Onko kukaan tenyt karjalanpaistia laittamalla ensiksi pelkästään lihat uuniin?
Pitääkö pataan laittaa rasvaa?
Käytän arabian kokki-kivipataa
Vai pitäskö ekaks paistaa pannulla syyt kiinni?
Kommentit (10)
eli kokin pohjalleko ei tartteis rasvaa?
ap
Mutta kai sen voi uunissakin tehdä. Samasta kattilasta kuitenkin kyse. Olen kyllä laittanut vähän öljyä pohjalle.
ja ensin lihat pestään, paistetaan ja pestään uudelleen ja sitten hautumaan uuniin vähintään seitsämäksi tunniksi sataan asteeseen
laittaa suoraan lihat uuniin ja toiset paistavat ne ekaksi pannulla ja sitten uuniin. No molempia on tullut tehtyä ja lopputulos sama:) eli maukasta lihaa,nam!
vettä laita ollenkaan?
Itse huuhtelen lihat ja lisään mausteet plus kaadan kiehuvaa vettä päälle. Sitten kovalle lämmölle uuniin, että päällimmäiset lihat saavat rapsakkuutta. Sitten uunia pienemmälle ja haudutusta tunti tolkulla. Tarvittaessa veden lisäystä, ja lihojen kääntelyä.
no käytän nyt valurautapannun kautta.
apå
vettä laita ollenkaan?
Itse huuhtelen lihat ja lisään mausteet plus kaadan kiehuvaa vettä päälle. Sitten kovalle lämmölle uuniin, että päällimmäiset lihat saavat rapsakkuutta. Sitten uunia pienemmälle ja haudutusta tunti tolkulla. Tarvittaessa veden lisäystä, ja lihojen kääntelyä.
Totta kai vesi lisätään jossain vaiheessa, muutenhan se olisi vain käristettyä lihaa...
Minä yleensä paistan ensin ne lihat, joskus pannulla joskus uunivuoassa, sitten vasta lisään veden, mausteet ja kasvikset. Joskus laitan paistoon rasvaa, joskus en. Joskus kiireessä paan suoraan veteen lihat ja käristelen vain pinnalta. Ikinä en kylläkään ole pessyt lihoja.
ei tarvitse rasvaa.
Aluun lämmöksi 250 että lihat ruskistuu, niistä irtoaa nestettä, kestää aika kauan kun ruskistuvat ja sitten käännän ja ruskistan lisää
sen jälkeen lisään suolan ja vettä + kokonaiset maustepippurit
lasken uuninlämmön 150 asteeseen ja haudutan 5-6 tuntia.
Jos lisään kasviksia, sipulia ja porkkanaa lisään ne pari kolme tuntia ennen valmistusajan päättymistä.
Nesteen riittävyyttä pitää tarkkailla ettei paisti kuivu.
Pitkä haudutusaika takaa oikean maun.
kannattaa huuhdella, muuten tulee samea liemi, kun kaikki paskavesi on mukana.
Huuhdeltujen lihojen kanssa padan liemi on ja pysyy kirkkaana kuten kuuluu.
Uunin pitää olla aluksi tarpeeksi kuuma, joka paistaa syyt kiinni. Sitten lasketaan lämpöä sen verran, että eivät pala tai kuivaa.
Rasvaa tulee sianlihasta, jonka kuuluu olla karjalanpaistiin riittävän rasvaista.