Auttakaa viisaammat: mitä kalaa saa raskauden aikana syödä?
En tajua noista ohjeista, ne on niin sekavat ja en ole mikään kalastusasiantuntija!
Voiko joku sanoa esimerkiksi kolme kalalajia joita varmuudella voi raskaana syödä ja jotka on helppoja valmistaa?
Ohjeet on mun näkökulmasta tällaisia: lohta voi syödä, paitsi pyydystettyä lohta ei voi syödä, mutta kirjolohta, jos se ei ole itämerestä voi syödä ja yli 20 senttistä siikaa voi syödä, jos siitä on poistettu nahka ja se on ollut kalatiskissä alle viikon, mutta ei ole olut samassa pyydyksessä muiden dioksiinpitoisten silakoiden kanssa paitsi muualta kuin itämerestä pyydystetyjen mateiden ja norjan nieriäisten kanssa.
Hermo menee!!!
Kommentit (6)
Norjalaista lohta ja viljeltyä lohta (kirjolohta) huoletta. Käytännössä kaikki halpa lohi on turvallista.
Voit syödä pakasteseitä vaikka kuinka paljon.
Voit syödä lahnaa ja särkeä.
En itse syö kalaa ollenkaan joten ei ole jäänyt tämän paremmin ulkomuistiin.
Joka tapauksessa voit syödä mitä tahansa kalaa (jopa sitä haukea, sanoisin, vaikka se nyt onkin ainoa kala jota suositellaan ettei raskaana ollessa söisi ollenkaan) jos syöt harvoin, esimerkiksi pari kertaa kuussa.
Jos olet ravintolassa ja tilaat kalaa, tai sitä sinulle kylässä tarjotaan, sinun ei tarvitse lainkaan kysyä mitä kalaa tämä on, voinko syödä.
Pointti näissä kaloissa on se, että isoihin luonnonvesien petokaloihin on kertynyt ympäristömyrkkyjä sen verran paljon, että se jo tuntuu meidänkin elimistössämme - meistä ravintoketjun huipulta se ei lähde millään pois PAITSI niin että siirtyy sikiöön ja äidinmaitoon. (tai rasvaimussa)
Arvaa vaan miten vaikeaa ja noloakin on antaa jollekulle somalille lehdykkä jossa näitä selitetään, kalojen nimet on osaksi käännetty mutta useimmita ovat suomeksi koska ei niille ole olemassa somalinkielistä nimeä (ja vaikka olisi kuinka moni somali lajit tunnistaisi!).
t. äitiysneuvolan terveydenhoitaja
Jos nyt raskaana ollessa tuskailet niin yksinkertaisen ruuan kuin kalan kanssa, vauvasi ruokinta tulee olemaan suorastaan sietämättömän tuskallista. Kuinka aiot selvitä kaikista neuvolan, ulkomaisten suositusten, mummojen ja sukulaisten sekä muiden asiantuntijoiden ristiriitaisista ohjeista?
Miksi ihan mitä tahansa kalaa ei saisi syödä?
Ehkä kysymys on tyhmä, mutta sekä minä, äitini että mummoni olemme syöneet huoletta ihan mitä tahansa kalaa. Ainoa tuntemani rajoite on isot petokalat ja saastuneimpien vesien rasvaiset kalat, mutta tuskin kukaan jatkuvasti kymmenkiloisia haukia syö, eikä edes Itämeren lohta riitä ihan jokapäiväiselle leivälle.
Täytyy nyt vielä täsmentää että en suosittele että joku söisi haukea pari kertaa kuukaudessa, mutta tämä lienee äärimmäisen harvinaista ellei joku ole hauenkalastajan tytär tai vaimo?!
Sen sijaan olen eri mieltä edellisen vastaajan kanssa jonka mielestä täytyy syödä "aika paljon" itämeren kalaa jos meinaa saada vaarallisia määriä ympäristömyrkkyjä. Kyllä niitä tulee ihan joka annoksesta, ja jos syöt esimerkiksi neljää eri lajia suurta petokalaa (siikaa, lohta, kuhaa, silakkaa) jokasita 1-2 kertaa kuukaudessa, niin aikamoinen määrä siitä jo tuleekin.
Pitää myös huomata että näissä turvarajoissa annoskoko on vain 100 g joka ei ole paljon. Useimmat syönevät oikeasti kerralla paljon enemmän.
kuin keskityt johonkin tiettyyn.
Saat mättää kalaa hirmuisen määrän jotta siitä muodostuu ongelma.
Jos syöt suosituksen mukaan n. 3 kertaa viikossa kalaa, niin voit syödä kerran vaikka kalakeittoa pakastekalasta (superhelppo valmistaa esim. lohikuutioista), kerran seistä tehtyä kastiketta (paista sei voissa, kaada sekaan ruokakermaa, lisää sitruunaa, porkkanaraastetta ja tilliä) syö perunoiden kanssa. Kerran viikossa sitten vaikka uunikalaa mistä tahansa kalasta. Sitten seuraavalla viikolla taas jotain vähän eri.
En itse kyllä pysty kolmeen kertaan viikossa kalaa vaikka siitä itse tosi paljon tykkäänkin, eli olen huono neuvomaan. Söisin graavia kalaa ja kylmäsavustettua vaikka kuinka, mutta niitä ei raskaana oleville kai kauheasti suositella ja lisäksi söisin pannulla voissa paistettua kuhaa tai ahventa vaikka kuinka, mutta sisäfilettä kalliimpi hinta rajoittaa tällaisen kalan käyttöä.
Kaikkea kalaa saa syödä kypsennettynä, kun ei syö joka päivä aina samaa. Eli vaihdellen eri kaloja voi hyvin syödä sen suosituksen eli pari-kolme kertaa viikossa.
Itämeren kalojen rajoitussuositukset perustuu dioksiiniin ja raskasmetallipitoisuuksiin, mutta ne on kyllä ihan samat kaikille muillekin kun raskaana oleville. Aika paljon saa kyllä Itämeren kalaa mättää jos meinaa vaarallisia määriä myrkkyjä saada.