Miten saisin unta?
Muutaman vuoden kestänyt ajoittainen unettomuuteni on muuttumassa tosi hankalaksi. Nyt ovat kaikki keinot tervetulleita unen saamiseksi. Eilen kävin asian tiimoilta jo lääkärissä ja sain malatoniini-pillereitä (olin aiemmin jo kokeillut Sininen Uni-luontaistuotetta, ilman tulosta). Otin kaksi niitä ja myöhemmin vielä Zopinox-nukahtamislääkkeen, mutta silti ei uni tullut! (tai tuli, useamman tunnin myöhemmin, kun olin ottanut lääkkeet)Harrastan aktiivisesti liikuntaa, pitkäkään juoksulenkki ei tuo unta. En juo kahvia ollenkaan, en ole ikinä juonut. Lapsia on neljä, nuorin on 1,5v. Olen hoitovapaalla, mutta teen töitä kotona, gradukin on teon alla. Eli onhan tässä kaikenlaista (ja paljon muutakin), mutta silti en keksi, miksi juuri nyt ei nukuta. Aiemin 2-3 peräkkäisenä iltana nukahtamislääkkeen muru on tuonut rytmin takaisin ja olen käyttänyt niitä todella harvakseltaan noin neljän vuoden aikana, välillä kuukausien taukoja täysin ilman. Muutaman viikon jatkunut tätä hankalaa vaihetta ja saan unta siis aikaisintaan kolmelta ja nukun n.4tuntia, silloinkin pätkittäin. Kohtalotovereita?
Kommentit (5)
1) Masturbointi
2) Jos se ei auta, menen keittiöön ja syön itseni täysin turvoksiin, mielellään jotain tosi hiilaripitoista.
3) Jos tää ei auta, mietin mikä elämässä mättää kun uni ei tule.
auttaisiko sinulle jos pääsisit yhdeksi tai useammaksi yöksi pois kotoa, nukkuman johokin täysin toiseen ympäristöön? Missä varmasti olisi rauha nukkua. Esim. kylpylä ilta ja sen jälk. luulisi unen maistuvan. Jos saisit katkaistua tuon "kierteen".
muutama olut tai siideri, eiköhän uni kohta maistu :D
pari tuntia ennen kuin pitäisi nukahtaa sänkyyn ja luen mahdollisimman tylsiä kirjoja tai katson telkkarista/dvd:ltä tylsiä ohjelmia (dokumentteja, historiaa, frendejä, frasieria...).
Juoksulenkin pitää tapahtua ainakin 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa, muuten se vain piristää. Muutenkin liikuntaa ei kannata harrastaa illalla ainakaan kovin myöhään. Nälkä tai ähky haittaavat myös.
Kokeile hakea kirjastosta rentoutuskasetteja? Myös äänikirjojen kuuntelu voisi tuudittaa uneen ilman, että stressaat nukkumaanmenoa koko ajan.
..mulla auttoi lukea sängyssä jotakin kirjaa tai sarjiksia (lehdet ei niin hyviä, koska jutut lyhyitä). Pitkät tarinat uuvuttaa, voisi auttaa nukahtamiseen ja rentouttaa, sitä kautta nukkuisit ehkä myös pidempään paremmin. Ellei taustalla ole muuta sairautta, masennusta tms.