Kasvisten lisääminen ruokavalioon käytännössä?
Miten se toteutetaan? Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä miten täytän vatsan kasviksilla ilman että se on aina raakaa porkkanaa...Rli vaihtelua laihduttajalle, kiitos!
Kommentit (14)
kaikenlaisia pakastekasvissekoituksia. Niistä on helppo saada lisäkkeitä, ja pakastevihannekset voi olla jopa parempia ravintoarvoiltaan kuin kaupasta ostetut tuoreet.
iso tomaatti vähän ennen varsinaista ruokailua, ei ole niin kova nälkä sitten ahmia sitä ruokaa. Myös omena käy tähän, vaikka onkin hedelmä.
tai välipalalla syö reilu satsi marjoja, esim. maustamattoman jogurtin tai rahkan kanssa.
kurkkua, tomaattia, paprikaa ja salaattia.
Riisin/risoton kanssa sopii wokki vihannekset.
Salaatti ftw! Tonnikalan tms. kanssa ihan oikeati hyvää ja maukasta.
Marjoja tai ananasta sellaisenaan tai rahkan/puuron kanssa.
En mä edes syö porkkanaa :D
Mä olen lisännyt parin kuukauden aikana ihan älyttömästi kasviksia, just laihdutuksen takia ja sen takia koska söin niitä aiemmin liian vähän. Olen tosi kranttu, mutta nämä toimii mulla:
Herne-maissi-paprika (syön aterialla koko pussillisen)
Findusin Chinese wok ja siihen sitten jotain kanaa tms. (nypin tästä kyllä sienet pois)
Jäävuorisalaatti-tomaatti-kurkku(-herne) -salaatti
Niin, siinä ne sit taitaakin olla :) . Lisäksi syön hedelmiä päivittäin. Ja toki siis esim. keitoissa käytän runsaasti keittojuureksia, ja tomaattimurskaruokia syön myös. Muita kasviksia oikeastaan en, paitsi sipulia joskus. Saan kuitenkin näillä sen 600g päivässä täyteen.
esim 4 munan munakkaaseen kahdelle voi hyvin laittaa kaksi pientä sipulia, paljon tomaattia päälle ja lisäksi vielä jotain salaattia viereen.
Salaattiin uppoaa vaikka mitä, jos siellä on lisäksi fetaa tai muuta vastaavaa.
Syö kaksi omenaa välipalaksi.
Joka aterialle vaikka raakana kaalia tai ihan mitä vaan. Kotimaiset kasvikset sivusto on hyvä, löytynee googlella
Älä nuukaile siinä kohtaa - vaikka lisäisi salaattiin muutakin kuin vihanneksia (hedelmiä, juustoa, siemeniä, kanaa, krutonkeja, katkarapuja, pähkinöitä tms.) niin suurin osa siitä on kuitenkin kasviksia ja erittäin suurella todennäköisyydellä kevyempää kuin jos salaatti olisi vain pieni lisäke muun ohessa.
joka suvussa kummittelee :-( täytyisi saada ylikilot pois ja kasvispainotteinen ruoka lienee se joka auttaa.
Ihania olette kun autatte :-)
t.ap
No meillä pyritään niin että joka viikko on vähintään yksi kasvisruoka ja papuruoka. Mä teen niin usein, että googlannut ruoka-aineen nimellä reseptejä. Vaikka kesäkurpitsa ja sitten niistä valkkaan. Linssit ja pavut ovat hyvin täyttäviä ja halpoja kuin saippua. Kasvissosekeitot ovat riittoisia ja täyttäviä. Kokeile bataattia, punaisia linssejä ja vaikka vähän kookosmaitoa sekaan.
Teen usein lisäkkeeksi uunissa paahdettuja juureslohkoja. Punajuuret ovat hyviä, samoin porkkana ja bataatti. Perunat maistuvat toki myös. Palsterakkakin sopii paahdettavaksi. Toisinaan laitan kasviksiin öljyä, toisinaan en. Päälle ripaus suolaa paistamisen jälkeen.
Sosekeitot ovat myös hyviä ja helppoja.
nyt on kasvikset tuoreita ja hyviä, oikein kauhullla ajattelen että taas pitää siirtyä pakastettuihin.
Mitä enemmän eri aineksia salaatissa on, niin sitä parempaa siitä tulee. Ja minä käytän myös salaatinkastiketta, niin ei ala tympiä.
Kasvikset heitän uuniin ja öljyä ja suolaa perään. Etenkin jos tekee vaikka murekkeen tai muuta uunissa paistettavaa, niin samalle pellille tai vuokaan mahtuu myös kasvikset kypsymään. Kukkakaali, parsakaali, herneet, pavut, porkkanat, jne. on hyviä.
Ja kannattaa miettiä joka ruuassa, että mitä kasviksia siihen voisi lisätä. Kun kasviksiin tottuu, niin makaronilaatikkokaan ei maistu enää miltään, jos siinä ei ole kasviksia. Niin se päivän annos kertyy, kun joka aterialla syö jotain.
Ja jos ei halua vaihtaa leivän päältä makkaroita kokonaan kasviksiin. Niin vaihda leikkele ohuen ohuisiin siivuihin, niitä ruispalan päälle vain kaksi ja lisäksi salaattia ja tomaattia, niin on maukasta ja taas on osa päivän kasviksista syöty.
kaupasta muutakin kuin sitä porkkanaa.
Teet kastikkeen paseeratusta tomaatista, sopii pastalle sellaisenaan, sipuliakin voi kuullottaa joukkoon.
Tai tee tomaattikeitto samaisesta paseeratusta tomaatista, älä vain lisää mitään rasvaista kermaa tai juustoa keiton sekaan niin sopii laihduttajallekin.
Osta papuja, korvaa osa riisistä/pastasta erilaisilla pavuilla. Papuja voi laittaa myös kastikkeisiin, tai voi korvata osan lihastakin pavuilla.
Uunijuurekset. Punajuuri, bataatti, lanttu, nauris, mistä nyt itse tykkää. Paloittele ja pyörittele oliiviöljyssä (ei tarvita paljoa) ja mausteissa, laita uuniin paahtumaan kypsäksi.
Kesäkurpitsa: leikkaa sentin siivuja kurpitsasta, paista pannulla tilkassa oliiviöljyä ja mausta, vaikka pelkällä suolalla niin jo sekin on hyvää.