Jos on vahva miinusnäkö, tarvitseeko koskaan lukulaseja?
Eikö vahvojen miinuslasien pois ottaminen (tai yli katsominen) ole kuin laittaisi lukulasit?
Kommentit (36)
Minulla -5 ja näen lukea ilman laseja paitsi jos on oikein pientä tekstiä niin silloin tarvitsee vähän pinnistellä ja lisävaloa. Esim purkin ym kyljessä joskus tuoteselostus niin pientä pränttiä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 00:06"]
Jotkut tarvitsee monitehot, eivät siis näe lähelle eikä kauas ilman laseja.
[/quote]
Mutta jos on vahvasta miinusta, eikö tällöin se riitä korjaukseksi, että ottaa lasit pois?
Ei riitä. Ikänäkö tarkoittaa sitä, että silmän ripustuslihakset jäykistyy ja ei enää jaksa ponnistella lähelle nähdäkseen. Likinäkö taas perustuu ihan eri toimintoon.
likinäköinen hajataitto täällä, miinusta on muistaaksnei linsseissä jotain -2,70 enkä tarvitse lukulaseja, näen tosi hyvin lähelle ja ihmiset tuntuvat hämmästelevän miten pieniä yksityiskohtia voin nähdä. Lasien kanssa en kyllä kykene lukemaan läheltä, koska on tuota hajataittoa. seuraavia laseja hankittaessa aionkin ottaa ns. paremmat linssit, joissa ei tarvi laseja ottaa pois katsoipa lähelle tai kauas.
silmälääkärikin on joskus sanonut minulle, että likinäössäni on se hyvä puoli, että mitä luultavimmin en koskaan tule tarvitsemaan lukulaseja
Vierailija kirjoitti:
Olen 55v. ja pahasti likinäköinen. En tarvitse lukulaseja.
Onko molemmissa silmissäsi samanlainen näkö ? Likinäkö muuttuu iän myötä, itsellä kovasti pienentynyt. Monitehot noin viisikymppisenä, nyt yläosa miinusta, alaosa plussaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 00:06"]
Jotkut tarvitsee monitehot, eivät siis näe lähelle eikä kauas ilman laseja.
[/quote]
Mutta jos on vahvasta miinusta, eikö tällöin se riitä korjaukseksi, että ottaa lasit pois?
Nimenomaan silloin ei riitä. Minulla on -10 lasit. Näen hyvin noin 10 senttimetrin päähän, se ei ole mitenkään käytännöllinen etäisyys lukea mitään mistään. Sitä paitsi päänsäryn siitä saa, jso lukee yhtään pitempään niin läheltä. Käytän siis moniteholaseja sylinterikorjauksilla.Tuo mitä ehdotat voi onnistua, jos on vain vähän miinusta, silloin voi vanhemmiten jättää lasit kokonaan pois, ehkä.
Iän myötä miinukset on pudonneet puoleen ja ilman laseja luen sanomalehdet ja teen tarkkuutta vaativat työt.
Vierailija kirjoitti:
Arvot -10 ja -8,5. Lasit, joissa yläosa on noilla arvoilla ja alaosa miedommilla lukemista varten. Päälle kun heitetään vielä hajataitto, on noi optikkoliikkeiden "kahdet lasit yksien hinnalla" -tarjoukset ihan unelmaa vaan... ja selvästi tuo lukualue muuttuu kokoajan, eli lasien vaihtoväli on nyt sellaista 2 vuoden luokkaa.
Minulle optikko antoi samat tarjoukset ihan ilman pyytämistä, lasit ovat suunnilleen yhtä vahvat kuin sinulla Joten kannattaa kysäistä.
Hankalaa olisi ilman monitehoja, koska lukuetäisyys on niin lyhyt. Minä sain monitehot n. 40 vuotiaana ja miinusta oli 5. Nyt kun näihin on tottunut, niin muu ei haittaa paitsi hinta.
Kirjaa voin lukea sängyssä ilman laseja. Muuten päätetyöskentelyssä moniteholasit.
Mulla ei ole paljon miinusta (vain -2 ja -2,5 sekä hajataitot), ja tarvitsen monitehot. Aiemmissa moniteholaseissa oli vielä lukualueella vähän miinusta (vähemmän kuin ylhäällä), mutta nyt on 0-voimakkuudet. En näe yksitehoilla lukea, mutta ilman rillejä näen loistavasti, mitä nyt hajataitto vähän häiritsee. Ja kuten monella muullakin likinäköisellä, mulla on iän myötä miinukset vähentyneet, pahimmillaan oli -3,5 luokkaa voimakkaampi linssi.
Nyt jos ikänäkö tästä vielä etenee, niin alkaa mennä jo plussalle tuo lukualuekin, jolloin ei pysty sitten lukemaan edes ilman rillejä. Siinä vaiheessa pitänee harkita sekä monitehoja että lukulaseja erikseen, ellen saa säästettyä linssileikkaukseen.
Mulla ei edes ollut vahva miinusnäkö, en koskaan ole käyttänyt silmälaseja kun ei tullut ehdoksi autolla ajaessakaan, mutta selvästi aavistuksen sumeana näin kauas nuorena. 45 v. iästä alkaen kaukonäkö parani huomattavasti, enkä vielä 55-vuotiaanakaan tarvi silti. myöskään lukulaseja. Mutta en enää näe ihan sillä lailla melkein sormen mitan päästä kuin nuorena lähelle.
Olen 74v, mulla on miinus-lasit 2,5 ja 1,5. En tarvitse lukulaseja. Purkin kyljessä oleva ihan pieni präntti vaatii tihrustamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvot -10 ja -8,5. Lasit, joissa yläosa on noilla arvoilla ja alaosa miedommilla lukemista varten. Päälle kun heitetään vielä hajataitto, on noi optikkoliikkeiden "kahdet lasit yksien hinnalla" -tarjoukset ihan unelmaa vaan... ja selvästi tuo lukualue muuttuu kokoajan, eli lasien vaihtoväli on nyt sellaista 2 vuoden luokkaa.
Minulle optikko antoi samat tarjoukset ihan ilman pyytämistä, lasit ovat suunnilleen yhtä vahvat kuin sinulla Joten kannattaa kysäistä.
Huvittajia tällaiset alapeukuttajat, väitätkö siis, ettei sitä tapahtuntu? Valehtelijaksi väität, jopa olet röyhkeä!
Tarvitsee, jos ei halua lukea 20 cm päästä. Lukulasitkin on silloin miinuslasit. Niissä on vaan vähemmän miikkaa kuin kauas.
Ei kauhean vahvat lasit, mutta jotakin miinus 3 ja 3,5 luokkaa olivat. Näen edelleen hyvin lähelle, en esim. lukiessa tarvitse laseja, mutta monitehot minulla on ja päätelasit. Ikää 58 v.
On kyllä suurta epätasa arvoa ettei tähän saa mitään kelakorvausta kun näkö aisitn korjaus on yksi tärkeimpiä aisteja jota ilman on näkövammainen