Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssä käyvät äidit?

Vierailija
08.08.2012 |

Miten jaksatte tehdä 8 tunnin päiviä? Siirryin 6 tunnin päivistä tämän kuun alussa 8 tunnin päiviin kun lapset on jo kouluikäisiä. Olen ihan väsynyt työpäivän lopussa ja koko illan.

Vasta viikko takana ja kadun jo ratkaisuani.

Olen yh äiti joten raha tulee tarpeeseen mutta en meinaa jaksaa! Ja työ itsessään ei ole rasittavaa muuta kuin aivoille.

Auttaisiko jos käyn lenkillä väsyneenä vielä illalla?

En jaksa edes ruokaa laittaa illalla vaan on syöty viikko valmiita. Tai sitte syödään jotai valmista työstä tultuani ja parin tunnin päästä myöhemmin olen laittanut sitte jotai oikeaa ruokaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä. Vaikka kaikki eivät huomanneetkaan että ap on yh. Helpottaahan se toki jos on mies. Paitsi jos antaa miehen elää täysihoidossa.

Vierailija
2/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein viime syksynä saman.

Juurikin tällä palstalla kyselin, että miten ihmiset jaksaa.. :)

Nyt kun rytmi on tasaantunut, niin on helpompaa. Vaikka kyllä kait tämä aina on enemmän tai vähemmän kiireistä, ja meitä on kuitenkin kaksi aikuista tässä taloudessa.

Lenkkeily tai muu liikunta olisi varmasti hyväksi, kyllä se vaan voimia antaa!

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein viime syksynä saman. Juurikin tällä palstalla kyselin, että miten ihmiset jaksaa.. :) Nyt kun rytmi on tasaantunut, niin on helpompaa. Vaikka kyllä kait tämä aina on enemmän tai vähemmän kiireistä, ja meitä on kuitenkin kaksi aikuista tässä taloudessa. Lenkkeily tai muu liikunta olisi varmasti hyväksi, kyllä se vaan voimia antaa! Tsemppiä!

Peesaan tätä, kyllä se siitä tasaantuu ajan myötä. Aluksi minäkin olin tosi väsynyt, piti ottaa illalla nokkaunia :) mutta nyt ei enää ole niin raskasta. Mä teen 9 tunnin päiviä, tosin sit mulle tulee 2 vapaapäivää 3 viikon jaksoon.

Vierailija
4/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna isot annokset ruokaa pakastimeen, mistä voit sulatella arkipäiville.

Älä stressaa joka päivä siivouksesta, pyykkäyksestä tms.

Itsekin tekisin osa-aikaista taas jos vaan rahat riittäisivät :(.

Vierailija
5/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos vielä vaihdat takaisin kuuden tunnin päiviin, tulet miettimään, miten oikein pystyit pyörittämään arkea kahdeksan tunnin päivällä. Vai onko kyse oikeasti seitsemän ja puolen tunnin päivästä.

Ajattele asia niin, että koska olet kotona vähemmän, on kotitöitä myös vähemmän.

Tee helppoa mutta raikasta ruokaa. Esim. pelkistetty salaatti nizzan salaatin tyyppisesti: sardiinit suoraan purkista valutettuina lautaselle, salaattiin loraus oliiviöljyä, vihreitä tölkkipapuja, juustokuutioita, leipäpaloille hierottu valkosipulia ja tomaattimurskaa ja uuniin pariksi minuutiksi ja se on siinä. Pinaattikeitto tuoreesta pinaatista on myös helppo ruoka.

Minullekin esim. perunoiden saatikka porkkanoiden keittäminen illalla kotiin tullessa on ylitsepääsemätöntä. Jos ollaan kotona puoli viideltä, se kyllä onnistuu, mutta täyttä päivää tehdessäni kotiintulo on joskus kuuden ja seitsemän välillä, ja lapset menee petiin puoli yhdeksältä. Makaronilaatikot jätän viikonlopuksi.

Vierailija
6/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukaudessa totut kyllä :)

Menet nyt aluksi kotona sieltä, missä aita on matalin. Kun alat taas jaksaa, niin lisäät touhuamista. Ulkoilu on kyllä erinomainen idea!!

Vierailija
7/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tee seuraavan päivän ruoka aina illalla valmiiksi (sen valmiin ruuan syömisen ja lenkkeilyn / ulkoilun jälkeen). Näin ehdit tehdä pitempään haudutettavia ruokia.

- Tee isompia annoksia, että samaa ruokaa riittää kahdeksi päiväksi.

- Keitä sunnuntaina esim. iso kattilallinen soppaa, mitä syötte ma-ti päivälliseksi.

- Ala pyöräillä työmatkat jos mahdollista, siinä saat liikunta- ja ulkoiluosuuden samalla.

Vierailija
8/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Opeta lapset tekemään osuutensa kotitöistä. Varsinkin yhden vanhemman perheessä koululaiset kyllä ymmärtävät, että se yksi vanhempi ei millään ehdi ja jaksa kaikkea yksin.

- Tiskit, siivous, roskien vienti, jopa ruuanlaitto ja pyykkihuolto on mahdollista teettää osittain "lapsityövoimalla".

Vierailija
9/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se että perhe osallistuu kodinhoitoon, eikä päävetovastuu ole äidillä vaan isä hoitaa kotia ja lapsia tasaveroisena kumppanina. Ja lapsetkin osallistuvat järjestyksenpitoon.

Meillä on auttanut töiden limittäminen.

Ihan tilanteiden mukaan sovitaan kumpi menee aamulla aikaisin töihin ja kumpi tulee iltapäivällä aikaisemmin kotiin.

Ne iltapäivän tunnit ovat meidän perheessä sitä aikaa jolloin kotityöt onnistuvat tehokkaimmin, ja pakolliset kotityöt ja ruoat tekee se joka on iltapäivällä kotona.

Jos kumpikaan vanhemmista ei jaksa laittaa ruokaa niin sitten syödään vaikka voileipiä, marjoja, jugurttia ja hedelmiä, tai haetaan pikaruokaa.

Siivoamisesta ei stressailla liikaa.

Yritetään pitää koti parhaamme mukaan vapaana turhasta tavarasta, mikä helpottaa huomattavasti järjestyksenpitoa.

Kerran kuussa tehdään isompi siivous siten, että itse raivataan tavarat paikoilleen ja siivooja käy tekemässä perusteellisen siivouksen. Tämä helpottaa elämää todella paljon.

Monet tekevät viikonloppuisin ruokia valmiiksi pakasteeseen, mutta itse kokisin sen viikonlopun ruoanlaittourakan liian sitovana ja stressaavana. Mutta kannattaa kokeilla sopiiko se tapa sinun perheellesi.

Kannattaa kokeilla erilaisia systeemeitä, ja ennenkaikkea pistää mieskin vastuuseen kotihommista jos ei niistä jo osaa itsenäisesti kantaa vastuuta.

Vierailija
10/10 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiltä oli tainnut jäädä huomaamatta, että ap on yh...

Mutta lapset tosiaan ikänsä mukaan vastuuseen kotitöistä. Aika pieni osaa jo esim. laittaa lelut paikoilleen, ainakin autettuna. Isommat jo enemmänkin.

Tee ruokaa kerralla parin päivän annos, niin joka toinen päivä on jotain mitä voi vain lämmitttää. Eikä ne Saarioisten ruuatkaan huono juttu ole. Suosi puolivalmisteita, esim. perunapakasteita ostamalla säästät kuorimisen ja paloittelun vaivan ja saat silti tehtyä kotiruokaa.

Ja älä nyt tässä elämäntilanteessa yritä töissä saada mitään "vuoden työntekijä"-palkintoa, vaan ota aste rennommin. Kieltäydy ylitöistä, älä lähde mukaan kaikenmaailman projekteihin jos ei ole pakko ja pidä huolta tauoistasi, niin että oikeasti otat sen hetken itsellesi, etkä vain syö voileipää työpisteen ääressä.

Jaksamista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan