Te, joiden lapsella on kuullun ymmärtämisen vaikeutta, kysymys harrastuksesta
Miten teillä on harrastukset onnistuneet?
Eli, meillä siis 6v. poika jolla on mm. kuullun ymmärtämisen vaikeutta. Hän aloitti jo pari vuotta sitten ns. pallokerhon, jossa samanikäisiä lapsia. Siitä ei vain tullut mitään. Hän ei ymmärrä ohjeita, eikä vetäjällä ole niin paljoa aikaa, että voisi kertoa ohjeet mahdollisimman hitaasti ja selvästi lapselle erikseen. Lopputuloksena oli pelkkä turhautuminen ja itku kun hän ei vain ymmärtänyt, mitä piti tehdä.
Pidimme taukoa vuoden ja yritimme uudestaan. Sovimme vetäjän kanssa, että minä jään ohjaamaan lasta mutta nyt kaikki meni pelkäksi pelleilyksi minun läsnäoloni takia (vetäjä sanoi, että käytöksessä oli huima ero verrattuna siihen, etten ole paikalla).
Nyt lapsi haluaisi aloittaa muun harrastuksen (ratsastuksen) mutta miten ihmeessä sekään voisi onnistua jos pallokerhokin meni penkin alle tuon ymmärtämisen takia?
Kaipailisin kovasti kokemuksia, minkä harrastuksen parissa lapsenne ovat pärjänneet vai onko harrastuksia hankittu laisinkaan.
Kommentit (2)
Ajattelin myös, että ratsastus voisi olla hyvä harrastus, koska on pitkälti yksilölaji (olen itsekin harrastanut ratsastusta joskus ennen muinoin).
Oikein harmittaa, kun tuo pallokerho ei onnistunut =/ Vetäjä oli mitä ymmärtäväisin ja juttelimme pitkät tovit asiasta, mutta koska lapsia oli monta ja pari heistä todella vilkkaita tapauksia, ei aikaa tosiaan jäänyt ohjeistaa erikseen poikaa.
Olisi vieläkin kiva lukea kokemuksia siitä, miten harrastukset ovat lähteneet käyntiin. Tokikaan vielä ei olisi "pakko" harrastaa, mutta lapsi itse kovasti toivoo pääsevänsä jonkun lajin (mieluiten ratsastuksen) pariin. Minä en vain halua, että lopputuloksena on taas iso pettymys.
yksilöjutut onnistuvat tällaisilla lapsilla käytännössä aina paremmin kuin ryhmä- tai joukkuejutut.
Muuten ohjaajan suhtautumisella ja yrittämishalukkuudella on hirveän suuri merkitys. Jos ohjaaja päättää, että lapsi hanskataan, niin todennäköisesti käy. jos taas ohjaaja alkaa jo aluksi ennyillä ja ääneen ihmetellä, selviääkö hän tästä (tai kuten meillä pahin tapaus, empiä ääneen ennen kuin oli lasta edes tavannut, uskaltaako hän ollenkaan ottaa tämmöistä vastuuta) voi suoraan kääntyä ovelta takaisin: tästä ei kuitenkaan tule mitään tulemaan.