Miten vajaa 4 v. lapsi voikin käydä niin hermoille
Meidän vajaa 4 v. tyttö osaa kyllä käydä niin hermoille välillä, että en tiedä mitä sen kanssa tekisin. Hän on ainut lapsemme ja on koko ajan vailla minun huomiotani. Harvoin leikkii yksin tai tekee yleensäkään mitään yksikseen (paitsi kiusaa kissaa tai muuta kiellettyä). Jos yritän tehdä kotitöitä, niin aina hän on häiritsemässä jollakin tavalla. Tuntuu, että hän ei myöskään usko mitään. Jos kutsuu pöytään syömään tai kieltää tekemästä jotakin, niin ikinä ei usko ensimmäisellä kertaa. Sitten jos ei usko niin joku tärkeä lelu tms. menee "jäähylle". Sitten alkaa huuto. Ja jonkin ajan kulutta alkaa huutamaan, että ÄITI, ÄITI, ÄITI ja SYLLIIN. Tämä kuitenkin tehoaa yleensä, kun tuo huutokohtaus on mennyt ohi, mutta en tiedä pitäisikö minun ottaa lapsi syliin kun hän sitä pyytää vai antaa huutaa kunnes itse rauhoittuu? Jos lapsen isä komentaa tyttöä, niin silloin alkaa taas sama huuto. Joskus myös matelee lattialla eikä viitsi itse kävellä vaan pitäisi kantaa ruokapöytään. Jos häntä kieltää tekemästä jotakin, niin silloin hän saattaa myös yrittää lyödä ja haukkua tyhmäksi. Tästä seuraa kyllä aina jonkinlainen puhuttelu tai rangaistus. Pukea ja riisua hän ei myöskään viitsi enää itse, vaikka osasi pukea ulkovaatteetkin itse jo 2 -vuotiaana.
Sylittelen kyllä lasta päivittäin ja puuhaan hänen kanssaan, mutta ilmeisesti lapsen mielestä en saisi tehdä mitään omia juttuja välillä. Tyttö on oikein touhukas ja puhelias (pahimmassa kyselyiässä) ja hyvin kehittynyt kaikilla osa-alueilla.
Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Miten olet niistä mahdollisesti selvinnyt? Miten saisin lapsen uskomaan kerrasta tai edes toisella kertaa kun sanotaan?
Ja jos tämä on jokin vaihe niin kauanko se on sinun lapsellasi kestänyt?
Lapsi osaa olla myös ihanakin eikä elämä koko ajan ole "vaikeaa". Nyt vain tuntuu tuo lapsen käytös olevan jotekin niin verenpainetta nostattavaa, että piti päästä purkamaan sitä jonnekin.
Kommentit (13)
Meillä on ihan sama juttu 3,5v pojan kanssa. Ole iloinen kun sulla vain yksi lapsi, meillä on kohta kolme :) Sitä se elämä lasten kanssa on. Ei voi muuta kuin kasvattaa kärsivällisesti ja toistaa samoja asioita päivästä toiseen, rangaistakin pitää tietenkin jos ei mitään usko, ehkä ne joskus oppii...
Onko ihan neuvolassa todettu?
aika hauska... :D
Mutta ap:lle; ainoat lapset on usein tuollaisia. Me saatiin apua vertaisryhmästä. Niitä kokoontuu nimellä perhekoulu, vanhempana vahvemmaksi, ihmeelliset vuodet-ryhmä jne. onhan näitä. Katso kuukkelista, uskoisin, että teillekin voisi olla hyötyä.
Ei hän halua olla sivullinen vaan mukana kodin tehtävissä, tietenkin. Kehu vielä!
Kiellon seuraamisesta pidetään huoli. Jos ei kävele pöytään, niin talutetaan. Jos käsketään, pidetään huoli tottelemisesta. Käskemistä ei saa olla koko eämä.
Poika täyttää syyskuussa neljä (eikä ole ainoa, pikkusisko löytyy myös), ja on nyt loppukevään ja kesän aikana löytänyt varsinaisen uhmaiän priimuksen itsestään! Ratkaisuja ei ole tarjota, mutta sympatiaa kyllä. Pakko kai tämän vaiheen joskus on loppua...
ei vaites huono vitsi huono vitsi ;D
tässä vajaalla tarkoitetaan minun ymmärtääkseni hieman alle 4-vuotiasta, ei älyllisesti tai kehitykseltään vajavaista lasta.
tässä vajaalla tarkoitetaan minun ymmärtääkseni hieman alle 4-vuotiasta, ei älyllisesti tai kehitykseltään vajavaista lasta.
Ihanko niin?
no tuntui siltä, että se täytyi joillekin ihan selventää.....
Jos lapsen ottaa mukaan kotitöihin, niin tapahtuu seuraavanlaista:
- Tiskikoneen tyhjennys/täyttö: saattaa rikkoa vahingossa astioita tai sitten saa pelätä, että viiltää veitsellä haavan ym. kun se lusikkaloota on pakko lapsen saada tyhjentää.
- Kokatessa kaataa suolaa ruokaan puoli purkkia heti kun silmä välttää tai sitten haluaa sekoittaa ruokaa jolloin saa pelätä, että lapsi polttaa sillä itsensä
- Siivotessa haluaa mopata, jolloin lattiat lainehtii vedestä ja sitten niitä lattioita saa kuivata aika kauan
- Pyykätessä esim. valkoista pyykkiä, niin lapsen pitää saada välttämättä laittaa jotain värillistä
Ja jos ei anna tehdä sitä mitä lapsi haluaa, niin sitten alkaa huuto.
Tässä vain muutamia esimerkkejä. Jos joku osaa kertoa, miten pienten lasten kanssa voi tehdä kotitöitä niin, ettei puolentunnin homma veny kaksituntiseksi, niin otan mielelläni ideoita vastaan? Olen töissä käyvä ihminen - ei minulla ole aikaa tuuskata lapsen kanssa kaikkia iltoja kotitöitä tehdessä.
AP
jos aikuiset ei anna tehdä, mitä ne haluaa. Siitä voit lähteä, että se kuuluu asiaan. Ignooraa.
Tiskikoneen täyttö: Ei se mitään astioita riko. Jos joskus sellainen vahinko sattuu, niin ostatte uuden astian.
Suolapurkki: Pidät siitä purkista kiinni. Jos lapsi huutaa ja rimpuilee, niin ei saa laittaa suolaa ollenkaan. Maustamisen jälkeen purkki piiloon / korkealle.
Siivous: Annat lapselle valmiiksi puristetun rätin, jolla moppaa. jos tulee liian märkää, kuivaatte yhdessä.
Pyykki: Et anna laittaa värillistä. Näytät, mitkä kuuluu samaan koneeseen. Jos ei tottele, ei saa laittaa pyykkiä.
Jos lapsen ottaa mukaan kotitöihin, niin tapahtuu seuraavanlaista:
- Tiskikoneen tyhjennys/täyttö: saattaa rikkoa vahingossa astioita tai sitten saa pelätä, että viiltää veitsellä haavan ym. kun se lusikkaloota on pakko lapsen saada tyhjentää.
- Kokatessa kaataa suolaa ruokaan puoli purkkia heti kun silmä välttää tai sitten haluaa sekoittaa ruokaa jolloin saa pelätä, että lapsi polttaa sillä itsensä
- Siivotessa haluaa mopata, jolloin lattiat lainehtii vedestä ja sitten niitä lattioita saa kuivata aika kauan
- Pyykätessä esim. valkoista pyykkiä, niin lapsen pitää saada välttämättä laittaa jotain värillistä
Ja jos ei anna tehdä sitä mitä lapsi haluaa, niin sitten alkaa huuto.
Tässä vain muutamia esimerkkejä. Jos joku osaa kertoa, miten pienten lasten kanssa voi tehdä kotitöitä niin, ettei puolentunnin homma veny kaksituntiseksi, niin otan mielelläni ideoita vastaan? Olen töissä käyvä ihminen - ei minulla ole aikaa tuuskata lapsen kanssa kaikkia iltoja kotitöitä tehdessä.
AP
että on tosiaan ainoa lapsi. Ei meillä tarvitse viihdyttää lapsia, mutta meillä niitä on siis neljä.
kaipaa ihan jatkuvaa stimulaatiota ja tekemistä. Aikuisen rytmi on ihan erilainen kuin lapsen, niin ei ihme että siinä väsyy. Ei mulla mitään neuvoja ole, koeta kestää. :D