Miten jaatte perheen yhteiset laskut ja kiinteät maksut?
Maksatteko puolisonne kanssa puoliksi kaikki teidän perheenne laskut ( 50/50 osuudella)
vai maksaako paremmin tienaava suuremman osan?
Kommentit (40)
ns taloustilille nettopalkastaan 60%, ja siltä tililtä maksetaan kaikki yhteiset pakolliset.
Eipä ole kummallakaan näin valittamista.
Pyritään maksamaan 50/50, mutta kyllä se maksaa, jolla on rahaa.
Eli mies hoitaa vuokrat, vakuutukset, sähkön, veden...
Minä yhteisen luottokorttilaskun (n. 3000-4000e/kk), mutta ostammekin ihan kaiken kortilla - ruuat, matkat, bensat... ja lasten hoitomaksut.
Ei olla varmaan koskaan tapeltu rahasta.
Meillä on yhteinen tili, jonne menee palkat, lapsilisät, ym. Siis kaikki raha, mitä tulee. Sieltä maksetaan laskut ja ostokset. Kaikki tilillä oleva raha on yhteistä, joten yhdessä maksetaan kaikki. Sitä ei edes lasketa, kumpi kasvattaa tilin saldoa enemmän.
Molempien palkat menee yhteiselle käyttötilille, sieltä suoraan siirto säästötilille ja kaikki mahdolliset laskut suoraveloituksena. Yksinkertaista ja selkeää eikä tarvitse laskea mitään jakoja.
Meillä on erilliset tilit mutta ovat kummankin vapaassa käytössä. Eli tiedämme toistemme salasanat yms.
yhteistilille, että riittää yhtiövastikkeeseen ja lainanlyhennykseen (1500e/kk). Minä sitten hoidan ruokaostokset, lapsen kulut jne. Lisäksi olen nyt puolisen vuotta laittanut tonnin kuussa säästöön uutta asuntoamme varten.
Laskut maksaa se, kumpi sattuu asiaan ottautumaan.
Ei ole tarvinnut tapella rahasta. Pidän kuitenkin siitä, että molemmilla on myös omat tilit, joten jos haluan shoppailla itselleni vaikka tonnin käsilaukun, voin tehdä sen hyvällä omallatunnolla.
Minä ruoka- ja muut ostokset. Isommat hankinnat maksetaan milloin mitenkin. Mies tienaa n. 3000, minä 2000 kk bruttona.
Perheessä me vanhemmat ja neljä lasta.
tienaa n. 15 kertaa enemmän kuin minä :)
Kumpikin laittaa tuloistaan 80 % taloustilille. Omasta 20 % maksetaan oma puhelinlasku, omat biletykset, omat vaatteet ja muut omat hömpöttelyostokset.
Joskus kuitenkin minun (tällä hetkellä hyvin pienituloisen) 20 % ei riitä kaikkeen, ja silloin voin kohtuudella käyttää taloustilin rahoja ilman, että jään siitä velkaa.
Tällä viikolla maksoimme etukäteen asuntolainaa 2000 euroa, kun taloustilille oli kertynyt "ylimääräistä", eli sellaista mikä ei ole kulunut pois perheen yhteisiä menoja maksettaessa.
Riitaa ei tule rahasta, jos molemmat puolisot maksavat euromääräisesti täysin saman summan yhteisen huushollin menoista. Jos nainen tienaa vaikkapa 2000 euroa enemmän kuukaudessa, niin mielestäni hänellä on oikeus käyttää omiin harrastuksiinsa tai shoppailuun tämä ylimenevä osa. Jos mies valittaa, niin hommatkoon parempipalkkaisen työn tai korvatkoon erotuksen vaikkapa kotitöillä tms.
sen tililtä kenellä on rahaa. Jos jotain jää yli se on yhteistä ja siirretään vaikka matkarahastoon. Huolimatta erikokoisista tuloista.
En ymmärrä enkä hyväksy tuollaista tulojen mukaan splittaamista, tiedän että jotkut meidänkin ystävistä tekee niin. Outoa kun vielä 25 yhdessäolovuoden jälkeen kysyvät toisiltaan ostatko sinä nämä kalsarit lapselle vai maksanko minä... Perhe on yhteisyritys eikä ole reilua että enemmän tienaavan omaisuus karttuu mutta pienituloisempi sinnittelee kädestä suuhun.
on omat tilit, mutta käyttöoikeus tileihin on molemmilla, sieltä tililtä maksellaan jossa on rahaa. :)
Mun tulot reilusti alle kymppitonnin vuodessa, niin eipä siitä paljon maksella mitään.
Minä miehenä maksan 90% perheen kaikista laskuista ja silti tuo akka nalkuttaa joka asiasta. Arvatkaa ottaako pannuun?
Ollaan aviopari, tulot suurinpiirtein samaa tasoa, mies tienaa vähän enemmän. Miehellä 2 lasta, minulla ei.
Meillä kumpikin siirtää saman summan yhteiselle tilille per kk. Sieltä maksetaan asuntolaina, sähkölaskut, netti, vastike, hesari, tv-lupa, kotivakuutus.
Meillä on yhteinen auto, jonka kulut maksetaan puoliksi silloin kun niitä tulee. Tankataan vuorotellen.
Ostetaan ruokaa suurin piirtein vuorotellen, mutta kirjaa ei ole tarvinnut pitää. Mies maksaa ruokaostoksia enemmän silloin kun (täysi-ikäiset) lapsensa ovat meillä.
Ikinä ei ole tullut riitaa rahasta.
eli kenellä on rahaa, maksaa. Laskut maksetaan ennen eräpäivää sen tililtä, kenellä on rahaa jolla ne hoidetaan. Jos kaikki menee toisen tililtä laskuihin, toisen rahoilla pysytään leivässä.
Ihan koitetaan selvitä kaikista laskuista ajallaan ja meillä ei ole säästöjä, vaan maksetaan, kun rahaa on.
ja toisen rahoilla sitten eletään tms.