Mielipiteitä nimestä Mirella
Itse tykkäisin nimestä kovasti, kaveri sanoi että se on " mustalaisen nimi" ... Anteeksi vaan kaverin puolesta, jos joku loukkaantui.
Millainen tausta nimellä on, romanien matkassako se on kulkeutunut suomeen alunperin? Onko yleinen vai harvinainen vai siltä väliltä? Nimenomaan etunimenä tarkoitan. Millainen mielikuva sinulle tulee nimestä? Sopiiko mielestäsi yhteen Auroran kanssa?
Kommentit (19)
ihansti suloinen ja pirteä nimi.
Prinsessamainen, naisellinen ja " pinkin värinen" nimi (lempivärini on vaaleanpunaisen erisävyt)
Sopii Auroran kanssa.
Jotenkin mulle tulee mieleen huulirasva. Onko joku samantapainen nimitys jollakin huulirasvalla? No, mitäpä se haittaa vaikka olisikin. Ei varmasti niitä kaikkein pahimpia mielikuvia mitä nimestä voi tulla kuitenkaan... Eikä mulle kyllä tullut mieleen romaninimi ollenkaan vaikka en kyllä tiedä myöskään etteikö se sellainen voisi olla...
kiva! :) Kiitos mielipiteistä ja alexandra72 kiitos tiedosta!
Tykkään itse nimestä " Ella" , mutta se on niin suosittu nykyään, etten sitä haluaisi ja sitä kautta jotenkin " keksin" tuon Mirellan alunperin. Nyttemmin olen siihen kovasti tykästynyt, kun on vähän pitempi ja mielestäni tosi naisellinen & kaunis nimi. :)
Itselleni tulee " pahoja" muistoja kyseisestä nimestä vaikka onkin kaunis ja naisellinen nimi..
Tässä muitenkin muutama samantapainen nimi(harvinaisempia)
* Mirenna
* Merinna
* Mireka
Jos kerran tykkäät Ellasta, niin miten ois esim. MARIELLA?
mitä on ehdoteltu, mutta Mirella on kuitenkin omaa luokkaansa mun mielestä. :) Jotenkin olen kovasti tykästynyt siihen nyt kun olen sitä miettinyt ja maistellut... Esim. Miraella on ihan kiva, mutta enemmän kuin kaksiosainen nimi; MiraElla... Mirella on jotenkin tarpeeksi lyhyt kuitenkin, en tykkää kaksiosaisista nimistä.
Ja sitten vaan peukut pystyyn että meille tulisi tyttö tällä kertaa! :)
Kysynpä tässä viestin jatkoksi, että kuulostaako Miranda sitten mustalaisnimeltä? Joku taisi sen jo mainitakkin. Itse tykkäisin nimestä, mutta äitin mielestä se on mustalaisen nimi. Miehen mielestä se taas kuulostaa liian espanjankieliseltä, ja USAssa on " Miranda rights" eli mitä sulle luetellaan pidätettäessä se lista " on oikeus olla vaiti, hankkia asianajaja jne." Mutta kaunis on joka tapauksessa.
Itse tykkäsin kovasti nimestä ja se on ollut vuosia päässä, kunnes sain vihdoin tyttären ja sain annettua nimen. Mielestäni Mirella sopii hyvin suomalaisen suuhun ja suomalaiseen sukunimeen juuri tuon Ella päätteen vuoksi. Itse tykkään myös ella nimestä, mutta se on kuitenkin hieman tylsä. Meidän neidistä tuli Mirella Camilla Kristiina, nyt olisi taas aika miettiä nimiä ;)
Nansku ja " ninnironi" 28+5
...mullekin moni sanoi (kun sitä nimeä pikkukakkoselle suunnittelin) että se on mustalaisen nimi :/ Ja taitaakin olla aika yleinen romanien keskuudessa. Se, onko siitä haittaa vai ei, onkin sitten toinen juttu. Meidän pikkukakkonen on sitäpaitsi poika, eli ei hänestä Mirellaa olisi tullutkaan.
Mirella on tietääkseni kreikkalaista alkuperää ja tarkoittaa " ihanan kaunis" .
Vaikka romaneilla sattuisi paljon kyseistä nimeä olemaan,eihän se tee nimen kantajasta romania..Ja kuitenkin, romaneilla ihan yleisiä nimiä(siis joita on muillakin roduilla),mieltymykset vaan ovat tiettyihin nimiin suuremmat, mutta ei romaneilla ole ns. " omia nimiä" .
Mirella on kaunis nimi, toki minullakin tulee romani mieleen, koska kyseinen nimi muuten aika harvinainen. Sen takia se onkin kaunis ja nimen merkityskin on tosi kaunis ja naisellinen..
Sinuna en miettisi mitä siitä tulee mieleen, vaan josm tykkäät nimestä niin anna se.
Eihän nimi tee lapsestasi " mustalaista" =D
Mirella nimeen olen törmännyt yleensä ihan suomalaisessa perheessä, edes tuttavani ei tiedä piiristään yhtään Mirella nimistä romaania, siis kyseessä romaani perhe. Mirella ei ole mikään järin yleinen nimi, muttei myöskään ihan harvinainen, nimen kantajat ovat kaikki naisia ja nimeä on annettu 1209 kertaa vuodesta 1940 alkaen.
Mielestäni vaikka muut sen kuinka mieltäisi mustalaisnimeksi, niin minä ainakin halusin sen antaa tyttärelleni siksi, kun se on kaunis nimi ;)
tulee ikäväkseni mieleen Viking Linen laivat (vaikkei suoraan ole kai ollutkaan laivan nimi).
Mustalaisuus ei haittaisi, esim. Sonja on myös yleinen mustalaisten keskuudessa, silti minusta kaunis nimi. Ja kansainvälinen!
Surffailen täällä netissä, kun ei nukuta...
Tässä vielä löytämääni tietoa Mirella-nimestä. Kohtalaisen hyvin siis muistin lukemani:
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimineuvonnasta kerrottiin, että Mirella viettää nimipäiväänsä Miran päivänä 30.4., vaikkei Mirella-nimeä olekaan ainakaan vielä suomalaisessa nimipäiväkalenterissa.
Mira ja Mirella pohjautuvat Mirabella-nimeen. Tämä Italiasta muuallekin levinnyt naisennimi tarkoittaa latinaksi ihailtavaa, ihastuttavan kaunista.
Googletin muuten Mirella-nimellä kuvia ja yhtään romaninaisen näköistä tai laivaa ei nimellä löytynyt. Vaikkakin... jos joskus saisin nimen lapselleni antaa, ei se minua haittaisi, että se olisi kelvannut jollekin muullekin.
Sopii hyvin Auroran kanssa eikä ole varmastikaan kovin yleinen..uskoakseni!
myös Mariella tai Miranda ois samantyylisiä ;o)!
Minä en ajattelisi, että nimi voisi olla mustalaisnimi. Ei siis tulisi mieleenkään. Mirella on kivan harvinainen.
ja on kivasti harvinainen. Muodikkaan kuuloinen, ihana nimi!
niin mustalainen mullekin tuli mieleen kun ton otsikon luin...
Olen lukenut jostakin, että Mirella-nimi on peräisin Italiasta ja lyhennys Mirabella-nimestä. Muistaakseni se tarkoittaa ihanaisen kaunista. Jos parin kuukauden päästä syntyvä lapsemme on tyttä, hänkin saattaa saada Mirella-nimen. Yksi Mirella-nimisten kaimoista on kuuluisa oopperalaulaja Mirella Freni. Mielestäni on Mirella-nimen hyvä puoli on se, että se taipuu hyvin suomen kieleen, vaikka onkin kansainvälinen nimi.