olen autokoulussa ja tuntuu etten osaa
ajotunnit alkaa olla lopuillaan ja vaikeuksia ja jännittää sikana olla liikenteessä...kertokaa jotin oppimis keinoja. risteykset ja liittymät vaikeit, kytkin vaihde kaikki...ähh, tekisi mieli keskeyttää..
Kommentit (17)
joka sekunti saa varoa ettei kuole ja murskaannu kappaleeksi tai että murskaa muita kappaleeksi.
Kamalat riskit siihen autoiluun liittyy. Älkää autoilko.
se hiiltyy niin jännitän vielä enemmän. perkele kuu ottaa päähän, miksi tää on näin vaikee
välillä paremmin menee mutta tänäänki sekoilin ja meni aika huonosti...auton hallinta ei vielä tarpeeksi hyvä, risteykset ja vaihteiden vaihto oikeassa kohdassa ym
ajamaan taas autolla vuodenvaihteessa ja vastaukseksi sulle, ei siihen auta mikään muu kuin ajaminen. Joka kerta kun nouset rattiin olet hieman parempi kuski ja et jännitä niin paljon. Mä olin aivan kauhuissani ihan perusjutuissa aluksi. Nyt puoli vuotta myöhemmin minä jo ajelen kaupungissa ja vaihtelen kaistoja jne kuin vanha tekijä.
Odotahan kun saat kortin (vaikka sitten rimaa hipoen) ja pääset yksin ajamaan, niin johan helpottaa. Ahdistavaa se, kun joku kyttää vieressä.
Itse ajoin kortin heti 18 vuotiaana, mutta kun ei opiskeluaikana ollut autoa, niin aika vähälle se ajaminen jäi. Kun sitten monen vuoden päästä sain työn autoilumatkan päästä niin se uudelleen aloittaminen oli kamalaa! Jännitin silloin kolme kertaa enemmän autolla ajoa kuin uuden työn alkamista. Mutta ei mennyt kuin pari viikkoa, niin tunsin ihan osaavani.
Minulla siis auttoi se, että opettelin ensin ajamaan hyvin yhtä reittiä, eli tuota työmatkaani. Sen jälkeen kynnys lähteä mihin vain oli aika matala.
ja kun saat sen kortin niin heti autoilemaan,siis oikeesti.muuten sä et opi.olin itse samanlainen jännittäjä eikä tuntunu sujuvan,ollu kortti nyt 17v. ja vieläkin jännitän kaupungissa ajoa,siis jos vieras kaupunki tai sellanen jossa oon vähän ajanut.en tykkää ajamisesta edelleenkään,mut se auttaa kun joka päivä on pakko ajaa,tulee tutuksi.
se opettaja ahdistaa...haluisin päästä yksin tai tutun kanssa harjottelemaan niin en jännitä ja varmasti osaan paremmin
Mä ajattelin autokoulussa et käyn tän loppuun mut sen jälkeen en enää autolla aja. Toisin kävi. Yli kymmenen vuotta kortti ollut ja oon näköjään jotenkin kuitenkin oppinut. Kannattaa vaan kun kortin saa niin ajaa ajaa ja ajaa. Sillä sitä oppii. Tsemiä.
Ja sellainen ope et sen kans pärjää. Tai sit vaan puurrat inssin läpi ja ajelet itseksesi tai otat jonkun rennon tyypin mukaan.
Ei siihen ajoon saa tuntumaa kuin harjoittelulla. Jos jossain ison cityn keskustassa pyörit, en ihmettele jos jännittääkin. Mulla esim. sammui auto aina joka liikennevaloihin ja inssi meinas jäädä siitä kiinni, kun jäin odottelemaan kolmion takaa tulevia ;)
Sinähän olet vasta opettelemassa ajamista, eli kyllä se siitä. Ja heti kun pääset inssistä läpi, niin suosittelen, että lähdet ajamaan. JOs pelkäät ruuhkaa, niin ajat joka päivä vaikka sitten myöhään illalla kun on vähemmän autoja liikenteessä.
Mutta ajat kuitenkin ja jatkat ajamista, vaikka mokailisitkin!
Mikään ei ole turhauttavampaa kuin se, että ihminen ajaa ajokortin ja sitten ei uskallakaan lähteä autolla mihinkään. Eli älä ajaudu siihen :)
Ajat ajat ja ajat! Harjoittelu tekee mestarin!
pelkäsin niitä ajotunteja niin että valvoin aina edellisen yös..ja pelkäsin kun joku istuu vieressä..tiesin että kun saan kortin opin oikeesti ajamaan kun rentoudun ja saan yksin ajaa.ajoin tunneilla tosi huonosti ja tein pahoja virheitä..vielä ennen inssiä ajoin miten sattuu..mutta päätin että pakko saada kortti kerralla ettei tartte enää kärsiä=DSe inssi oli tosi rento ja kun kerroin että mulla lapsia nii se höpötti koko ajan omistaan ja rentouduin ja pääsin läpi ilman virheitä..autokoulun opettaja odotteli ja kun tultiin takas ja inssi sanoi että hyvin meni sai kortin niin se ope oli ihan että ootko tosissasi=DYksin harjoittelin inssin jälkeen esim.tyhjillä parkkipaikoilla parkkeerausta,ja ajelin paljon.
Toivottavasti ko. autokoulussa on useampi ope. PYydä tuntisi toiselle, jos nykyinen ahdistaa tai ei osaa opettaa sinulle sopivalla tyylillä.
monte/minkälaisia virheitä saa tulla`? kamala pääkipu ja mielessä koko ajan autokoulu, tuntuu että olen paskista paskin oppija! miten saan itsevarmuutta ajamiseen???
ota tavaksi ajaa koko ajan kakkosella, se on melkein kuin olisi automaattivaihteet. Sita voi kayttaa lahemmas kuuteen kymppiin ja hitaalla voi myos olla kakkosella jos auto vain rullaa, ihan turhaa alkaa vekslailemaan kun kakkosella parjaa miltei paikassa kuin paikassa.
Kun ajaminen on saatu helpoksi, kayta kaikki huomiosi liikennetilanteisiin. Lue joka ilta liikennesaantoja, ne pitaisi oikeastaan olla ulkoa opittu jo ennenkuin aloittaa ajamisen, mutta kylla ne tulee opittua kun kay ne lapi aina iltaisin.
Ota kaikki mahdollinen irti ajo-opettajasta, kerro sille vaikka kirjoittavasi ajokoulusta blogissasi, ole aktiivinen ja esita paljon kysymyksia.
Yksi vinkki on etta ajaessa tulee liikutella paataan liioitellusti niin etta selvasti nakee, etta olet tarkistanut liikenteen sivu- ja takapeileista ja vasemmalta seka oikealta tulevan liikenteen esim risteyksissa, samoin kaistaa vaihdettaessa vilkaisu olan yli. Yksi syy reputtamiselle on: "Paa ei liikkunut tarpeeksi".
Pikkuvirheita saa olla, mutta ei koskaan ajoturvallisuutta koskevia.
Inssiä varten neuvo: jos olet väistämisvelvollinen ja väistettävästä suunnasta tulee auto todella kaukaa, jolloin ehdit hyvin itse ensin, niin osoita huomanneesi tuon auton sanomalla: "tuota autoa minun pitäisi väistää, mutta kun se on niin kaukana vielä, niin ehdin hyvin itse" tjsp. Ja myös muissa tilanteissa on hyvä ikään kuin ajatella ääneen. Osoitat, että olet sisäistänyt liikennesäännöt.
Auton hallinnassa olen itsekin tosi huono, joten siihen minulla ei ole vinkkejä. Muuta kuin, että kun joskus saat ajokortin, niin hommaa automaattivaihteinen auto. Aivan ihanaa, kun ei tarvitse keskittyä lainkaan vaihteiden ja kytkimen kanssa venkslailuun. :)