Mikä ihmeen hoitajapula??
Pikkasen v***aa hoitajapulan valivalivalittamisesta ! Roikun suurinpiirtein paikkakuntamme jokaisella sijaislistalla ja niin moni muukin . Määräaikainen työsuhteeni loppui reilu vuosi sitten ja siitä saakka olen ollut liiton rahoilla.. :¨( yks päivä kuukaudessa on ollut "paras" mahdollinen kuukausi, kun olen saanut töitä ja sekin yhtä tyhjän kanssa. TYökaverit kyselevät perääni koska tulen töihin , mutta sehän ei minusta ole kiinni vaan sieltä ylemmältä taholta jotka palkkaavat työntekijöitä. Kunnat roikuttavat määräaikaisia sijaisia listoilla ja kun on tarpeeksi ollut töissä samassa paikassa niin seuraavat sijaiset laitetaan kiertoon. Alkaa pikkuhiljaa seinät kaatumaan päälle kotona. Onko ihme jos hoitajat siirtyvät toiselle alalle,KOhta alkaa minukin hoitajan ura olemaan lopussa, eihän tälläistä paskaa jaksa . Kertokaas minulle missä päin Suomea sitä hoitajapulaa on?? TYökkäristä sanottiin ihan suoraan että on aivan turhaa suostua yhdenpäivän keikkoihin.
Kommentit (10)
ja nyt on tekeillä sijaissysteemi, en muista mikä sen virallinen nimi on, mutta tarkoitus on että palkataan vakituisia ihmisiä jotka sitten sijaistaa muita, että päästäisiin eroon päivän työsopimuksista ym. Koska sama ilmiö on täällä ollut että hoitajat lähtee tk:sta yksityiselle.
ja väitän ja tiedän, että on hoitajapula! Varsinkin näin kesällä, kun on loma-aika niin kaikki kynnelle kykenevät hoitajat on töissä. Sairauslomille ei saa sijaisia, kun ei ole työkkärissä ketään "vapaalla jalalla". Kunnassamme on jopa lähihoitajakoulutusta ja nekin valmistuvat napataan aina työelämään. Tulee väistämättä mieleen, että kenties on joku syy miksi sinua ei pyydetä töihin edes pätkäsijaisuuksia tekemään. Oletko joskus sanonut, että kelpaa vain pidemmät sijaisuudet? Onko sinulle sattunut hoitovirheitä? Oletko saanut negatiivista palautetta työnteostasi muuten? Perehdytkö nopeasti uudessa paikassa? Oletko oma-alotteinen?
ja väitän ja tiedän, että on hoitajapula! Varsinkin näin kesällä, kun on loma-aika niin kaikki kynnelle kykenevät hoitajat on töissä. Sairauslomille ei saa sijaisia, kun ei ole työkkärissä ketään "vapaalla jalalla". Kunnassamme on jopa lähihoitajakoulutusta ja nekin valmistuvat napataan aina työelämään. Tulee väistämättä mieleen, että kenties on joku syy miksi sinua ei pyydetä töihin edes pätkäsijaisuuksia tekemään. Oletko joskus sanonut, että kelpaa vain pidemmät sijaisuudet? Onko sinulle sattunut hoitovirheitä? Oletko saanut negatiivista palautetta työnteostasi muuten? Perehdytkö nopeasti uudessa paikassa? Oletko oma-alotteinen?
mutta toisaalta se että työpaikka on haussa, ei tarkoita sitä että oikeat ammattilaiset sen saisi. Täällä ainakin tuntuu olevan muotia että hoitajat ovat opiskelijoita tai ulkomailta, aka. palkkaa voi maksaa vähemmän.
Sitten taas ne hoitajat jotka osaavat hommansa ovat työhönsä kyllästyneitä kun ovat ylityöllistettyjä ja sitä kautta he väheksyvät potilaita.
Jos kaikki hoitovirheet raportoitaisiin, luulen että Mikkeli johtaisi tilastoja.
(vähän ot:ta tähän väliin)
Olen asunut täällä nyt 10 vuotta ja olen sinä aikana tavannut noin viisi oikeasti mukavaa ja ammatitaitoista hoitajaa. Minä olen (käsi sydämellä vannon tämän) mukava muille ihmisille. Hymyilen, olen asiallinen ja rauhallinen ja jos jostain asiasta on sanomista, sanon sen asiallisesti ja ääntäni korottamatta. Kohtelen muita kun haluan itseäni kohdeltavan joten en tosissani usko että hoitajien asenne on minusta kiinni. Monet muutkin ovat valittaneet samasta asiasta, eli en ole ainoa.
Mutta luulen ap, että mitä pohjoisempaan mennään, sitä enemmän sitä pulaa on.
sairaanhoitajia sekä lähihoitajia. Satakunnassa ei ainakaan näytä olevan pulaa , koska puhelin ei ole soinut ja hävettää jo se roikkuminen johtajien ovenraossa :( Olen jopa keskussairaalan listoilla , mut hiljaista on ollut. Miehellä on sen verran hyväpalkkainen työ että on turhaa lähteä toiselle puolelle Suomea töihin hoitajan palkkaa hakemaan. Jos Satakuntalaisia on paikalla niin kertokaapas missäpäin sitä pulaa on, niin olen heti soittelemassa ovikelloa ;)
Paikkakunnallamme palkataan opiskelijoita ja ulkomaalaisia sijaishommiin . Olen hoitanut työni hyvin ja valituksia en ole saanut ikinä .Olen oma-aloitteinen eikä minua tarvitse patistaa töihin.. niinkuin monta opiskelijaa. Työ kuin työ hoidetaan kunnialla vanhuksia kunnioittamalla.. Syynä todennäköisesti on ainoastaan siinä että olen valmistunut hoitaja , jolle pitää maksaa täysi palkka ja opiskelijoilla saadaan säästettyä , koska ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa. Ja useasti nämä opiskelijat hoitavat hommansa hutiloiden ja minä saan korjata heidän jälkensä.
Ymmärrän hyvin tämän tutuksen. Valitetaan, mutta töitä ei vaan jostain kumman syystä ole
Pakko kysyä olisiko vika ihan jossain muualla?
Itse vasta opiskelen alaa ja eka harkan jälkeen olen koko ajan ollut töissä, jopa muualle kysellään kuin ko. paikkaan. Paikka on vaativa eikä ketä tahansa pysty sinne edes ottamaan ja tarve on aina asap eikä perehdytystä kukaan ehdi tekemään.
lähihoitajia tai sairaanhoitajia.