Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättisitkö 16-vuotiaan joka toiseksi viikoksi yksin kotiin?

Vierailija
02.08.2012 |

Eli kukaan ei laita ruokaa, siivoa jne..Teini kokonaan oman onnen nojassa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvathan tuonikäiset jo asuntoloissa yms joissa ei ole aikuisia valvomassa, nuoret itse huolehtivat siisteydestä ja ruuasta.

Vierailija
2/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen pitää jo osata toimia itsenäisesti, tosin jättäisin rahaa ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen ikänen järkkää niin miellään yleensä bileitä sun muuta.

ja en kyl antas alaikäsen muuttaa omilleenkaan et siihenki ois turha vetoo.

musta tuo on säännöllisenä toimintana heitteillejättöä. kyllä nuorikin tarvitsee vanhempiaan, itseasiassa yllättävän paljon. aikuisen tulee olla saatavilla, vaikka nuori luokin hiljalleen itsenäisempää elämäänsä. ton ikäsen ei mielestäni ole hyvä olal sääbnnöllisesti noin usein noin pitkää aikaa yksinään.

Vierailija
4/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni on todella yksilökohtaista. Itse olen asunut itsenäisesti 16-17-vuotiaasta, mutta minäpä esitinkin pahimmat temppuni 14-15-vuotiaana...

Eikun hetkonen! Luin ensin että kyse oli viikonlopuista! VIIKOKSI. Se on aika pitkä aika. Täytyy udella että Miksi? Minkäkokoisesta huushollista on kyse?

Vierailija
5/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenkin hyvät olosuhteet, siis kotona. Teini on vaan maistellut tupakkaa ja alkoholia ja on muutenkin menevää tyyppiä. Joten huolestuttaa, mutta muuta vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole..ap

Vierailija
6/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka voi tarvittaessa tsekata, ettei siellä bailata viiikolla yms? tulla ehkä apuunkin jos tulee tapataturma tms?

itse muutin 17-vuotiaana kotoa joten sikäli en osaa oikein suhtautua niin että olisi kovin kummallista.

Vierailija
7/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää osata laittaa ruokaa ja siivota!

Vierailija
8/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää osata laittaa ruokaa ja siivota!

Vierailija
9/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lähellä mutta veljellä oma työ, perhe ja huolet. eikä teini hänen luo meniskään asumaan viikoiksi..

Vierailija
10/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ylipäätään, kenen kotiin? Meidän perheen? En. Jonkun asuntolan? No kai se nyt on pakko ihan joka viikko, siellä omat säännöt ja valvonnat.. Oman kämpän? No jos sillä on todella resurssit moiseen itsellä ja omin varoin, niin ok. Vanhempien rahoilla ei siellä ois.

Vierailija
11/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin jo tuon ikäisenä omillani, eli voisin jättää jos pakko olisi.

Selkeät säännöt ja info myös sääntöjen rikkomisen seuraamuksista. Teette vaikka yhdessä ruokia pakastimeen aina sillä viikolla kun olet kotona, niin osallistutte molemmat siihen poissaoloviikkoosi. Sitten ruokarahaa annat ja käsket säilyttää kuitit ostoksista ja loppurahat, niin tiedät mihin rahat ovat menneet.

Lisäksi joku tuttu aikuinen tekemään tarkistuskäynti silloin tällöin.

Vierailija
12/12 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ruuan laiton, siivoomisen, itsenäisen hyginenian jne.

Mutta tosi heitteille tossa nuori joutuu. isolla osalla teinei pahin murkkuikä on just noillatienoin, ja jos silloin on jatkuvasti säännöllisesti yksin, hakee varmasti seuraa - huonoakin - muualta.

Tiedän tosi monia nuoria, joilla on "vain" vuorotyövanhempia eli ovat suht usein esim illat/yöt yksin. Valittavat kuinka tylsää on kotona, eikä vanhemmat ole koskaan kotona... kaipaavat aikuista, loppujen lopuksi.

Kun sitä aikuista ei kotona ole, niin alkaa pahanteko. Haetaan huomiota, rajuinkin keinoin. Juodaan viinaa ja kun poliisi tulee viemään kotiin känniläisteiniä ni haistatetaan poliisille, kun ei ole muitakaan aikuisia. ei ole aikuista, turvallista aikuista, jolle saa näyttää kaikki tunteensa. ollaan yksin...

Mä olisin tosi huolissani jos kuulisin jonku asuvan säännöllisesti yksin. JOO, jotkut muuttaa tos iäs jo kotoa. mut loppupeleis harva elää niin kilttiä elämää siel omassakaan kämpässä kuin antaa ymmärtää...

Yksi pointti on sekin että nuorella on tos iäs PALJOn lisää vastuutas elämässään muutenkin (alkaa toisenasteen paljon itsenöisemmät opinnot, ehkä lukion raskaus tulee yllärinä nuorelle, murrosikä vaikuttaa vielä, tulee paljon lisää vastuuta).

Ja sitten nuoren harteille lykätään täysin itse itsestään huolehtiminen ja kodin siivous ja ruuanlaitto. Varmasti sujuu teknisesti, mutta entä jos nuori saa tästä paineita liikaa? Entä jos nuori väsyy ja alkaa vaikka lintsaamaan koulusta. Kun sitäkään ei kukaan huomaa kun kukaan ei ole kotona, kukaan ei ole kyselemäs kuinka menee koulussa yms ees vähän seuraamassa ja kattomassa perään.

Musta nuori saa tos iäs tarpeeksi itsenäistymistä jo siinä et on itse vastuussa koulunkäynnistään (se kun tos iäs on ns. vapaaehtoista), yms. Ja joo, kyllä nuoren on hyvä olla yksinkin joskus kotona. Mut siihen riittää esim muutamia päiviä loma-aikoina aina joskus.

Valtavan omillaan ton ikänen lapsi on jos se yksin joutuu olee noin säännöllisesti. Kaikki nuoret ei ole tohon tarpeeksi kypsiä, aika harva lopultakaan. ja useimmat nuoret ei kyl varmastikaan uskalla sanoa vanhemmilleen etteivät haluisi olla yksin - kyllä se kestetään ja "pärjätään", vaikka sitten feississä itketään kuinka yksinäistä onkaan ja kuinka perseestä on elämä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän