Raskaudenkeskeytys vai jatko, mitä tekisit?
Jos tilanne olisi kohdallasi tämä:
Kohdussa kasvaa yksi elinvoimainen ja terve alkio, joka vastaa normaaleja viikkoja ja jonka sydän sykkii.
samaan aikaan kohdussa kasvaa rypäleraskaus, joka on saanut alkunsa viallisesta munasolusta, ja on terveen alkion viallinen kaksonen. Rypäleraskaus kasvaa kovaa tahtia, tuottaen hurjia määriä raskaushormooneja kehoosi. Se vie myös tilaa elävältä kaksoselta. Tästä voi aiheutua suurta verenvuotoa, valtavaa raskauspahoivointia, raskausmyrkytys jo alle raskauden puolen välin, ennenaikainen synnytys, äidin joutuminen vuodelepoon, supistuksia. Mahdollisesti myös kohdunpoisto ja kasvanut riski syöpään.
Toisaalta kaikki voi mennä suhteellisen hyvinkin, raskaus on toki rankka, mutta lapsi voi syntyä terveenä lähellä 30. raskausviikkoa.
Mitä tekisit?
Kommentit (20)
Raskaus vasta niin alussa, etteivät osanneet sanoa varmaksi miten rypälemäinen kudos käyttäytyy. Mutta mikäli menee ennustetusti, tämä on edessä.
ap
Tekisin heti abortin jos kohdussani kasvaisi yhtään mitään. Mutta ehkä kysymys ei ollutkaan mulle tarkoitettu.
täytyisi olla hyvin vahvat perusteet edes harkita raskauden jatkamista. Kuulostelisin usean lääkärin mielipidettä ja toimisin niiden mukaan.
lasta on niin keskeyttäisin. Komplikaatiot ei kuulosta hyvältä ja voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Jos olisi esikoinen niin antaisin raskauden jatkua.
viallistakaan jos vahingossa tervekin menisi samalla, mutta en kyllä ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. Tulisiko siitäkin lapsi vai mitä? Todella ikävä tilanne.
pieniviikkoisen keskosen äitinä varmaan päätyisin keskeytykseen tuossa tilanteessa. (Olettaen että olisi vielä mahdollisuus tulla uudelleen raskaaksi, ei 10 vuoden lapsettomuutta tmv.)
En todellakaan yhden lääkärin perusteella tekis mitään päätöksiä. Monessa asiassa olen elämäni aikana huomannut, että lääkärit puhuu ja puhuu , antaa diagnooseja ja epäilyjä mutta silti kaikki voi mennä aivan loistavasti. Älä anna lääkärin tehä päätöstä sun puolesta. Kyseenalaista, kysele ja mielellään muidenkin lääkäreiden miepide kertomatta heille muiden lääkäreiden mielipiteitä, koska siinä tapauksessa he eivät uskalla olla eri mieltä ja antavat toisten mielipiteiden vaikuttaa omiinsa..
Rypäleraskaus on vaarallinen, en lähtis leikkimään omalla hengelläni.
mun ainakin olisi ihan hirveän vaikea päättää.. Kun kaikki meistä ei tule raskaaksi ihan noin vain. oma raskaus nyt ihan alussa pitkän yrityksen jälkeen, saattaisin kyllä ottaa riskin
Äiti on hengenvaarassa tällaisessa raskaudessa.
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
1995;111(3):245
Eila Suvanto-Luukkonen, Helena Sundström ja Jorma Penttinen
Tapausselostukset
Lapsia on minulla ennestään kaksi. Asiaa toki tutkii toisetkin lääkärit ja rypälematerialle annetaan mahdollisuus lähteä kuihtumaan. Mutta jos se alkaa vain kasvaa, uskon päätyväni keskeytykseen. Minulla on kuitenkin kaksi elävää lasta, ja vastuu heistä painaa enemmän.
Ja kuitenkin elävän kaksosen matka mahasta maailmaan olisi täynnä hankaluuksia ja ennenaikainen synnytys varma.
Ap
Että jos kyseessä olisi esikoiseni (jota yritimme vuosia), uskoisin että antaisin terveelle sikiölle mahdollisuuden.
Ap
mutta se on mun mielipide, jokaisen on harkittava kohdallaan..
Voisiko alkion siirtää jonkun terveen naisen kohtuun?
Voisiko alkion siirtää jonkun terveen naisen kohtuun?
En ihan ymmärrä tätä kysymystä. Olen ihan perusterve ja normaali perheenäiti, jolla nyt saattaa olla hurjan huono onni tämän raskauden kohdalla.
Mutta noin teknisesti en usko sen onnistuvan, vaikka tuollaista siirtoa yritettäisiin.
ap
mutta se on mun mielipide, jokaisen on harkittava kohdallaan..
Tämä loppulause sisältää jännällä tavalla syyllistyksen. Sellainen "itsehän tietenkin tekisin kuin enkeli, mutta muut mietitte sitten tahollanne mitä syntiä haluatte tehdä..."
;)
.. mutta tässä tapauksessa ymmärrän keskeytyksen.
En kannata abortteja, jos lapsilla on elimahdollisuuksia tai jopa kromosomivirheiden kanssa kannatan elämän viemistä niin pitkälle kuin mahdollista.
Tuossa tapauksessa asia vaikuttaa kuitenkin hyvin paljon sinun omaan terveyteesi, itse varmaan päätyisin aborttiin.. vaikka kamala juttu onkin ja suru lapsen puolesta:(
.. mutta tässä tapauksessa ymmärrän keskeytyksen.
En kannata abortteja, jos lapsilla on elimahdollisuuksia tai jopa kromosomivirheiden kanssa kannatan elämän viemistä niin pitkälle kuin mahdollista.
Tuossa tapauksessa asia vaikuttaa kuitenkin hyvin paljon sinun omaan terveyteesi, itse varmaan päätyisin aborttiin.. vaikka kamala juttu onkin ja suru lapsen puolesta:(
mutta jotenkin kunnioitan elämää. Mutta älä vielä sure, on vielä ihan hyvä mahdollisuus siihen, että se rypälemassa imeytyykin itsestään pois, ja elävä kaksonen saa kohdun ihan omaksi yksiökseen. :)
Ajattelin itse surra vasta kunnon tutkimisten jälkeen. Tahdon muutenkin odottaa vielä, jotta nähdään mihin etenee.
ap
mä varmaan haluaisin mahdollisimman monen lääkärin mielipiteen ja niiden perusteella tekisin päätöksen. Tsemppiä jos sulla tällänen tilanne on!