen kun tunsi että ainetta valui nieluun, toivottavasti jatko menee helpommin.
heille esittämiini kysymyksiin! Vai ovatko he vieläkään ammattilaisia?
ME EMME KÄYTÄ YHTEISKUNNAN VAROJA, vaan oikomishoito tehdään yksityispuolella! Juuri siksi, että saamme sellaisen hammaslääkärin kuin haluamme, maksamme siis kaiken itse! Silloin minulla on oikeus vaatia lapselleni esilääkitystä - tai ok - kirjoitan reseptin ja annan lääkkeen itse, olenhan lääkäri!
En ole sanonut lapselleni sanaakaan muottien oton inhottavuudesta, itsekseni tässä asiaa vain selvittelen. Meidän tapauksessa vanhemmat eivät todellakaan ole tartuttaneet hammaslääkäripelkoa lapseen. En pelkää, että hammasrautojen kiristyksen yms. jälkeiset kivut olisivat lapselleni ongelma, kyse on nyt vaan tästä muottien otosta ja toimenpidepelosta. Kipua lapsi kestää aivan normaalisti.
Jos oikeasti olette hammaslääkäreitä, niin olette idiootteja! Jos osutte joskus kohdalleni, lääkäri vaihtuu heti!
ap
yli 10 vuotta, palaa ne paikoilleen, kun oikominen lopetetaan. Suurimmaksi osaksi hampaat menee paikoilleen 16 ikävuoteen mennessä, kun lapsi kasvaa. Yleensä hampaat ja niiden asento periytyy vanhemmilta. Jos teidän hampaat on nyt ok, ilman oikomisia, ni kyllä lapsenkin hampaat tulee olemaan. Nykyään on muotia tää ennaltaehkäisevä hoito, oli järkee tai ei.
Ja ovat kyllä pysyneet pääsääntöisesti uudessa paikassaan. Mun lapsella todettin purentavika jo 5 v tarkastuksessa, ja nyt on ollut oikomishoidossa jo 5 v ja hoito jatkuu.
pojan purenta on tällä hetkellä hammaslääkärinkin mukaan täydellinen ja kaikki edestä näkyvät hampaat todella hienossa rivissä.
Suun takaosassa yksi maitohammas kuitenkin jäi irtoamatta ajoissa ja alta kasvanut rautahammas meni täysin vinoon. Maitohammas poistettiin ja toivottiin, että rautahammas korjaisi asentoaan. Mutta ei! Nyt meille sitten selitetään, kuinka ko. rautahammas menee vielä enemmän vinoon ja ympärillä olevat rautahampaat lähenevät toisiaan ---> ylähammasrivistö menee väärään asentoon ja tällöin alkavat purentaongelmat.
Ongelma luokiteltiin niin pahaksi, että kunnallinenkin puoli olisi maksanut oikomishoidon. Voisiko kuitenkin myös se, ettei tehdä mitään, olla hyvä ratkaisu? Pitää nyt vielä kysellä hammaslääkäriltä - vaikka siis meille kerran on vakuutettu, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin oikomishoito.
Vanhemmilla ei kummallakaan ole koskaan ollut oikomishoitoja, purennat ja hammasrivit kunnossa, lapsen sisaruksillakaan ei ongelmia.
ap
oikeasti on olemassa, ei ihme, että niin iso osa ihmisistä pelkää hammaslääkärissäkäyntiä. Oletteko edes kuulleet sensorisen integraation ongelmista ja luitteko viesteistäni, etten itse pelkää hammaslääkärissä käyntiä?
Kommenttinne ovat asiattomia; kiitos sinulle, joka sanoit monta kertaa nasevasti vastaan. Nyt tosiaan mietin, mennäänkö sinne hammaslääkäriin vai ei ... jos hammaslääkärienkään mielestä se oikomishoito ei olekaan niin tarpeen.
ap
Oon itte kerran oksentanu ku otettii muotteja :( seuraaval kerral ku niit otettii nii pelotti hirveesti et oksennan okei tää tulee kyl aiknmyöhäs mut jotakin muut tää voi auttaa eli muottei otettaes kandee hegittää nenän kautta PS. Oon 12v
Olen suuhygienisti ja monen monta kertaa lapsen käynnin on pilannut palkäävä äiti!
Kerrankin tuli ihan rauhallinen 7v tyttö alkumallien ottoon. Ja äiti hermostuneena perässä huoneeseen. Koko ajan puihui tytölle: ei se satu, ei varmaan satu, ja samalla puhui mulle että kauheita oik hoito kokemuksia kun itse ollut lapsi. Tyttö kuuli tietysti kaiken ja alkoi pelätä. Äiti istui kohta samassa pot tuolissa tytön kanssa, molemmat itkee.. Ihan hullu tilanne... Arvatkaa saatiinko mallit otettua???
Eli jos vanhemmat itse hermoilee niin jääkää odotus huoneeseen, kyllä teidät sieltä haetaan jos tarve vaatii.