Kuinka kauan levottomia öitä ennen kiinteitä?
Koitin tuohon kiteyttää kysymyksen lyhyesti. Eli kuinka kauan olette menneet levottomia öitä, jolloin vauva heräilee syömään tosi useasti, ennen kuin olette päättäneet aloittaa kiinteät?
Meillä on pian 5kk vauva ja täysimetyksellä ollaan 6kk asti, jos maito kasvamiseen riittää. Muutamat viime yöt (olen seonnut laskuissa) vauva on heräillyt tosi paljon useammin (olen seonnut laskuissa siinäkin), kuin ennen ja yöt siis ovat levottomia. Viime yönäkin tuntui, että enemmän yhteenlaskettuna imetin, kuin nukuin.
Saattaa olla tiheän imun kauttakin, ja koossa on siis vain muutama huono yö vasta, mutta sitä juuri pohdiskelenkin, että missä se raja menee, koska pitäisi " hoksata" , että maito ei ehkäpä riitä enää ravinnoksi pelkästään? Ts kuinka pitkään olette seuranneet tilannetta ennen kiinteiden mukaan ottamista?
Kommentit (6)
Kiinteitä aloteltiin 5½kk iässä, eikä vaikuttanut yöuniin mitenkään (ainakaan parantavasti). Sama heräily kahden tunnin välein jatkui 8kk ikään, jolloin pidettiin unikoulu, ja nyt vauva nukkuu 11h putkeen. Täysimetyksellä mentiin tuo 5½k, mutta nyt on imetys hiipumassa kun vauva nukkuu yöt eikä päivällä malta imeä.
meillä on hampaidentulon merkkejä ollut jo kauan ja alaikenessä pilkottaakin 2 pientä hampaan alkua odottamassa :) Kovin on tyytyväinen ja iloinen tyttö kyllä, ei paljoa itkeskele. Taidot tietysti kehittyvät koko ajan, tällä hetkellä on kovaa pinnistystä, että pääsisi masulla ollessaan eteenpäinkin :) Jep, en kiirehdi kiinteillä, enkä niitä " huvikseen" aloita, ellei ole tarvetta. Kiinnostusta äitin ja isin syömisiin kyllä on, seuraa kovasti, kun syödään ja juodaan ja taisipa hieman suutakin mässyttää katsellessaan.
mutta sen, mitä olen katsellut, niin ei mene edes 2h, kun herättää taas. Tuntuu, että juuri, kun olen imetyksen jälkeen nukahtanut, alkaa toinen imetys. Imetän perhepedissä, joten senkun kylkeä kääntää vaan.
neuvolassakäynnin jälkeen, että vauva oli kasvanut 1kg kuukaudessa, eli maito riittää ainakin :) Mukavaa! Edelleen meillä heräillään öisin tosi usein ja 1. hammas on juuri ilmestynyt näkyviin. Ehkä se on sitä sitten se heräily. Kiinteät saavat siis odottaa vielä pari viikkoa :)
Tytär 10kk on syönyt mieluusti kiinteitä jo pari kuukautta, mutta neljään kuukauteen ei ole ollut yhtään rauhallista yötä. Että en tiedä sitten...meillä ei siis soseet ym. vaikuttaneet yhtään mitenkään yöuniin.
Tuohon aikaan meilläkin alkoi itkut ja muutaman viikon päästä tulikin ekat hampaat. Onko päivälläkin tullut joskus kesken leikkien ihan ilman mitään syytä pieni itkunparahdus? Siitä ainakin meidän hampaidentulon arvasin.
En usko, että kannattaa kiirehtiä kiinteiden aloittamista, jos vauva muuten on päivisin pirteä ja hyväntuulinen. Ja vaikka olisikin energiantarpeesta kyse, niin kun syö useammin, niin saa energiaa enemmän :)
Yöitkut voivat johtua niin monesta asiasta - ja kestää tosi kauan. Meillä on öisin heräilty parin tunnin välein n. 3kk alkaen - ja nyt kohta 8kk.