Tuntuu pahalta. 5v tyttöni on itseknyt koko viikonlopun, kun kuuli sijaiselta päiväkodissa
että tämä ihmettelee, miksi tytön äiti vie tyttöä päiväkotiin, kun on itse vauvan kanssa kotona. Kuulemma sama täti on ihmetellyt asiaa muutamaan otteeseen. On kysellyt tytötä itseltään ja muilta työntekijöille lasten läsnäollessa. näin on ainakin tyttöni eilen ja tänään. On kuulemma sanonut toiselle sijaiselle, etten voi rakastaa tyttöäni, koska pidän häntä päiväkodissa, vaikka itse olen kotona.
Toki pitäisin mieluusti tytönkin kotona. Meillä on vain todella raskas elämäntilanne tällä hetkellä. Olemme iloisia sekä perheestämme, että lähisistämme, mutta tällä hetkellä tarvitsemme jonkin sortin apua.
Miehen äiti on pitkäaikaissairas. Odotamme hänelle vanhainkotipaikkaa. Käytännössä tämä vaatii meiltä sitä, että hänen luonaan käydään päivittäin (kodinhoitajia ei saa tarpeeksi käymään, koska tarvitsijoita on niin paljon) katsomassa että on hengissä, auttamassa pesytymisessä ym. Tämä äiti ei edes asu samassa kaupungissa kuin me, joten matkoihin menee noin 2,5h yhteensä.
Lisäksi oma mummoni tuolla samassa kaupungissa (onneksi samassa) tarvitsee myös apua lähes päivittäin. Vaikka hän ei tarvitse niin paljon, esim peseytymiseen ym. niin silti lääkäriin viennit (viikottain vähintään), kaupassakäynnit ym hoituu vain siten, että on omainen mukana.
Muuta sukulaiset asuvat reippaasti kauempana, joko Suomessa 500km päässä tai sitten ulkomailla, joten päävastuu näistä omaisista jää meidän vatuullemme. Toki käyvät noin kerran kuussa viikonloppuisin, mutta arkeahan se ei meillä paranna.
Käytännössä olemme hoitaneet näiden vanhusten tarpeet niin, että minä menen neljänä arkipäivänä käymään autolla ja otan vauvan mukaan. Vauva kykenee nukkumaan autossa. Hoidan vanhusten asioita 2-4h ja tulen sitten takaisin. yhteensähän tähän menee matkoineen sitten 4,5-6,5h. Yritimme aluksi, että esikoinenkin olisi mukana joka kerta, mutta hän tylsistyy jokapäiväisistä automatkoista ja siitä, että tuolla täysyy sitten keskittyä niiden vanhusten asioihin, eikä tyttööni.
Perjantaina mies lähtee töittensä jälkeen suoraan äitinsä luo ja tulee vasta lauantai-iltapäivällä pois. Sunnuntaiksi olemme palkanneet apua, jolloin se on meidän perheen yhteinen päivä.
Tytön tarhapäivät ovat kuitenkin kohtuulyhyitä noin 6h päivittäin. Perjantaisin on hoidossa vain noin kerran kuussa, jolloin hoidellaan tuona aikana vauvan neuvolat, omat hammashoidot ym.
Miten ottaisit puheeksi päiväkodissa tuon työntekijän käytöksen? Minultahan hän, eikä muut sijaiset, ole kyselleet elmäntilanteestamme mitään. Vakinaiset työntekijät tulevat viikon päästä, mutta tuo kommentteja laukonut sijainen on vuoden sijaisuutta tekemässä juurikin lapseni ryhmässä.
Kommentit (55)
Mulla lapset oli 0-4v ikäisiä kun äitini sairasti ja 4v ja 2,5v kun äiti kuoli niin että se viimeinen vuosi oli sitä saattohoitamista.
Enkä vienyt lapsia päiväkotiin, ei käynyt edes mielessä. Mies teki normipäivää töissä+työmatkat.
Tämmösessä tapauksessa vaaditaan vanhukselle heti osastopaikkaa, eikä viivytellä. Väliaikaisen paikan saa vaatimalla, kun on yhteydessä kyseisen paikkakunnan vanhustyönjohtajaan jne. Eihän tämmöinen hoito toimi, että ajellaan noin pitkään eestaas huonokuntoisia vanhuksia hoitamassa jotka eivät selvästikään pärjää enää kotona. Mitä pidempään te heitä hoidatte sitä pidempään heitä pidetään kotona! teidan lapset ovat ne, joihin teidän täytyisi nyt panostaa!!!
Kerran kun nimittäin itse olin tutustumassa lapsemme päiväkotiin kuulin kun eräs hoitaja kysyi noin 3-4 vuotiaalta pojalta, ""miksi sinä täällä olet, jos äitisi on kotona?" Eipä tuo pieni poika siihen mitään vastata osannut.
Kerran kun nimittäin itse olin tutustumassa lapsemme päiväkotiin kuulin kun eräs hoitaja kysyi noin 3-4 vuotiaalta pojalta, ""miksi sinä täällä olet, jos äitisi on kotona?" Eipä tuo pieni poika siihen mitään vastata osannut.
Mahtaakohan oma 4-vuotiaani kuulla samaa. Lapsen olemme vieneet kylläkin päiväkotiin ihan siksi, että saisi kavereita ja ryhmätoimintaa. Mutta itse aion tehdä äitiys- ja vanhempainvapaalla myös töitä, ja tarkoitus olisi tehdä niitä sillä välin, kun vauva nukkuu ja esikoinen on päiväkodissa. Hän on siellä 3X4 tuntia viikossa.
saa kotihoidolta maksimiavut ja jos tilanne on paha niin nopeasti ryhmäkotipaikan.
Kotihoidon pitäisi käydä tuollaisen vanhuksen luona 3-4 kertaa päivässä + tarvittaessa yökäynti. Kotihoidon hoitaja hoitaa pesut. Onko teillä sitten joku yksityinen hoitaja joka tuolla käy? Selvittelehän asiaa. Itse en ainakaan jaksaisi tuollaista, vaikka mummot rakkaita onkin.
Ja meillä 5v viihtyi hyvin päiväkodissa, kun olin vauvan kanssa kotona.
2v. kotona, repikää siitä :-D .
Ei ole kukaan ainakaan päin naamaa tullut urputtamaan.
Perjantaisin on hoidossa vain noin kerran kuussa, jolloin hoidellaan tuona aikana vauvan neuvolat, omat hammashoidot ym.
Joskus kyllä tuntuu että päivähoitoa käytetään oman mukavuuden takaamiseksi. Itse jäin (tahtomattani) yh:ksi kun odotin kuopusta ja sitten mulla olikin vastasyntynyt ja 1-vuotias. Ollaan sitten niitten kanssa käyty molempien neuvolat, lääkärit, hammaslääkärit ja ylipäätään ihan kaikki mihin ihmisen täytyy mennä, kun ei tukiverkkojakaan ole. Ja ihan hyvin on mennyt. En osaa edes kuvitella kuinka naurettavan helppoa asioiden hoito meillä on sitten kun isompi lapsi on VIISIvuotias!!
mutta unohdit tarkistaa faktat (esim. omaishoitajan etuudet). Ei mene läpi.
Hyvin sait jengin mukaan silti, onnittelut siitä.
Tietääkseni meistä ei kumpikaan saa mitään etuuksia.
Ja mistä muista faktoista puhut?
Kiitoksia kaikille vastanneille.
Ollaan tapeltu naapurikunnan kanssa, mutta nämä kodinhoitajat sun muut eivät käy tarpeeksi varsinkaan anopin luona. Sinne vanhainkotipaikkaan jonotetaan. Ja oma mummoni on muuten hyvässä kunnossa ikäisekseen, mutta tiettyihin toimiin kuten niihin kaupassakäynteihin tarvitsee apua.
Kyllä me tämän jaksamme. Suvuissamme on ollut tapana, että heikommista huolehditaan. ja tietyllä tapaa onhan tämä helpompaa käydä siellä nyt äitiyslomalla kuin jos olisin töissä. Näiden vanhusten kanssa on kyllä juteltu (heidän aloitteestaan), että voisi olla helpompaa, jos muuttaisivat tänne meillepäin.
Kiitos rohkaisusta. Kirjoitin jo päiväkodin johtajalle ja hänen esimiehelleen kirjeen, jossa mainitsin kaiken sen, mitä lapsi on kertonut.
Joku ihmetteli, että olivatko muut työntekijät kertoneet meille tuon yhden yksilön puheista. Ei ollut. Lapsi oli itse kuullut, kun täti oli puhunut tällaista toiselle sijaiselle.
Kiitoksia vielä kerran rohkaisusta!
EIkö siellä anopinluona käy kotisairaanhoito? Lähihoitajat siellä käy ja ne huolehtii pesuista ja lääkkeistä yms. ja sairaanhoitaja huolehtii lääkemuutokset ja verikokeet ja on lääkäriin yhteydessä.
mutta minäkin kysyn, että mitkä faktat? Omaishoitaja saa vapaata 3 päivää kuukaudessa. Jonot rahaetuuksiin saattaa olla pitkät, eivätkä kaikki hoksaa, että siitä huolimatta kannattaa tehdä omaishoitosopimus. Eli vaikka ei saisikaan rahallista tukea omaishoitajuudesta, niin silti voi saada muut tuet. Rankan elämäntilanteen aikana ei välttämättä muista/jaksa/ehdi/tajua selvittää, mitkä tuet kuuluvat omaishoitajalle.
Ap: Jos ette ole tehneet omaishoitosopimusta, ole yhteydessä kuntaan ja tee se. Jos haluat lisää tietoa, soita Omaishoitajaliiton neuvontapuhelimeen. Googlen kautta löydät numeron. Saisitte edes kolmelle päivälle kuukaudessa hoitajan anopillesi.
Itse koin syyllisyyttä, kun vein esikoista hoitoon äitiyslomani aikana. Faktat nyt kuitenkin olivat, että lapsi tylsistyi minun kanssa kotona ollessaan. Varsinkin aika ennen kuin vauva syntyi oli pitkäveteistä, kun en itse kyennyt juuri liikkumaan supistusten vuoksi. Pihalle ei lähdetty läheskään joka päivä. Koin että lapsen oli parempi hoidossa kuin neljän seinän sisällä. Sovin sitten osa-aikahoidosta. 6h päiviä 3 pv viikossa. Lapsi oli hiukan alle 6v, joten osasi itse kertoa mitä haluaa. Jos laiskotti, ilmoitin päikkyyn ettei tänään tule vaan jää kotiin. Lapsi sai itse kertoa myös haenko päikkärien jälkeen vai ennen, yleensä halusi vasta n tunti päikkärien jälkeen (jotta ehti hetken leikkiä sisälläkin) haettavan.
Meillä oli hiukan vastaava tilanne muutenkin kuin ap:lla. Läheiset aiheuttivat huolta ja vaivaa. Kuopuksen synnyttyä esikoinen kävi vielä jonkin aikaa hoidossa. Koko ajan päikyn henkilökunta tuki meitä ja hoitajat olivat sitä mieltä että tein kaikkien kannalta oikein kun vein lasta välillä hoitoon. Kerroin heille tilanteestamme ja uskon että olivat vilpittömiä minulle.
Joskus vaan on tällaista. Älä ap välitä siitä sijaisesta. Kerro päikyn johtajalle, mutta älä vaivaa muuten asialla enää päätäsi.
Puhuisin suoraan sen sijaisen kanssa ensin, ja sitten ilmoittaisin joka tapauksessa johtajalle. Tuo äidin rakkauden kyseenalaistaminen lapsen kuullen on tosi törkeää ja julmaa, kun koko asia ei edes hoitajille kuulu.
Kerrot että lapsi on itkenyt koko viikonlopun, koska on kuullut hoitajaltaan että äiti ei rakasta häntä kun tuo tarhaan. Eikä kuulemma ole ollut kertaluontoista, kun asiaa on hoitopaikalla pohdittu. Kerrot että ihmettelet miten tällaista asiaa on voitu etenkin tähän sävyyn puida lasten kuullen, ja miksi sinulta ei ole kysytty mitään, mikäli 5-vuotiaan lyhyestä hoitopäivästä on kysyttävää tai jotain moitittavaa. Sijaiselle sinun ei tarvitse kertoa teidän elämäntilanteestanne, mutta ehkä sinne johtajalle lyhyesti kuvaisin teidän arkipäivää, jotta ymmärtää että lapsi todella ei ole turhaan hoidossa. Sinuna ehkä vielä toivoisin, että kyseinen sijainen siirrettäisiin pois lapsesi ryhmästä jos saa jatkaa töissä. Arviointikykyä hänellä ei ainakaan ole.
Tietysti pitää selvittää onko mahdollista, että joku lapsen tarhakaveri on vaikka keksinyt kiusatakseen sanoa tytöllesi, että tuo täti sanoi että sinun äiti ei rakasta sinua kun tuo hoitoon. Mutta vaikka tuo äidinrakkausosa olisi väärinkäsitystä, ei ole hoitajan asia spekuloida lapsen hoitoon tuomista ainakaan lapsen kuullen.
Kauanko aiotte jaksaa? Kauanko vaaditte lapsiltanne jaksamista. Ja mitä tapahtuu sitten, kun ette enää jaksa. Kuka ne urakkaa kanssanne uurastaneet lapset sitten hoitaa.
Lasten on tulevaisuus. Hoitakaa heidät, älkää heitä uhratko
...mutta jos vanhuksia pitää nyt jo hoitaa, niin tuskin heille kovin montaa vuotta enää tarvitsee uhrata.
Ehkä ne lapsetkin siitä jotain oppivat ja maailma olis tulevaisuudessa hiukan parempi paikka.
Ehdottomasti keskustelua sijaisen esimiehen kanssa. Meillä on se tilanne, että 4v. lapsi käy päiväkodissa 3 kertaa viikossa 6h ja vauva on kotona kanssani. Sinähän et edes ole kotona, vaan omaishoitajan töissä. Itse olen kotona ja yritän ottaa rauhallisesti. Miehelläni puhkesi vaikea mielisairaus toisen lapsen syntymän jälkeen, joten kunta päätti, että vanhempi lapsi saa mennä hoitoon, jotta minä en uupuisi ja molemmat lapset joutuisi huostaanottoon. Lapsi rakastaa olla hoidossa, sinne lähdetään joka kerta innolla. En usko hetkeäkään, etteikö 5v.lapselle olisi terveellisempää olla hoidossa kuin autossa istumassa.