Miten saisin lisättyä liikuntaa elämääni?
Nuorempana olin todella sporttinen ja aina hyvässä kunnossa. Pidin sitä kai jotenkin itsestäänselvänä kun liikuntaa tuli harrastettua ihan huomaamatta ja "helposti". No, olen piakkoin kolmekymppinen ja herännyt siihen tosiasiaan että liikunta on iän karttuessa jäänyt ja kunto samassa rapissut.
Nyt en vain tiedä mistä aloittaa. En ole edes jumppavaatteita omistanut vuosiin. Lenkille lähtö pelottaa, kävely tuntuu päämäärättömältä (kävelen kun olen menossa jonnekin, en osaa vain lähteä "kävelylle") ja juosta en uskalla kun tunnen itseni naurunalaiseksi huonoine kuntoineni lenkkipolulla. Kuntosaleja kohtaan olen aina ollut vähän ennakkoluuloinen vaikka olen niillä joskus käynytkin. Ennemmin treenaan yksin jos treenaan.
Joukkuelajit olivat aina oma leipälajini, mutta mistä ihmeestä aikuinen taviskuntoilija löytää itselleen joukkueen?? Eli yksinäiseksi puurtamiseksi taitaa mennä tuo aerobinen puoli.
Suurin ongelma kai on se, etten tykkää keinotekoisesta liikunnasta eli jumppatunneista ja kuntosaleista. Itseään taas on vaikeampi ruoskia liikkeelle kun ei ole mitään säännöllistä aikataulua.
Kommentit (12)
meillä on täällä yhdessä pikkukaupungissa erään sisäpelilajin naisjoukkue, jossa ikähaitari 16-60 ja kaikki ovat tervetulleita, erityisesti jos edes jotain pallopelitaustaa löytyy. Että ei muuta kuin googlettamaan ja etsimään yhetyshenkilöitä. Eikä olla lähellekkään ainoa vastaava joukkue kaupungissamme.
ala käydä kävellen kaupassa ja pyörällä töissä.
selvää, onko teillä työpaikalla joku vapaa-ajan organisaatio, joka järjestää liikuntaa henkilökunnalle. Aika monessa, ainakin vähän isommassa lafkassa joku tällainen on. Esim. itse työskentelen sairaalassa ja meillä henkilökunnalle järjestetään kaikenlaista liikuntaa, on pesäpalloa, sählyä, kuntoluistelua, kori- ja lentopalloa, ammuntaa, tennistä, pilatesta, juoksukoulua, hiihtoa jne. jne. Lisäksi kaikenlaista muutakin harrastetoimintaa valokuvausta, käsitöitä, kirjoittamista jne. Ja kaikki tosi edulliseen hintaan, jäsenmaksu 10e/v. ja noista lajeista sitten voi olla joku salimaksu pari e/kerta tms.
Lisäksi kansalais- ja työväenopistoissa alkaa nyt syksyllä erilaisia harrastuspiirejä, paikkakunnasta riippuen tarjonta voi olla jumppa- ja zumbapainotusta tai sitten löytyy kaikenlaisia lajeja, meidän paikkakunnalta ainakin löytyi mm. sählyryhmiä, juoksukoulua ym.
Nimenhuuto-palvelua netissä. Sieltä löytyy säännöllisesti sekä harraste- että kilpajoukkueita, jotka hakevat pelaajia.
kun kaikki katsoo ja en osaa juosta":D
Vaan sitten aloitin tuon Porin juoksukoulun ja eipä hävettänyt enää yhtään!
Ei niillä muilla ole aikaa sinua katsella;) Sitä paitsi intervallilenkit on suositeltavia, joten aina voit leikkiä, että sinulla on juuri se kävely-, tai hitaan juoksun vaihe menossa=)
Ja tolla porin juoksukoululla kehityt oikeasti niin nopeasti, että ei mene kuin hetki vain, niin vauhtisi on jo siinä vaiheessa, että ei tartte hävetä!!!
Ja minä siis aloitin ihan nollasta viime vuonna!
Ja käy ihan heti aamusta, ennen kuin kähdet minnekään, tai sitten myöhään illalla, jolloin on pimeätä, eikä kukaan näe sinua=)
Lataa puhelimeesi juoksuohjelma, joka tuo myös oman haasteensa ja saat asetettua tavoitteita itsellesi, jolloin juokus ei ole päämäärätöntä.
Tai sitten jumppaa kotona. Taas voit ladata puhelimeesi eri ohjelmia, tai hankit dvd:n. Tai hanki kuntopyörä ja pistä lempiohjelmasi päälle, niin aika menee joutuisasti.
Tsemppiä matkaan! Kyllä sinä pystyt tähän=)
"Ennemmin treenaan yksin jos treenaan.
Joukkuelajit olivat aina oma leipälajini, mutta mistä ihmeestä aikuinen taviskuntoilija löytää itselleen joukkueen??"
esim. moni mun tuttu on paikkakunnan naisjalkapallojoukkueessa joka pelaa jossain lähiseuduilla ja nimenomaan kuntoilu/harrastusmielessä. Soita paikallisiin urheiluseuroihin.
Kun luin aloituksen, tuli sellainen olo, että aloittaja ei itsekään ole miettinyt, mitä haluaa ja on myös kohtuuttoman epävarma. Minusta on ihan tavallista olla epävarma ja tuntea huonommuuttakin - mutta - aloittajan tapauksessa saa vaikutelman, että hän on kehittänyt itselleen jo niin suuren kynnyksen aloittaa, että se tulee hankaloittamaan mitä tahansa aloitusta vielä pitkään.
Edelleen: on ihan tavallista tuntea epävarmuutta mutta kannattaisi silti miettiä niitä positiivisia asioita, niitä, jotka motivoivat.
Aloittajan kannattaisi mielestäni nyt vain löytää joku tapa, joka saisi hänet liikkumaan, miettimättä heti kovasti tavoitteita tai kuntoakaan. Pääasia, että kalenteriin tulee liikuntakertoja. Jos sopivaa joukkuetta ei heti löydy, niin miten olisi sulkapallo kaverin kanssa?
Uinti? Pyöräily töihin tai muihin paikkoihin?
sua ei tuijota kukaan, kyllä sitä jokainen keskittyy siihen omaan treeniinsä, eikä ap:n olemukseen tai kuntoon. Mä treenaan salilla ja juoksua aloittelen, eli juoksen ja kävelen vuorotellen. Liikuntaa saa lisättyä liikkumalla, aika helppoa.
Tuolla "yksin treenaamisella" tarkoitin, etten halua mihinkään aerobic-tunnille tai kuntosalille ventovieraiden ihmisten joukkoon. Mielestäni tämä ei ole ristiriidassa sen kanssa, että haluaisi harrasta joukkuelajeja?
Sillä, että ennen liikunta tuli luonnostaan viittasin muuttuneisiin elinolosuhteisiin. Muutto uudelle paikkakunnalle häivytti kuvioista vanhat lenkki- ja pelikaverit, enkä oikein koskaan ole päässyt täällä minnekään seuraan tms. Nuorena tuo tuntui olevan helpompaa. Liikunta on jäänyt oman onnen nojaan, ja sitä on vähän.
Juoksukoulusta lienee hyvä aloittaa. Siinäkin ehkä olen luonut esteeksi tämän että kun on maalta kotoisin ja maastojuoksu onnistui helposti, niin kaupungin betoniviidakko ahdistaa enkä asfaltilla juoksusta pidä. Kyllä, olen nirso liikkuja...
ap